Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.
Åh villen kul tråd, ska skriva mer när ja hinner.
Vi ska också bygga med Älvsbyhus och våra bygglovs handlingar ligger nu hos kommunen.
Åh villen kul tråd, ska skriva mer när ja hinner.
Vi ska också bygga med Älvsbyhus och våra bygglovs handlingar ligger nu hos kommunen.
Kul då har ni kommit längre än vi. Vi har inte ens fått tillträde till tomten. Men vi hoppas vi får det i nov. Just nu försöker vi göra allt förarbete. Jag googlar mest inredning. . Dessutom försöker jag spara pengar så jag kan köpa allt fint jag vill ha sen. Har även bokat ett loppis bord då vi kommer få mindre förvaring i nya huset även om ytorna är större.
Vi betalar inget i förväg, vårt bygglov ligger hos kommunen sedan slutet på augusti och grannarna har hörts om bygget och godkännt det.
Så vi inväntar papprena nu.
Nu har vi bestämt uterum,rullgräs,carporten till garaget samt plattor till uppfarten :)
Så måååånga beslut!
Men otroligt roligt och spännande
Men ni måste väl betala bygglov innan ni kan bygga eller...?
Även ni var väl tvungna att betala nybyggnadskartan eller...? Den måste väl alla ha innan man kan göra något alls.
Summan 30000kr jag prata om är en summa för byggbolaget ska ha för att börja jobba med vårt ärende den dras av på slutnotan.
Val har vi börjat med lite men vårt hus är till stor del färdigval. Vi ska ha lite dyrare golv och så. Sedan har jag specialkrav på tapeter. Längtar så. Ska bli så skönt att få lite takhöjd. Det blir 2,70 ibottenplan och 2,5-3 meter högt. Känns som jag bor i grotta nu.
Jaha då förstår jag mer. Vi bygger alla på olika sätt. Vi har köpt tomt och sen själva valt hus till den.
Han som sålde tomten (som vi ännu inte har tillträde till) ringde för några timmar sedan. Han jobbar för att vår ärende ska komma vidare. Vi kommer även söka bygglov innan styckningen är klar. Man får göra så. Då kan man göra saker lite parallellt.
I fredags kom äntligen godkännandet av bygglovet på mejlen, tio minuter senare hörde älvsbyhus av sig och frågade om vi ville tidigare lägga inflytten från v 35 till v 10 istället då dom fått ett avhopp....JAAAAA tack!!
Så nu jklar drar det igång på riktigt med att välja golv och tapeter mm :)
Va roligt!
Vi har precis fått avslag på bygglovet och håller på att fixa nya ritningar. Bye bye takkupor, nu blir det ett enklare hus. Lite nedslående, men det känns ändå bra! :) Det kommer ju bli lite billigare då också. :)
Vi ska bygga ett Höner, ni då?
Så idag har vi haft möte med älvsbyhus och gjort våra tillval och skickat in fabriksordern. Nu är leveransen ändrad igen och vårt hus kommer v 3 och inflytt kommer vara v 5.
Så nu har vi en hel del att göra då vi valt bort vitvaror,innergolv samt tapeter.
Vi måste köpa in detta innan huset är på plats så att vi kan starta direkt vi får tillgång.
Så idag sa vi även upp hyres huset.
Detta går nästan lite väl fort just nu :)
Bättre fort än att inget alls händer (vad vi vet). Vi kan logga in på Lantmäteriet och kolla hur det går men förstår inte riktigt. Dock har vi skrivit ett första kontrakt så bygglov skickas in. Alltid något.
Nu börjar tiden äntligen gå fort. Idag var vi på tekniskt samråd och kommer att få startbesked i veckan. Sedan börjar markarbetet i v.1-2 och sedan säger det bara swish så är det slutsamråd och förhoppningsvis inflytt 25 feb. Mycket tidigare än vi räknat med, så hög tid att försöka få sålt lägenheten. Kommer lägga ut den strax efter årsskiftet. Åh, vad jag längtar efter att få flytta in i vårt hus! Kan knappt fatta att det (om allt går som tänkt) bara är drygt 2 månader kvar!
Åh, vad spännande! Bor ni i närheten där ni bygger så att ni kan vara där och följa det en del? Vi har dessvärre en ganska bra bit att åka, så vi kommer nog inte kunna vara där så mycket under byggtiden dessvärre.
Ja, det är nog smartast att göra som ni med vitvaror och så, vi är dock lite för lata för det. ???? Hur mycket räknar ni på att huset kostar totalt i slutändan (exkl. tomt)?
Tystlängtan åh vad kul ska ni också bygga uterum!
Vi bygger nog vårt 2017, för vi kommer inte hinna allt 2016 om vi ska färdigställa hus,garage samt tomt och dessutom få en liten bebis förhoppningsvis under året :)
Mannen jobbar 75% och är pappa ledig resten och jag jobbar heltid, så ska bli spännande att se hur slut vi kommer vara nästa år
Här händer det lite saker i tråden :)
Vår grund påbörjas nu den 11 januari, vatten och avlopp grävs 15 januari och huset kommer 25 januari, vi får nycklarna 10 februari samt inflytt sista februari!
Nu är det NÄRA!!
Vi gav 450 tkr för tomten 130 tkr för VA, ca 250 tkr för markarbetet/grund ( då ingår allt till helt färdig tomt ). 23 tkr el.
Fiber vet vi inte ännu.
Var förbi tomten nu och betongen till grunden har lastats av på tomten och vår bygg skylt är uppe :)
På måndag börjar grävningarna, har ett stort jobb framför mig att köpa nya möbler och inreda hela huset...lyx problem!
Har tre till tapeter att välja, det är jätte svårt!
Ju mer man kollar desto värre blir det.
Vi kommer ha ca 2.2 miljoner i lån efter allt är klart med bygget
Tystlängtan vi har valt en lokal leverantör på köksluckor som älvsbyhus malmö precis börjat samarbeta med, så vi blir dom första som får dom :)
Hus delarna har kommit igår och grunden är klar så på måndag lyfts hus delarna på plats!
Så spännande, dessutom fick jag fast jobb förra veckan, så just nu har man flyt :)
Gbgumman grattis vad kul!!
Bara att det HÄNDER ngt är så skönt så att man ser att det går framåt.
Här håller dom på och lägger taket, betongpannorna kommer på onsdag och dom skall göra resterande markarbeten börjar på torsdag :)
Vi har oxå flyttat, men mycket tråkigt har hänt på vägen...
Min make gick i väggen på tisdagen och var helt sängliggande i fyra dagar (av att ha byggt 14 timmar per dygn på huset) så vi fick snabbt anlita byggare som färdigställde inför måndagens slut samråd.
Lördags kvällen innan flytt avlider min svärfar hastigt ;( det kom som en chock för oss alla, min make som redan hade gått i väggen var nu helt förkrossad..
På måndagen hade vi flytt då vi va tvungna att lämna lägenheten, jag och min mamma flyttade hela dagen och var klara 23.00...
Ibland kommer verkligen allt på en gg.. Vi har iaf haft en väldigt tung begravning i onsdags, förhoppningsvis får vi snart oxå njuta av vårt fina nya hus.