Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

varför bekostar ni kriminalitet/yrkestiggeritiggeri

tobbe01 skrev 2015-07-04 11:55:27 följande:
    SD? What? En rumänsk dignitär var här i Sverige och hen uttalade att "det är en utmaning att försöka få dessa individer att INTE betrakta tiggeri som ett arbete". Jag har inga problem med att man tigger och har det som ett jobb men när man spelar på "tyck synd om"-grejen så blir jag less. Rumänien (varifrån många tiggare kommer) är ett EU-land och inget U-dito. Det måste man komma ihåg. 
    Ja, jag har hört det många gånger i SD-trådar av de som sagt att de bekänner sig till SD och dina sympatier ligger ju också där har du berättat, så: "om du blev fattig skulle det naturligtvis bero på otur, medan en rom har valt det själv. Det verkar vara ett vanligt sätt att resonera inom SD-kretsar.''

Var denna "dignitär" som uttalade sig om romer romsk eller del av förtrycket av romerna?

Om man inte har något socialt skyddsnät och kommer på obestånd kan man bli hänvisad till att tigga och då gör man det på det sätt som bäst lönar sig. Dumt att göra det på något annat sätt. Att tigga är något som fattiga människor över
    hela världen gör och som vi gjorde här innan Sverige blev ett välfärdsland med ett socialt skyddsnät för invånarna. Tiggeri har med politik att göra och inte kultur:

• nihka
    tobbe01 skrev 2015-07-04 12:04:13 följande:
    Därför att i vår kultur så är det inte naturligt att tigga. När en svensk tigger på gatan så förminskar hen sig själv till det yttersta. Det är den ultimata förnedringen och den yttersta bönen om hjälp. För romerna är det ett jobb. Duger det som orsak?
    Tiggeri har inte det minsta med kultur att göra. Med vårt politiska välfärdssystem har tiggeri blivit överflödigt, men det kan ändra sig.  Tiggeri var utbrett i fattigsverige och fenomenet beskrivs här av historieprofessorn Dick Harrison. "I århundraden var tiggeri ett etablerat försörjningssätt i Sverige":

http://www.vk.se/1357173/valstand-utrotade-svenskt-tiggeri
  • nihka
    GinoTonic skrev 2015-07-04 16:03:32 följande:
    Kan du förklara då, varför alla tiggare som intervjuas har flera/många barn, och har börjat skaffa dem väldigt unga? Nu sist såg jag en 41-årig kvinna som pratade om sina många barnbarn...

Här i Sverige kan vi inte heller ha barn innan vi har livet i ordning, med arbete och bostad - och det är just därför Sverige BLEV rikt under 1900-talets första  decennier (eller en viktig orsak i alla fall). Att vi fick ner nativiteten, att vi fick människor att börja ta ansvar för sin fruktsamhet. På den tiden VI gifte bort våra döttrar redan i tonåren, och dessa sedan födde 7-11 barn var, så var Sverige också ett mycket fattigt land med återkommande hungersnöd.

Men om ett par romska familjer idag gifter bort sina barn med varandra när flickan är 14 och pojken 17 (vanliga åldrar), och inte lär dem något om preventivmedel heller eller tar med flickan till läkare eller någonting. Då är det "otur" att det unga paret inte kan försörja sina barn på annat sätt än tiggeri sedan?
    Visst. Du får vända på det. Orsaken till att vi fick det bättre ställt var inte att vi skaffade färre barn utan vi skaffade färre barn när vi fick det bättre ställt och så fungerar det på de flesta håll i världen.
  • nihka
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-04 16:04:32 följande:

Kul att nihka svarar en som dessutom redan gett upp i den här tråden

Jag svarar vem jag vill när jag vill utan att fråga självutnämda trådpoliser.
  • nihka
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-04 16:14:25 följande:

Visst. Du behöver heller inte göra allt i din makt för att den här tråden ska leva vidare.
    Jag svarar vem jag vill när jag vill utan att fråga självutnämnda trådpoliser.
  • nihka
    GinoTonic skrev 2015-07-04 16:13:01 följande:
    Så var det naturligtvis inte. Om du har läst Moberg och andra arbetarförfattare t.ex., så vet du att de försökte minska antalet barn, för att få färre munnar att mätta och överleva vintrarna, genom t.ex. avhållsamhet och säkra perioder (som man började få grepp om vid denna tid). Men att det inte funkade p.g.a. särskilt mannens lust var så stark. När han var full och kåt så tog han hustrun ändå, även om det inte var rätt dagar i månaden. Och varje gång det blev en ny graviditet så blev de förtvivlade...

Hur menar du förresten? Varför skulle någon medvetet skaffa tio barn som alla svalt ihjäl, i stället för tre som fick möjlighet att överleva på det som familjen kunde producera?
    Jag tror jag köper historieprofessorns redogörelse framför dina hemmakokta teorier.
  • nihka
    Anonym (adrienne) skrev 2015-07-04 16:18:31 följande:
    Tänk att du är precis överallt..................! 
    Om du ser att jag är det så beror det väl på att du själv är det...
  • nihka
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-04 16:18:25 följande:
    Du vet vad det här är för slags tråd? Kolla min konversation mellan mig och tobbe01. Klicka på visa endast.
    Jag svarar vem jag vill när jag vill utan att fråga självutnämnda trådpoliser.
  • nihka
    GinoTonic skrev 2015-07-04 16:26:23 följande:
    Men om du går till dig själv. Skulle du själv medvetet skaffa barn på barn, om du hade svårt att få födan att räcka till redan för de två eller tre första?

Angående historieprofessorn, så ska du veta att alla våra akademiker verkar i ett PK-sammanhang. De skulle inte kunna gå mycket utanför åsiktskorridoren när det gäller de heta frågorna som invandring, andra folkslag, HTB-personer o.s.v. - utan att förlora sina anslag och sina tjänster. Det är oerhört styrt uppifrån vad man får forska på och vad som får publiceras.
    Jag är inte fattig och utan socialt skyddsnät så därför behöver jag inte resonera och handla som en fattig person utan socialt skyddsnät.

Tack för upplysningen att alla som inte håller med dig är "PK" och styrda av en övre "PK-makt". Du har mina sympatier. Det kan inte vara roligt att känna att hela världen konspirerar emot en.
  • nihka
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-04 16:58:33 följande:
    Seriöst. Varför går du hela tiden off topic????
    Jag anser att orsakerna till att folk tigger nu och historiskt hör till diskussionen om varför man ger bidrag till tiggare idag.
  • nihka
    GinoTonic skrev 2015-07-04 16:37:09 följande:
    Men om du går till dig själv. Skulle du själv medvetet skaffa barn på barn, om du hade svårt att få födan att räcka till redan för de två eller tre första?

Det står det inget om i TS. Men jag kan svara på din fråga: i dagens läge är det inte olagligt, men opinionsundersökningar visar att majoriteten av svenska folket vill att det ska göras olagligt. Så om Regeringen inte vill att Sd ska få 50 procent - minst - i nästa val, så måste de ändra lagen nu.

Vidare kan delar av tiggeriet ha koppling till andra fenomen som redan idag är olagliga, t.ex. människohandel och olagligt utnyttjande av människor i beroendeställning. Problemet är att det är nästan omöjligt för svensk polis att reda ut vad som är vad, eftersom de som utnyttjas på detta sätt inte vågar berätta det för våra poliser.

Vidare kan det naturligtvis betraktas som "ofredande" t.ex., om tiggarna är alltför närgångna och "på". Eller "störande av allmän ordning".
    Källa på att majoriteten vill att det ska vara olagligt att tigga?

Att göra tiggeri olagligt skulle innebära att en person som ber om pengar till tunnelbanan hem skulle kunna åtalas. Jag vill inte leva i ett sådant samhälle.

Förbud och att kriminalisera hjälper inte mot fattigdom. Det flyttar bara problemet någon annanstans.

SD kommer aldrig att få 50%. Så många är inte nationalister, vill minska invandringen med 90% och införa assimileringspolitik.

De flesta tiggare jag har stött på är väldigt lågmälda, men det är klart att de störiga stör folk, men vad några gör ska inte belasta andra.
  • nihka
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-04 17:11:39 följande:
    Anser du det? Det var ju roligt.
    Ja, anser inte du att diskussionen om varför folk tigger hör till om man ska ge tiggare något?
  • nihka
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-04 17:31:16 följande:
    Nej, jag anser det är värre att en sån här diskussion får spridning. Du bidrar till det, precis som nerfherder sa.
    Det har du rätt att både tycka och uttrycka precis som jag har rätt att inte hålla med om och uttrycka.
  • nihka
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-04 17:37:54 följande:
    Ah, men du håller dig inte till topic!
    Det är vad du anser och ingen universal sanning. Jag anser att orsakerna till att folk tigger nu och historiskt hör till diskussionen om varför man ger bidrag till tiggare idag. Om du inte håller med mig får du vända dig till FL med en anmälan.

Det är varken kriminellt eller något nytt att människor i Sverige tigger.
  • nihka
    GinoTonic skrev 2015-07-04 17:39:39 följande:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/svenskarna-for-tiggeriforbud

Nej, jag tycker inte heller att det är lyckat med ett allmänt tiggeriförbud, just för att det skulle kunna drabba våra egna. Men man skulle ju kunna göra det förbjudet för icke-svenska medborgare att tigga, det löser det problemet. Det kan ju ändå inte fortsätta så här, så OM det inte går att få slut på tiggeriet på annat sätt och många människor upplever att de får sin vardag begränsad, så kommer folk att kräva ett förbud allt mer insisterande. I värsta fall tar de saken i egna händer och kör bort eller misshandlar/dödar tiggarna med våld... Då är det bättre med ett förbud, eller hur!

Angående hur många som skulle kunna rösta på Sd, jag tror att det var uppe på 22 procent bland män i sista opinionsundersökningen, och det var det nog ingen som vågade tro för fem år sedan... Det är likadant där som när det gäller det jag skrev i stycket ovan: folk har en GRÄNS, och när den är översteppad så tar de steg som går utanför vad de i vanliga fall skulle göra. Vare sig det är att rösta på ett nationalistiskt parti eller att sparka muggen ur handen på en tiggerska. De andra partierna, flera av dem, har FÖRSTÅTT detta nu, och kommer därför med diverse förslag om hur man ska kunna minska invandringen, ställa högre krav o.s.v.. Men jag tror att det är för lite och för sent. Väljarna vågar inte lita på det - väldigt många kommer inte våga rösta på annat än Sd nästa gång, av ren självbevarelsedrift.

Du kan läsa här om människor som skulle rösta på SD utan att för den skull sympatisera med dem egentligen:

www.aftonbladet.se/nyheter/article20926566.ab
    Din fösta källa är ett år gammal. Jag har inte sett några färska siffror om hur vi ställer oss till ett förbud mot tiggeri.

Nej, jag är inte för varken ett förbud eller särlagstiftning. Jag är för att alla ska vara lika inför lagen.

Din andra källa säger att en tredjedel av de som säger att de skulle rösta på SD inte stödjer SDs ideologi. Jag är inte förvånad.

• nihka
    GinoTonic skrev 2015-07-04 18:09:43 följande:
    Det är antagligen så att media inte vågar beställa några fler undersökningar...

Fast att vissa saker är tillåtna för ett lands egna medborgare men inte för andra, är ju inget konstigt. Men helst vill jag att vi går ur EU så att de helt enkelt inte kan komma in här. Då blir det som förr, innan EU, när man var tvungen att redogöra för hur man skulle kunna försörja sig i landet innan man fick komma in. Jag kommer ihåg när jag skulle plugga i London, och jag var tvungen att spara ihop till 80 000 kr först - det var minimisumman för att man skulle få tillstånd att bo där i åtta månader (om jag minns rätt nu).

Ja, det var ju precis det jag försökte förklara för dig! Du skrev förut att Sd aldrig kan få 50 procent eftersom 50 procent av svenska folket inte är nationalister. Men som du ser så röstar många redan på Sd ändå, för att de ser Sd som det enda alternativet ÄNDÅ. För att få slut på massinvandringen och anpassningen till islam. Om man anser att det är det absolut viktigaste, så kan man rösta på Fan Själv för att få slut på det! Om Sd inte fanns som ett seriöst och ofarligt alternativ, så tror jag att många skulle kunna tänka sig att rösta på ett nazistparti om det var det som krävdes...
    Konspirationsteorier igen. Det finns plenty med undersökningar. om har vi ställer oss till tiggeri. Den senaste visar att 49% tycker det är en bra idé. 49% är många men ingen majoritet:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20562767.ab

Nu blandar du ihop en medborgares rättigheter och skyldigheter med generell lagstiftning.

Jag ser fler fördelar med EU än nackdelar och håller med om att: "Utan EU hade i dag våra baltiska grannar, liksom Rumänien och Bulgarien, varit utsatta för samma ryska politik som Ukraina eller Moldavien och Georgien. Den ryska krigföringen i Ukraina visar hur viktig europeisk sammanhållning och demokratisk styrka är."

Ja, du ser den delen av SD som har kopplingar med nazism.
  • nihka
    tobbe01 skrev 2015-07-05 10:00:41 följande:
    Efter nästa val kommer SD att ha mkt att säga till om.
    Jaja. Det har man sagt i snart 30 år...
  • nihka
    Anonym (idioti) skrev 2015-07-05 11:00:03 följande:

SD har yrkat från första början att följa lagstiftningen, fast på det området är det som vanligt, tvärt om leken är igång på dagis nivå och skit går bara åt helvete.
    Framför några få när SD reagerade har vi tio tusentals.

Fast jag börjar känna hopp, i motsatsen till våra politiker så har yrkestiggare logik och sunt förnuft med sig.
    Jag ser färre och färre av dom lönsamheten verkar ha försvunnit så dom drar sig tillbaka, mitt första fruktan var att dom skulle hålla sig här in i det sista och i slutändan på riktigt börja svälta här.

Det är inte över än dock, så betala inte folk att skita på våra gator.

Nej, man behöver inte lämna in motioner till lagförslag på lagar som redan finns om man inte är helt borta och det är vad järnrörsEkeroth är enligt din uppfattning eftersom hans motion handlar om att förbjuda tiggeri:

Förslagspunkter

1. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att förbjuda tiggeri, eller verksamhet som till sin art kan anses vara tiggeri eller närliggande, för icke-svenska medborgare.

2. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att de utlänningar som ertappas för tiggeri eller dylikt omedelbart ska ut eller avvisas från landet med livstids förbud att återvända som huvudregel.

https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/mot-201314Sf381-Forbud-mot-t_H102Sf381/

Anslag på rubbet=det är inte olagligt att tigga.

• nihka
    Anonym (idioti) skrev 2015-07-05 11:28:56 följande:

Eftersom dom befintliga ignorerades och gjordes ett skämt av i rätten så behöver man tydligen skapa extralagar för att inte tappa ansiktet, moderater är på det spåret läste jag nyligen.

Fast i det fallet, det som kommer från oppositionen är rena sagor i syfte för att försöka snappa upp några väljare som flödar över till SD, det är vi som måste lösa situationen, sluta betala folk att skita på våra gator!

Hahahahaha! Vad bra. Då får jag önska dig lycka till med att stödja fler motioner om lagar som redan finns.

Svar på tråden varför bekostar ni kriminalitet/yrkestiggeritiggeri