Inlägg från: Anonym (Barnlängtan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barnlängtan)

Sätta tillbaka 4 embryo

Hej allihop, fråga mig inte vf jag skriver detta fyra på morgonen, men jag får inte stopp på tankarna.

Jag har kämpat med att få barn i år, detta har varit en känslig karusell för mig och min man. Eftersom vi till en början kämpade förgäves utan att veta varför det aldrig blev några barn.

Jag har alltid haft en hemsk mensvärk, så redan när jag gifte mig var jag rädd att jag skulle ha problem med att få barn, efter cirka tio år, efter kämpande från läkare till läkare som påstod att man ska ha ont under mensen, gick jag på en sista gyn- undersökning, där jag bokstavligen grät för att bli tagen på allvar, en snäll gynekolog satte mig före många i kön över sommaren och jah fick en tid för laparscopi, mkt riktigt hittades endometrios som jag trodde i så många år, efter operation när jag låg där sövd så kommer läkaren för att tala om allt som har hänt, jag minns inte vad han sa, och jah förstår än idag inte vf man som läkare får för sig att prata med en patient som är narkospåverkad. Det ända ja tänkte var hur ska jag få barn nu?

Vi åkte utomlands mesta dels för studier, men längtan efter barn tog över så vi tog oss in i IVF processen.

Efter många tester så visa det sig att min mans spermier inte var på topp på grund och att på grund av pungbråck så dog ungefär hälften och en stor andel var missbildade och slöa, läkaren tyckte inte att min endo skulle vara ett problem, vi påbörjade processen IVF/ICSI, med allt vad det innebär, på ett av ul så hittades det massa polyper i min livmoder, läkaren sa att för en insättning så måste vi ta bort de, för att polyper kan inblandade fungera som preventivmedel, och preventivmedel var ju det sista jag ville ha.

Operationen var bland de värsta ja varit med om, mensvärk gånger 10, och min mensvärk är no joke!. Jag fick inte göra insättningen den cyckeln för att det skulle hinna torka ut istället fick jag massa tabletter.

Nästa cykel hoppades jag över allt annat att det nu skulle funka, satte igång med nedreglering/extra hormoner, allt gick som planerat 11 ägg varav 9 injekterades och 6 blev befruktade, odlade på dag 3, äp däremot var en annan historia i sig, smärtsam var bara förnamnet,

Dagen för insättning fick vi tillbaka 2 embr (standard på den kliniken ) progesteron vaggisar och massa vitaminer att ta i två veckor. ruvar dag 5 börjar jah känner symptomer, värmevallingar, känner lukt långt ifrån, alltså kände om min man luktade svett från avstånd, men värst av allt var salt suget, mums så gott det var. tog ett test och det var super svagt men jah såg strecket, (var ju en tesnarkoman) aldrig fått ett svagt pluss. tre dagar innan td börjar jag få spottings, aha tänkte ja, senare på td började det blöda ordentligt, vi åkte till kliniken för blodprov, läkaren ringde senare på kvällen och gratulerade vi var gravida, med ett hcg på över 500, det var jätte högt enligt honom för att vara på den dagen, "okej men jag blöder" okeej säger han o ber mig komma tillbaka om två dagar för nytt test, två dagar senare är det nya testet mkt svagare och läkaren förklarade det som chemical pregnancy.

Nu till mitt stora dilemma. Har påbörjat FET, äter just nu tabletter för att få en tjockare hinna för att få embryo att fastna, vad jag förstått. I måndags när vi var i klinken så fick vi info om allting , bl.a hur många embryo vi får tillbaka. I färskförsöket var våra embryo topp kvalité df fick vi endast två enligt klinken , men nu i FET sa han att vi får tillbaka.. VÄNTA. Wait for it .......FYRA ST.

Asså vah? Fyra st sa jah? E du galen? "nej de är så vi gör"

Alltså jag kan inte sluta tänka på detta. Jag vill ha barn mer än allt i världen, men fyra embryo?? även om det är fet och chansen betydligt mindre så finns ju risken.

Jah berättar allt detta för att ni inte ska döma mig o tro att detta är något jag kommit på över en dag, jah drömmer om detta dag in och ut, att få bli mamma. Ni skulle inte ens tro mig om jag sa att jag gifte mig för att jag ville ha barn( älskar min man missförstå ey) men barn var min dröm att få uppleva.

Har ni några råd att ge mig.? Detta skulle nog aldrig ske i Sverige, jag är bara 24 dessutom. Ha i åtanke att jag inte skrivit allt vi varit med om utan det kanske ser litet o enkelt ut men det har varit betydligt mkt mer kämpande, har bara berättat små delar.

Finns det chans att det blir flerbörd? att alla fyra fastnar eller att någon delar sig, eller vad som helst jag vet inte. Vad tror ni?

Ps vill inte höra dömande kommentarer, om hur dum jag är lr liknande, endast uppriktiga råd!

• Svar på tråden Sätta tillbaka 4 embryo
  • Anonym (Barnlängtan)
    Anonym (Vansinne) skrev 2015-07-09 07:45:17 följande:

Jag hade aldrig gått med på mer än två. Jag som burit tvillingar vet hur jobbigt det har varit och hur stora riskerna är redan då. Många blir liggande på sjukhus med ständig oro under graviditeten. Du vill ju få levande barn också om du skulle bli gravid! Och om du nu skulle få mer än tvillingar så är det också fruktansvärt jobbigt. Man känner sig hemskt otillräcklig när man måste lämna ett gråtande barn för att ta hand om det andra.

Du är så ung och kan försöka jättelänge. Hade varit annat om du varit över 40. Jag tycker att det låter som en skum klinik. Vilket land är detta?

Ja alltså, jag förstår inte alls hur de har tänkt, och jah är kluven, jah vet inte ens om alla fyra klarar upptiningen. Enligt kliniken är det samma chans för tvillingar som om de skulle sätta tillbaka två i ett färskförsök men i och med att detta är FET och det är mindre chans sätter de tillbaka 4. för mig känns det som en stor risk.

Jag vet att jag är ung och hinner osv men det gör det inte mindre villig för mig att sitta o vänta på ett barn heller, alltså de ja kan tänka mig är två, trillingar skulle vara en fantasi, men fyra finns inte på kartan. sen är jag rädd att det fastnar för många lr inga alls.
  • Anonym (Barnlängtan)
    Liten till skrev 2015-07-09 13:43:09 följande:

Ni gifte er, försökte i 10år att få barn och hjälp från läkare och du är 24år?

Var tvungen att dubbelkolla vart jag skrivit att jag varit gift i tio år? hur har du fått den infon ?
  • Anonym (Barnlängtan)
    Anonym (Nej) skrev 2015-07-09 13:28:15 följande:

Jag skulle vägrat. Chansen vid FET är inte alls så mycket lägre eftersom man har mindre störd cykel vid FET. Vid naturlig cykel är det till och med bättre chanser vid FET än ET.

Att vissa embryon dör under upptining löser man genom att tina en i taget några timmar före insättning.

tack för ditt svar. jag ska försöka prata med läkaren en gång till om detta, men han verkade så säker på sin sak "we Will put back four" utan att blinka ens en gång. Och jag ba why Would you do that? då klinken säger att de vill minska multipel births förstår inte hur det går ihop med att ge tillbaka fyra vid FET då.
  • Anonym (Barnlängtan)
    Anonym (Vansinne) skrev 2015-07-09 13:24:39 följande:

Jag tror inte ens det är tillåtet i Sverige. Det säger ju något. Gör inte detta. Tänk vad du skulle ångra dig om du blir gravid och så dör ett av barnen i magen (inte så ovanligt) och förgiftar de andra i värsta fall. Så kan du tvingas föda döda barn. Det kan ju förstås gå vägen men risken...

Nej det är ju inte tillåtet i Sverige, Max två beroende på kvinnans ålder samt hur många misslyckade försök hon har bakom sig, men fyra aldrig. Alltså min största oro är att är väl att om det skulle bli så att alla tar sig lr delar sig lr whatever o ja skulle bli tvungen att bära så många, risken det innebär för mig själv, samt för barnen och skulle jag ens klara det.
  • Anonym (Barnlängtan)
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2015-07-09 17:02:00 följande:
    tack för ditt svar. jag ska försöka prata med läkaren en gång till om detta, men han verkade så säker på sin sak "we Will put back four" utan att blinka ens en gång. Och jag ba why Would you do that? då klinken säger att de vill minska multipel births förstår inte hur det går ihop med att ge tillbaka fyra vid FET då.
    Har du källa på att det skulle vara bättre chanser vid FET, för det har jah aldrig hört vid ET var det 40% och vid FET 30
  • Anonym (Barnlängtan)
    Jag är bara jag skrev 2015-07-10 16:29:36 följande:

Jag sätter in 2 varje gång. Gravid en gång med båda-blev MA. Kan tänka mig tre vilket de inte sätter in,men 4? Aldrig! Chansen är alltid större vid ET,dock större vid FET av äggomgång man tidigare blitt gravid av.

Ja alltså oron ökar ju helt klart, och jag förstår inte heller att de ska sätta in 4 om alla klarar upptiningen. När du satte in både blev det tvillingar? för jag satte in två,sist blev missfall. Menar du att chansen skulle vara större vid FET just för att jag blev gravid sist att äggen skulle vara bra kvalité lr?
  • Anonym (Barnlängtan)

Ville bara informera alla i gruppen att jag gjort FET med tre embryon då en inte klarade upptiningen. Det blev INGEN graviditet alls.

• Anonym (Barnlängtan)
    Anonym (Nej) skrev 2015-08-07 09:19:08 följande:

Tråkigt! Dags att leta upp en bättre mottagning.

Tror du att chansen har med klinken att göra? Ja blev ju gravid med två ET men blev tidig missfall.
Svar på tråden Sätta tillbaka 4 embryo