Inlägg från: Rixa |Visa alla inlägg
  • Rixa

Vad kommer du göra när SD blir största partiet i nästa val?

Kommer nog förmodligen att göra som jag gjort i andra val när inte det partiet jag röstat på vunnit. Konstatera att vi har demokrati och att andra vill något annat än vad jag vill. 

Kan dock se att SD har sina poäng i en del. Min åsikt är tyvärr att de vuxit för fort pga det stora missnöje som råder i Sverige och att de ännu inte "hunnit städa bort" de mindre kompetenta personer de tvingats sätta in i många små kommuner som kommunalråd. 

"Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Rixa
    Prips skrev 2015-07-06 23:05:34 följande:

om sd vinner nästa val ska jag koppla en stor svansk flagga efter bilen och bara köra runt i stan och njuta :)

Är du inte rädd för att få in så stor andel okunniga, inkompetenta personer som kommer att få spelrum i politiken? Utan utbildning, källkritiskt tänkande och noll koll på världsekonomi mm som Sverige är beroende av? 
  • Rixa
    Beowulf skrev 2015-07-07 00:04:36 följande:
    Tycker du att nuvarande som styr Sverige är så skarpa då?. Löfven, Magdalena Andersson, Åsa Romson, Gustav Fridolin, Mehmet Kaplan, Alice Bah Kuhnke osv...
    Nej, det tycker jag inte. Personligen anser jag att det politiska systemet har spelat ut sin rätt i Sverige. 

Men nu har vi detta system och jag fasar för att få in dessa SD anhängare som kommunpolitiker. Har en gammal granne i min vänlista på Facebook som jag inte tagit bort av enda anledningen att jag följer hans inlägg och länkar vidare till andra SD anhängare som jobbar politiskt. Hittills har jag inte sett en enda vettig trots att jag ägnat mycket tid åt att läsa igenom. De saknar källkritik, är överlag otroligt okunniga om samhällsstruktur, ekonomi, eu-politik mm. 

De känns väldigt hatiska och blir för mig lite otäcka när de sprider sina budskap med denna stora okunskap. Blir SD stort kommer ett stort antal av dessa människor in i kommunstyrelser och det kan inte bli annat än kaos och katastrof. 
  • Rixa
    Ascendere skrev 2015-07-07 09:40:50 följande:
    Hellre folk som levt vanliga svensson-liv och som har lite verklighetsförankring än de yrkespolitiker vi har idag vars koll på läget i samhället  får Marie Antoinette att framstå som välinformerad. 
    Håller med dig! Att vara politiker borde vara som vilket jobb som helst som kräver meriter typ minst 4 års utbildning inom ekonomi/samhällsvetenskap,  6 års arbetslivserfarenhet. Sen kan jag tycka att det borde vara ett tidsbegränsat uppdrag. Efter t ex 8 år måste de jobba 2 år inom sjukvård lr annat jobb som är kommunalt/landsting för att sedan på nytt söka tjänst som politiker. Under jobbåren skulle de kunna ha kommunala uppdrag som vilken kommunpolitiker som helst. 

Idag ställs ju överhuvudtaget inga krav mer än att de ska vinna förtroende och kunna prata för sig.
  • Rixa
    Beowulf skrev 2015-07-07 10:27:20 följande:
    Jag har två grannar som är engagerade i lokalpolitiken. En från SD som är klok, tänker efter innan han öppnar käften. Sen en feminist från Folkpartiet som delar idiotsaker på Facebook och är allmänt otrevlig mot de som inte tycker som hon. Verkar som om det kan skilja sig beroende på var man bor...
    Självklart skiljer det sig på var man bor. Gäller nog all yrkeskompetens. Sj ser jag en stor fara i detta eftersom allt för många som din sistnämnda verkar i de små kommunerna. Där för man nog konstatera att övriga partier har bättre "kandidatmaterial" även på små orter. 

Men det började på samma sätt med Vänsterpartiet kommunisterna som det hette en gång i tiden. Får SD tid på sig att växa kan det nog bli bra. De har många frågor där jag gillar deras ställningstagande. 
Svar på tråden Vad kommer du göra när SD blir största partiet i nästa val?