Inlägg från: Anonym (fel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fel)

varför bekostar ni kriminalitet/yrkestiggeritiggeri

Anonym (Enkelt!) skrev 2015-07-02 14:55:15 följande:

Om det nu är olagligt och man stör sig mycket på det är det bara att som privatperson driva ett enskilt åtal till domstol och få en fällande dom.

Problemet löst!

Nej det kan man inte. Först måste det vara olagligt och sen falla under allmänt åtal, därefter är det åklagarens jobb att väcka åtal. Att väcka klagan enskilt, är i regel endast tillämpligt vid förtalsbrott, vilket vi inte pratar om här.
  • Anonym (fel)
    Nerfherder skrev 2015-07-02 15:25:09 följande:
    Hej TS!
    Jag är inte TS.
  • Anonym (fel)
    Anonym (Enkelt!) skrev 2015-07-02 15:36:24 följande:
    Det går utmärkt att driva ett brottsmål som privatperson. Det är inte vanligt, och med viss risk. Åklagare är inte nödvändig.
    Ja om det är ett tvistemål (civilt) eller handlar om förtalsbrott. Vansinnigt sällsynt med andra varianter i det här sammanhanget. Men det spelar egentligen mindre roll i det här sammanhanget, då tiggeri inte är olagligt idag, och därför finns det inget att pröva, oavsett upplägg.
  • Anonym (fel)
    Pontus_alex skrev 2015-07-02 17:17:08 följande:

För att jag har tillräcklig pengar som jag kan dela med mig med andra som inte har mycket pengar och inte heller någon möjlighet att skaffa på annat sätt. Undrar också om det är du som är idiot då du frågar en sådan fråga?

Ger du dem pengar idag, så har de snart tagit hit tre kompisar till nästa år. Skall du sen betala även dem? Du tror inte att det är bättre att lösa Romernas problem i deras hemland istället, eller hade du tänkt dig att Europas ca 12 miljoner Romer skulle flytta till Sverige?
  • Anonym (fel)
    Anonym (idioti) skrev 2015-07-02 18:49:11 följande:
    Ja, det blir helt konstigt om en privatperson försöker driva ett mål som faller under allmän åtal.
    Så länge myndighet inte tar sitt ansvar så är vi förlorade på det området.
    Likadant i alla dessa diskussioner. Folk är mer bekymrade över att försöka lyckas vinna ett argument på ett sketet internetforum, än den reella problematiken som diskuteras. Många ser inte längre än näsan räcker och tror att de gjort en god gärning när de stoppat ett par kronor i en kopp. Själv skulle jag inte kunna leva med, att jag bidragit till att befästa deras situation. Jag skulle snarare se att de kommer ur den onda spiralen med tiggande och bristande skolgång. Det skall dock ske i Rumänien och Bulgarien, inte här på vår bekostnad.
  • Anonym (fel)
    nihka skrev 2015-07-02 19:42:11 följande:
    Du gör gärna typ ingenting precis som de du kritiserar i Rumänien och Bulgarien.
    Vad vet du om vad jag gör? Kom ner från de höga hästarna nu din dubbelmoralist. Till skillnad från dig har jag varit med på plats och sett utsattheten i Rumänien. Just av den anledningen vill jag inte ha dem på gatorna även i Sverige.
  • Anonym (fel)
    Anonym (Tom Peng) skrev 2015-07-02 19:48:26 följande:
    Det du och många andra tycks glömma är att det är regelns tillämpning som är det viktigaste, dvs hur den uttolkas i praxis. I fallet med tiggeriet har det konstaterats i en dom från en tingsrätt, samt ett JO-beslut, att "normalfallet" av tiggeri inte omfattas av de föreskrifter, härstammande från ordningslagen, som citerats tidigare. Det är den situation som gäller i det svenska rättssystemet för närvarande. Om det har kommit ytterligare avgörande uppskattar jag en hänvisning.

Att tro att det skulle gå att driva ett enskilt åtal i den här frågan är helt befängt.
  • Anonym (fel)
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-03 17:37:50 följande:
    Därför att TS sprider lögner och hatpropaganda. Kul att du tycker att jag är otrevlig vart jag än kommer åt. Visa lite andra exempel. Tobbe01, jag hymlar inte med att jag är anonym, men TS är "dubbelanonym".
    Blev det fel när du citerade här nu eller? Jag är inte Tobbe01. Om du själv väljer att vara både anonym och inte-anonym i samma tråd... ja jag vet inte vad du vill att man skall svara på det?!
  • Anonym (fel)
    nihka skrev 2015-07-03 20:21:15 följande:
    Det är fortfarande inte kriminellt att tigga.

Det finns fortfarande inget i lagens namn som heter "yrkestiggare" som du håller på och tjatar om i tråd efter tråd utan det är typisk SD-retorik.

Lässvårigheter gör sig fortfarande gällande på flera plan: "anonyma nick" är inte detsamma som egenstartade trådar. JAG påstår att du har flera anonyma nick. Du får sluta blanda ihop mina inlägg med de andra skriver. MIna har en blå avatar och så står det några krumelurer som utläses "nihka".

Har du börjat greppa?
    Men du är ju obetalbar. Är det ditt lama sätt att försöka rädda ditt eget övertramp? Du kommer med antaganden och insinuerar saker till höger och vänster. Det har inte jag gjort. Jag går på vad du berättat. T ex att du ger pengar och cigaretter till tiggare. Jag tror inte att du varit i någon Romsk bosättning, vare sig i Rumänien eller Bulgarien, för då hade du aldrig uttryckt dig så världsfrånvänt som du gör.
  • Anonym (fel)
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-03 22:51:09 följande:
    Halvtimme tog det!
    Vad tog en halvtimme?
  • Anonym (fel)

Men vad är det du pratar om? Jag skrev mitt första inlägg idag 17.27 i den här tråden. Jag begriper inte riktigt vad du håller på med...

• Anonym (fel)
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-03 23:42:54 följande:
    Sa du 17:20 idag? vad konstigt att det här är ditt första inlägg
    FÖRSTA. INLÄGG. IDAG.

Exakt så skrev jag. Jag skrev inte första inlägg i tråden. Vad sysslar du med???
  • Anonym (fel)
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-03 23:49:49 följande:
    Läs mina svar till tobbe01. Ikväll.
    Varför skall jag läsa vad du "svarar" andra användare?! Det här blir bara mer och mer märkligt...
  • Anonym (fel)
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-04 00:01:55 följande:
    Så här inledde du.
    Jaha, och? 
  • Anonym (fel)
    schumi11 skrev 2015-07-04 13:29:25 följande:

Det finns säkert dem som tigger för att att de har det svårt men många tiggare är ju organiserade och därför ger jag inte en spänn till dessa. Min flickvän gav dessutom en kexchoklad till en tiggare och han kastade den på henne och skrek PENGAR. SÅ jävla otacksamt.

Men det är klart att alla vill komma hit då vi är så slappa och bjuder hit folk och ger dem bidrag, jag skulle också vilja komma hit då. Den stora frågan är dock varför vi inte kan ha en mer vettig flyktingpolitik som våra grannländer.....jag glömde....säger man så i sverige så är man ju rasist vilket är helt sjukt!

För inte längesedan var det en läkare som tyckte att en kvinna skulle ta i hand på sjukhuset och sa detta till henne, läkaren blev stämd och fick BÖTA 50 000kr i diskriminering!!!! FÖR HELVETE säger jag, i detta land så hör det till god ton att hälsa och att man då ska få böter för detta är för mig obegripligt!

Svar på tråden varför bekostar ni kriminalitet/yrkestiggeritiggeri