Inlägg från: Rutgers |Visa alla inlägg
  • Rutgers

Vad kommer du göra när SD blir största partiet i nästa val?

Gert skrev 2015-07-23 10:23:10 följande:
    Ja, det är synd för S att det är tre år kvar för under den tiden hinner SD bli störst.
    Spelar egentligen ingen roll. Enligt DÖ så skulle det där ge exakt samma resultat som idag. Det är först när SD kommer upp i S+MP+V som det blir skillnad. För det krävs det en 31-32%.

Att vara störst har man inte så stor glädje av då man är själv.

• Rutgers
    nihka skrev 2015-07-23 11:23:58 följande:
    Det kommer inte heller att bli något samarbete med SD från något håll för då ryter gruppen till som fram tills nu varit i stort sett tyst i den frågan: jag och många med mig kommer inte att tveka att rösta på det andra blocket om det egna börjar flörta med SD och detta är naturligtvis båda blocken medvetna om.
    Vilken grupp pratar du om nu?

Givetvis kan folk gå mellan C och MP för att ändra block-balansen. Men att M+FP+KD:are skulle dratiskt byta sida till S är jag inte så säker på. Att rödgröna skulle sammarbeta med SD ser jag som uteslutet idag.

Frågan är om alliansen vill göra det eller inte. Om de väljer inte så kommer de inte kunna bilda en regering på lång tid.

• Rutgers
    nihka skrev 2015-07-23 14:54:15 följande:
    De väljare som vill att deras parti inte ska ha något att göra med SD.
    Aha, vet jag om de varit så tysta hitils. Det enda Mona gick på val på var de inte skulle samarbeta med SD.

• Rutgers
    Flash Gordon skrev 2015-07-23 21:33:17 följande:

Faktum är att även om de inte vill visa Sentios siffror i vanliga fall så kan man ändå tycka att just skiftet med SD större än M borde vara värt en rad eller två i fler media än bara SVD.

Det kanske kommer lite mer med någon dags eftersläpning?

Man kan ju tycka att de borde nämna något som inte skett på en 50? år. men icke...

Inte nog med att jag hoppas gammelmedia skall gå i konken. Skall faan festa så inåt när AB och E lämnar beskedet att papperstidningen inte blir dagstidning längre.

• Rutgers
    Gert skrev 2015-07-23 21:41:01 följande:
    Media brukar visa Sentiomätningar.

Till exempel visade SVT en Sentiomätning i april, men idag säger SVT att det var ett misstag.
    Det är väl för att de gissade närmast vad SD skulle få i riksvalet 2014.

• Rutgers
    KillBill skrev 2015-07-25 11:29:37 följande:
    Lena Melin är INTE vänster.
    Beror på vilken skala man använder. Det är inte särskilt svårt att hitta en hel drös som anser att hon är vänster.

• Rutgers
    themia skrev 2015-07-25 15:42:03 följande:
    Och vilken skala använder du?
    Att sossarna är till vänster.

• Rutgers
    nihka skrev 2015-07-27 15:34:24 följande:
    Fråga runt bland SDare om de vet vad assimileringspolitik är för något - det är ju bara helt centralt för SDs politik.
    7K har kört med assimileringspolitik mot samerna i 100 år, så det är inget nytt inslag i svensk politik. Men visst, skillnanden är isf att det är centralt.

• Rutgers
    nihka skrev 2015-07-27 20:06:55 följande:
    Absolut. Rasism och assimilering har ju historiskt varit på modet genomgående i politiken, men är nu bara på modet inom SD rent ideologiskt.
    Mode och mode. Assimilering emot de är hela tiden, om du nu inte tycker historia är sånt som hände för 6mån sen.
  • Rutgers
    nihka skrev 2015-07-27 21:25:52 följande:
    Nej, sedan 1999 är samer en erkänd nationell minoritet i Sverige. Deras rättigheter är lagstadgade. Diskriminering kan anmälas till DO.
    Ah, därför som de fått mängder av anmälningar för sitt renbete. Och förlorat 3? ggr tror jag det är.

• Rutgers
    nihka skrev 2015-07-28 01:36:24 följande:
    Det fungerar aldrig att länka till SR.

Jag tror du har missförstått. Att inte samerna vinner alla tvister om rennäringen är inte bevis för att det bedrivs assimileringspolitik mot dem eller att de inte är en nationell minoritet med lagstadgade rättigheter. Dessa rättigheter handlar om en massa olika saker förutom rennäring som sameting, kultur, utbildning och samiska språket.
    Ah, de får ha språk och kultur men inte renäring att leva på... Shyssta klubben.

Svar på tråden Vad kommer du göra när SD blir största partiet i nästa val?