Änglamammor som vill försöka igen
Hej igen!
Vi har haft bra stöd, både från min och sambons familj. Ovärdeligt!
Vi är 26 både jag och sambon. Det var vårt första barn. Fick ett utomkveds hösten 2013. I och med fick vi tidigt ul denna gången, ett i v7 och ett till i v9. Allt såg bra ut där, men har ändå haft känslan från början att det inte skulle få vägen. Hade dock ingen rädsla över missfall utan kände istället att nåt skulle gå snett vid eller efter födseln... Fick ta bort en äggledare i och med utomkvedet och är väldigt rädd om den jag har kvar så kommer kräva tidigt ul även denna gång.
Har fungerat relativt bra med försäkringskassan, sambon har fått papper och ansökt om sina 20 föräldradagar. Jag har däremot inte fått min sgi fastställt ännu, även om jag ansökte redan i maj. Så väntar på att det ska bli klart först sen får vi se hur smidigt det kommer gå att få ut mina 29 dagar. Har ingen sjukskrivning, klarar mig fram tills jag börjar plugga och får CSN igen, känner inte att jag orkar krångla med försäkringskassan då det vara blir några veckor. Jag hade gravidförsäkring hos Folksam och fick 10 000, sambon fick 25 000 från Folksam via sin fackliga försäkring. Sambon har även fått fullt betalt av sitt arbete de första veckorna han var borta, vilket var väldigt generöst av dem :)
Jag berättad ganska sent om den här graviditeten. Runt vecka 15 för familjen och närmaste vännerna och vid vecka 20 för resten. Nästa gång tror jag att jag kommer berätta tidigare för de närmaste. Dels för att jag känner att jag vill vara gravid "fullt ut" från första början och verkligen njuta av det men också att jag vill att de ska veta om något går snett också och ska förstå vad som händer om jag skulle må dåligt eller vara väldigt orolig.
Angående att du inte tagit ut dina mediciner, Sarass, så har jag svårt att se varför din läkare skulle bli upprörd. Säger som stokke. Kanske kan vara så att sköterskan trodde att du gått och plågat dig i onödan och mått dåligt och att hon därför reagerade negativt? Oavsett så är det viktigt att du gör precis som du själv vill och om din läkare nu skulle reagera negativt så får du ha med dig att det är du som bestämmer och känner. Din kropp, dina känslor, ditt beslut :) känner som du inför en möjlig kommande graviditet. Försöker själv klara mig utan mina lugnande så mycket jag bara kan då jag inte vill bli beroende av dem för att kunna fungera då jag inte ska ta dem när jag är gravid. Vilket jag ju hoppas på att bli snart.