Inlägg från: Nincompoop |Visa alla inlägg
  • Nincompoop

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Va roligt med en sådan här tråd! Jag står också i startgroparna. Vi väntar med förväntan på ritningarna från arkitekten. Det jobbigaste just nu är att försöka beräkna vad allt kommer att kosta. Vi kommer att köpa ett stomrest hus utan ytskikt och utan insida, resten ska vi försöka fixa själva (förutom el, vvs och badrum). 

Har ni andra gjort någon produktionskostnadskalkyl och får man kika lite på den i så fall? Det är ju jättesvårt!

• Nincompoop
    tystlängtan skrev 2015-08-25 16:10:33 följande:
    Har ingen koll alls. Har egentligen bara läst på om Älvsbyhus eftersom det är dem vi ska ha.

Idag har vår mäklare varit här igen och vi fick en ny värdering på ca 200 000 kr högre än när vi träffade honom i juni. Känns lite tryggare med kalkylen nu, som började springa iväg ett tag. Hoppas bara att vi får så mycket för den också, det vet man förstås aldrig. Hoppas kunna sälja den nu under tidig höst om vi känner att vi får ett tillräckligt högt pris för den. Är väldigt spänd på vad slutpriset landar på, man vill ju veta exakt hur mycket man har att röra sig med när man gör alla val med huset (vi har redan fått pressa banken ganska hårt för det lånelöfte vi fått, så allt som tillkommer i kalkylen från och med nu måste tas ur egen ficka). Är svårt när det kan skilja på några hundratusen upp eller ner.
    Åh, va svårt. Lycka till!
  • Nincompoop

Vi har i veckan fått ett första utkast från arkitekten, det känns riktigt kul! Vi hade redan innan en ganska klar bild av vad vi ville ha men hon har visst gjort några förbättringar också. Vi ska ändra på några småsaker men är egentligen supernöjda med resultatet. När vi har ritningarna klara så gäller det att få ihop en kalkyl på vad allt kan kosta. Vi har en ungefärlig kalkyl men med ritningar så kan man ju fråga efter offerter istället för att gissa sig fram. :)

• Nincompoop
    theemi skrev 2015-09-02 23:14:17 följande:

Vilken rolig tråd! :D

Vi ska också bygga hus, vi hade tänkt att bygget skulle ha börjat i maj, men livet kom emellan, så nu hoppas vi kunna börja bygga i höst. Har varit förbi området där vi ska bygga flera gånger, då vi valde förskola till vår dotter 200m därifrån så att hon skulle slippa byta förskola.. Man blir ju inte mindre sugen på att sätta igång med bygget när det ploppar upp nya hus där!

Vi har ritat ett eget hus, som svärfar som är arkitekt har fått kika över ritningarna på för att det ska funka med bärighet och så.

Det lutar åt att vi bygger ett stomrest hus och gör ganska mycket själva på insidan.

Det som står på agendan härnäst är att göra en ordentlig kalkyl och gå till banken.

Vi har väntat på att min man ska få sitt kontrakt på postdoc-tjänsten som han får nu efter sin doktorsexamen, så hoppas att allt går vägen nu så att vi kan sätta igång!

Så har vi också tänkt göra, även om vi inte ritat helt själva utan gått till en arkitekt med våra idéer. Det blir stomrest för oss också och sedan massa jobb med insidan. 
  • Nincompoop

Förstå min förvåning när jag i helgen åkte förbi tomten och såg att gräset var klippt och att det står "traktorägg" där. Nu förstår jag varför tomten inte är överväxt av buskar och sly, det när ju någon som klipper gräset! Det var ganska rediga traktorspår men det gör ju egentligen inget eftersom vi ändå ska höja tomten.

• Nincompoop

Ja, nu börjar det bli något. Ritningarna är klara. Nu ska vi bara göra klart vår produktionskostnadskalkyl, gå till banken och hoppas på det bästa. 

Tankar och åsikter om fronten på huset?

• Nincompoop
    gbgumman skrev 2015-09-27 15:40:34 följande:
    Det är mycket olikt vårt hus. Smaken är ju som baken. Många tycker vår moderna/funkis hus (som vi vill ha) är fult. Jaja bara man är nöjd själv. Men om jag ändå ska säga någon så är det detta.
    + fint med yttre taket
    - lite små fönster. Det ger så lite ljus.

Sedan gillar jag inte spröjs.
    Tack för din input! Jag själv gillar moderna hus men även klassiska. Då vi ska bygga i ett äldre område med många klassiska hus så skulle det se förskräckligt ut med ett funkishus. Man måste ju kolla på omgivningen också och se vad som skulle passa in. 
  • Nincompoop
    bebba83 skrev 2015-09-27 17:16:52 följande:
    Tycker det är klassiskt fint!!vad har ni tänkt er för färg? ??
    Vi funderar på en ljus grå färg. Inte så spännande kanske, men jag tror det blir fint! :)
  • Nincompoop
    LosSimpsons skrev 2015-09-27 17:25:04 följande:

Haha, huset ser ut som Homer Simpsons hus.

Åh, jag var tvungen att bildgoogla när du skrev så där! Glad

Jag ser dock inga likheter med det huset, förutom att det har ett garage och en dörr. Flört
  • Nincompoop

Vad roligt att få se lite fasader! Glad

Jag kan lägga ut planlösningen senare. Ikväll har jag spenderat med att kika på fönster, kollat u-värden och läst offert. Det är mycket att hålla koll på och många jämförelser. 

Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.