Inlägg från: gbgumman |Visa alla inlägg
  • gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Hej
    I morgon skriver vi kontrakt på vår tomt. Nu ska vi börja bygga hus. Vi kommer välja totalentreprenad nyckerfärdigt hus. Vi kollar mäst på Myresjöhus men är inte helt låsta. Skulle vara kul och se vad andra har valt för hus modeller och vad kostnaden har blivit.

Är det någon som vet vilka husfirmor som verkar vara de med bäst kvalité. När man googlar hittar man både solskenshistorier och varingar på alla firmor.  

• Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.
  • gbgumman

Åh va trist att det inte fanns någon. Hade varit kul att höra lite historier. Men men.

• gbgumman
    tystlängtan skrev 2015-07-12 09:48:16 följande:

Vi ska bygga med Älvsbyhus och skriver på i veckan som kommer. De hade en perfekt tomt och huset de föreslog därtill blir precis i vår smak. Har läst mycket dåligt från dem, men det mesta verkar vara från 5 år sedan eller mer. Har inte läst så mycket negativt av de som byggt efter ca 2010 och det är trots allt de som säljer flest hus i Sverige. Tror egentligen att om det blir bra eller dåligt beror mer på just de personerna som arbetar med just vårt hus, samt kontaktpersonen man har än husfirman i sig. Men det är klart det är nervöst!

Åh vad kul med fler.
    Vi skrev kontrakt på tomten i fredags em. Tyvärr får vi inte tillträde till dem förrän om 3-6 mån. Men då har vi gott om tid att ordna. Två bostadsrätter skall säljas (säljer en i taget) hus skall väljas och ritas om. För oss är det viktigt att slippa torpargrund och så vill vi ha totalentreprenad. Fortsätt skriv om hur det går.
  • gbgumman
    sommarbarn88 skrev 2015-07-12 09:52:32 följande:

Hej. Vi e en bit bort men hoppar in här iaf å hoppas de e ok. Vi har ett hus idag som vi ska sälja till hösten. Beroende på hur mycke vi får för huset så får vi se när vi börjar bygga. Men tanken e att vi ska flytta till en lägenhet först å spara lite pengar å då hinner jag plugga klart ochså å få upp lönen. Sedan bygga drömhuset. Vi har tittat på olika hus å hittat drömhuset som tyvärr inte tillhör de allra billigaste men får väl bo ett tag i lägenhet för att sen kunna görs drömmen sann

Vi ska också försöka spara massa pengar de närmsta månaderna. Dels för om vi behöver något som vi inte budgeterat för och blir de över så vill jag ha det till lite möbler. Vi bor i Stockholm och priserna höga här. Dessutom har vi råkat trivas i en halvdyr kommun.
  • gbgumman
    Kyrkby skrev 2015-07-12 14:26:33 följande:
    Här har vi en som skryter och slår sig på bröstet för man har råd att köpa dyrt och sväva ut , äckligt !!! Kräks
    Låt oss bara prata trevligt. Oavsett pris på hus så är det ett stort seg för oss alla.
  • gbgumman
    sommarbarn88 skrev 2015-07-12 14:51:54 följande:

Gbggumman

Tror de e klokt att spara pengar ett tag. Har hört från kompisar som byggt hus att de drar iväg runt 150 tusen extra för småsaker. Å jag känner att vi inte vill snåla på vissa saker som kran till kök å badrum å sådant bara för att de ska bli så billigt som möjligt. Vi gillar iaf Eksjöhus å fisjarhedenvillan. Å så ska huset va nyckelfärdigt. Vi kommer få barn från Thailand så småningom å vill inte då lägga massa energi på huset. Hoppas de blir bra för er. Vi bor utanför umeå så vi kommer kanske undan lite billigare än er med tomt

Ja tomtpriserna där vi bor får en att gråta. Bara bita i sura äpplet. Vi har rätt mycket att sätta in och rätt hög inkomst så det ska nog gå bra. Men känns konstigt att bolla med miljoner. Man får försöka att inte tappa greppet helt. Det är är väl därför jag vill ha lite kontakt.
  • gbgumman

Vi har en spekulant på ena bostadsrätten. Vore skönt att få ett bra pris utan mäklare och så. De som vill köpa vi absolut ha just i detta hus så de betalar gärna det vi tror vi kan få. Vore skönt att få in lite pengar och inte bara ha ett utflöde.

Någon annan som ska riva gammalt hus eller har gjort det. Vi måste. Fördelen är att vatten och avlopp finns indraget redan plus att tomten är ganska platt fast det är kuperad skärgårdsmark där vi ska bygga.

• gbgumman

Hej på er nybyggare.
    Tänkte höra hur ni resonerar kring ekonomin. Vi tänkte avsätt pengar till en framtida renoveringsfond. Hur tänker ni. Om tio år börjar väl saker paja. 3000kr i månaden är det ok eller. Det är 360 000kr efter tio år. Vi har rätt bra inkomster så om vitvaror pajar så köper vi nytt samma månad för våra inkonster. Det jag tänket på är större saker som tak panel m.m.

Är det någon som har koll på driftkostnader på nya hus och vad sophämtning och vatten och sådant kostar?

• gbgumman
    Studentpappa skrev 2015-07-22 17:27:45 följande:
    Vårt hus är byggt - 91 fasaden är som ny och taket är det absolut inget fel på. Sköter ni om ert hus kommer ni inte behöva renovera det efter tio år. Men det är väl aldrig fel att spara, ni kanske kommer på att ni vill ha pool eller gårdshus eller något annat.

Syrran byter panel på sitt hus från - 79 nu, men om ni bor vid havet så slits det iofs snabbare men ni får väl måla oftare istället. Mamma och pappa har samma panel sen de byggde - 81.

Vi gör av med 12000 kWh/år inkl hushållsel, värmer ca 200 kvm i ett plan. Vi har iofs mer isolering än normalt men ändå. Borra djupt så får ni bra effekt. Sopor och vatten kostar kanske 1500:- i kvartalet, jag minns inte så noga. Vi är 4st.

Vad har du emot torpargrund? Bygger ni ett eller två plan?
    Tack för info. Tänker också så att om inget behövs göras så kan man använda de till annat.

Torpargrund känns lite tufft. Vill ha platta med mattenburen golvvärme i hela plattan. Så man slipper element i väggen.
  • gbgumman
    tystlängtan skrev 2015-07-22 18:43:08 följande:
    Vi kommer i första hand spara ihop till att fixa färdigt allt med huset, vilket kommer ta några år. Vi köper 1,5-planshus med oinredd övervåning, så den kommer kosta några hundratusen att inreda, sedan vill vi ha altan/uterum, en bil till och så kommer vi nog inte ha råd att fixa allt med trädgården direkt som vi vill, utan kanske bara så gräs så fort som möjligt.

Vi kommer vid inflytt ha ca 100 000 kr i buffert, den tänker vi så snabbt som möjligt bygga på (till mellan 300 000 - 500 000 kr) när vi är klar med det jag skrev ovan. Först därefter kommer vi nog sätta av någon form av underhålls-/renoveringssparande och då blir det nog ungefär i samma storlek som ni, dvs runt 3000 kr/mån. Men det dröjer nog kanske 10 år innan vi är där (men har då förhoppningsvis en ganska rejäl buffert istället att ta av om det krisar).

Driftkostnaderna tror jag kommer ligga ganska lågt för ett nybyggt hus, men har räknat med 4000 kr/mån för att vara på den säkra sidan. Tror dock inte att det kommer bli mer än runt 2500 kr/mån eller så. Det står i våra papper att det beräknas gå åt ca 8000 kWh/år i elförbrukning, men jag räknar hellre högt och blir glatt överraskad än tvärt om.
    Tack för info. Jag hoppas hela huset med altan m.m. blir klart direkt.

Idag sålde vi den ena bostadsrätten. Så nu finns pengar att betala tomten. Skönt att ett av många steg är klart. Pust. I natt kan jag nog sova lite bättre.
Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.