Sätta tillbaka 4 embryo
Hej allihop, fråga mig inte vf jag skriver detta fyra på morgonen, men jag får inte stopp på tankarna.
Jag har kämpat med att få barn i år, detta har varit en känslig karusell för mig och min man. Eftersom vi till en början kämpade förgäves utan att veta varför det aldrig blev några barn.
Jag har alltid haft en hemsk mensvärk, så redan när jag gifte mig var jag rädd att jag skulle ha problem med att få barn, efter cirka tio år, efter kämpande från läkare till läkare som påstod att man ska ha ont under mensen, gick jag på en sista gyn- undersökning, där jag bokstavligen grät för att bli tagen på allvar, en snäll gynekolog satte mig före många i kön över sommaren och jah fick en tid för laparscopi, mkt riktigt hittades endometrios som jag trodde i så många år, efter operation när jag låg där sövd så kommer läkaren för att tala om allt som har hänt, jag minns inte vad han sa, och jah förstår än idag inte vf man som läkare får för sig att prata med en patient som är narkospåverkad. Det ända ja tänkte var hur ska jag få barn nu?
Vi åkte utomlands mesta dels för studier, men längtan efter barn tog över så vi tog oss in i IVF processen.
Efter många tester så visa det sig att min mans spermier inte var på topp på grund och att på grund av pungbråck så dog ungefär hälften och en stor andel var missbildade och slöa, läkaren tyckte inte att min endo skulle vara ett problem, vi påbörjade processen IVF/ICSI, med allt vad det innebär, på ett av ul så hittades det massa polyper i min livmoder, läkaren sa att för en insättning så måste vi ta bort de, för att polyper kan inblandade fungera som preventivmedel, och preventivmedel var ju det sista jag ville ha.
Operationen var bland de värsta ja varit med om, mensvärk gånger 10, och min mensvärk är no joke!. Jag fick inte göra insättningen den cyckeln för att det skulle hinna torka ut istället fick jag massa tabletter.
Nästa cykel hoppades jag över allt annat att det nu skulle funka, satte igång med nedreglering/extra hormoner, allt gick som planerat 11 ägg varav 9 injekterades och 6 blev befruktade, odlade på dag 3, äp däremot var en annan historia i sig, smärtsam var bara förnamnet,
Dagen för insättning fick vi tillbaka 2 embr (standard på den kliniken ) progesteron vaggisar och massa vitaminer att ta i två veckor. ruvar dag 5 börjar jah känner symptomer, värmevallingar, känner lukt långt ifrån, alltså kände om min man luktade svett från avstånd, men värst av allt var salt suget, mums så gott det var. tog ett test och det var super svagt men jah såg strecket, (var ju en tesnarkoman) aldrig fått ett svagt pluss. tre dagar innan td börjar jag få spottings, aha tänkte ja, senare på td började det blöda ordentligt, vi åkte till kliniken för blodprov, läkaren ringde senare på kvällen och gratulerade vi var gravida, med ett hcg på över 500, det var jätte högt enligt honom för att vara på den dagen, "okej men jag blöder" okeej säger han o ber mig komma tillbaka om två dagar för nytt test, två dagar senare är det nya testet mkt svagare och läkaren förklarade det som chemical pregnancy.
Nu till mitt stora dilemma. Har påbörjat FET, äter just nu tabletter för att få en tjockare hinna för att få embryo att fastna, vad jag förstått. I måndags när vi var i klinken så fick vi info om allting , bl.a hur många embryo vi får tillbaka. I färskförsöket var våra embryo topp kvalité df fick vi endast två enligt klinken , men nu i FET sa han att vi får tillbaka.. VÄNTA. Wait for it .......FYRA ST.
Asså vah? Fyra st sa jah? E du galen? "nej de är så vi gör"
Alltså jag kan inte sluta tänka på detta. Jag vill ha barn mer än allt i världen, men fyra embryo?? även om det är fet och chansen betydligt mindre så finns ju risken.
Jah berättar allt detta för att ni inte ska döma mig o tro att detta är något jag kommit på över en dag, jah drömmer om detta dag in och ut, att få bli mamma. Ni skulle inte ens tro mig om jag sa att jag gifte mig för att jag ville ha barn( älskar min man missförstå ey) men barn var min dröm att få uppleva.
Har ni några råd att ge mig.? Detta skulle nog aldrig ske i Sverige, jag är bara 24 dessutom. Ha i åtanke att jag inte skrivit allt vi varit med om utan det kanske ser litet o enkelt ut men det har varit betydligt mkt mer kämpande, har bara berättat små delar.
Finns det chans att det blir flerbörd? att alla fyra fastnar eller att någon delar sig, eller vad som helst jag vet inte. Vad tror ni?
Ps vill inte höra dömande kommentarer, om hur dum jag är lr liknande, endast uppriktiga råd!