• Prips

Går mina framtänder att reglera? (Bild)

Hej!

Hade tandställning förut vid 16-19års ålder och de var rena helvetet, slutresultat blev perfekt men då droppar dom bomben att jag ska behöva använda nattskena restan utav livet och då ville jag bara sjunka ihop och dö.

Tror jag använde denna nattskena i ungefär 1år sedan orkade jag inte längre då den blev förjävla äcklig att använda och de var bara frustrerande att behöva använda den. därför sket jag i allt - nu 3år efter detta så har mina tänder gått tillbaka till hur de såg ut innan och jag påminns om varför jag skaffade tandställningen för - nämligen as skeva tänder.

mina tanke nu är att jag enbart skulle vilja reglera mina främre tänder på översta tandraden då dessa sticker ut mest. Är detta möjligt eller behöver jag då reglera alla tänder i övre käken? orkar inte gå till tandläkaren och fråga därför skriver jag en tråd istället och hoppas på svar :)

sv.tinypic.com/usermedia.php

tack på förhand :)

• Svar på tråden Går mina framtänder att reglera? (Bild)
  • Nyfikna72

Utan att vara tandläkare så kan man nog säga att det är platsbrist till den grad att det handlar om ett evighetsgöra att försöka reglera bort det. Jag skulle nog även om det är en risk ta upp möjligheterna att helt sonika ta bort dina egna framtänder och sätta dit konstgjorda i en storlek som gör att de bättre passar in. Då blir symmetrin bättre och du behöver inte reglera nåt.

• Prips
    Nyfikna72 skrev 2015-07-06 18:54:28 följande:

Utan att vara tandläkare så kan man nog säga att det är platsbrist till den grad att det handlar om ett evighetsgöra att försöka reglera bort det. Jag skulle nog även om det är en risk ta upp möjligheterna att helt sonika ta bort dina egna framtänder och sätta dit konstgjorda i en storlek som gör att de bättre passar in. Då blir symmetrin bättre och du behöver inte reglera nåt.

De lät som en riktigt bra idé ???? ska höra med tandläkaren vad de säger om detta
  • Prips
    Tines skrev 2015-07-06 18:55:18 följande:

Men skyll dig själv! Varför inte sköta tänderna som tandläkaren sa??

Vet du hur drygt de är att sova med 2 äckliga natt skenor livet ut? ????
  • viseversa

Kan inte ens se bilderna. Men har du inte skött dina tänder får du nog skylla dig själv lite.

• Prips

Vad ska tandläkaren ha för att komma med tips föressten? - är de 700kr som gäller eller? Fy fanns vilka blodsugare

• Nyfikna72

Det har ingenting med skötsel att göra, tyvärr vill tandläkare lite för mycket ibland och tänker mer på ersättningarna från staten än på patienten. Det är ju inte riktigt rätt att man ska behöva gå med reglering hela livet för att det ska bli bra och i många fall så blir det aldrig riktigt bra iallafall. I ts fall kanske man helt sonika skulle ha dragit bort en tand på vardera sida av framtänderna, då hade det funnits betydligt mer plats men det kanske skulle ha gjorts i tioårs åldern.

• Anonym (charm)

Jag tycker det ser rätt så charmigt ut. Jag tänker att din personlighet är nog lika sammansatt som dina tänder, och de är ju vita och friska.

Men jag är ju i den åldern när man tycker att man inte behöver se ut som alla andra. 

• Anonym (charm)

Jag tycker det ser rätt så charmigt ut. Jag tänker att din personlighet är nog lika sammansatt som dina tänder, och de är ju vita och friska.

Men jag är ju i den åldern när man tycker att man inte behöver se ut som alla andra. 

• Prips
    Anonym (charm) skrev 2015-07-06 19:29:06 följande:

Tack - de värmer verkligen :)

Tror jag hoppar över allting, mår nästan illa när jag ser deras pris på bara en vanlig undersökning :, (
  • Anonym (Jossan)

Jag ser inget fel med dina tänder :) Mina ser betydligt "värre" ut och jag tycker ändå det finns annat här i världen att bekymra sig över. Smile!

• Anonym (ojoj)

Herregud, så där hade jag aldrig velat se ut i munnen

Jag hade haft skenorna i munnen dygnet runt om jag behövde för att slippa se ut så där!

• Prips
    Anonym (ojoj) skrev 2015-07-06 21:36:46 följande:

Herregud, så där hade jag aldrig velat se ut i munnen

Jag hade haft skenorna i munnen dygnet runt om jag behövde för att slippa se ut så där!

puss på dig också :)
  • Anonym (qwerty)
    Prips skrev 2015-07-06 19:42:26 följande:
    Tack - de värmer verkligen :)

Tror jag hoppar över allting, mår nästan illa när jag ser deras pris på bara en vanlig undersökning :, (
    Nu tror jag att du glömmer att man får tandvårdsbidrag av försäkringskassan varje år.
    Har du inte gått till tandläkaren på ett tag så har du nog 600kr tillgodo hos FK
  • Anonym (Jossan)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-07-12 18:38:22 följande:
    Nu tror jag att du glömmer att man får tandvårdsbidrag av försäkringskassan varje år.
    Har du inte gått till tandläkaren på ett tag så har du nog 600kr tillgodo hos FK
    Jag uppfattar TS:s problem som rent kosmetiskt (vet ej om det stämmer), i sådant fall är jag osäker på om han kan få ATB för detta.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Jossan) skrev 2015-07-12 18:54:21 följande:
    Jag uppfattar TS:s problem som rent kosmetiskt (vet ej om det stämmer), i sådant fall är jag osäker på om han kan få ATB för detta.
    För en undersökning av en tandläkare kan man få ATB för.
    Vad man ska göra för åtgärder sedan får man ju ta sen. Men TS fråga kostar bara typ 100kr för att få ett riktigt expertutlåtande till svar.
  • Anonym (Jossan)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-07-12 19:17:58 följande:
    För en undersökning av en tandläkare kan man få ATB för.
    Vad man ska göra för åtgärder sedan får man ju ta sen. Men TS fråga kostar bara typ 100kr för att få ett riktigt expertutlåtande till svar.
    Okej, just det. En undersökning kan han ju få ATB för.
  • kaffe
    Prips skrev 2015-07-06 19:20:25 följande:

Vad ska tandläkaren ha för att komma med tips föressten? - är de 700kr som gäller eller? Fy fanns vilka blodsugare

Varför ska dom göra en utredning av ditt bett gratis?
  • Anonym (Glad tjej)

Ja tycker du ska ta kontakt med tandläkaren som genomförde din tandreglering och säga att du vill få en tid för konsultation för att skaffa tandställning igen.  Tänk på att du ska ha dina tänder hela livet. Tandläkaren har avbetalningsplaner för att sprida ut kostnaden.

• baralillatant

Hej!

Kommer inte till nån bild via länken?

Men jag har nyligen fixat mina tänder. Hörntänder som var sneda och låg ovanpå andra tänder.

Räls i 1år. Sedan tråd på baksidan som sitter hela livet. Skena ett år efter rälsen tagits ur.

Kostade 30000, som hittat ;)

Men det är inte en tandläkare du ska prata med utan en tandreglerare.

Svar på tråden Går mina framtänder att reglera? (Bild)