• Anzil

Skulle man någonsin begripa djurets-språk?

Djur kan komma att lära sig människans komunication, skulle det hända att vi människor en dag skulle förstå vad djuren säger med hjälp av teknologi, eller någon form av psykologisk hjälpmedel, så man förstår de?

En annan fråga är om djuren ens har språk. De har sina läten, men förstår andra djur de.

Exempelvis ett får säger ''BÄÄ!''

Betyder det ens någonting. Eller är det bara en läten, som inte ens de själva förstår vad de säger . .

Hmm...

• Svar på tråden Skulle man någonsin begripa djurets-språk?
  • 160428

Man kan ju kommunicera med bara kroppsspråk så visst tror jag att djurens läten har innebörd. Och det finns flera tydliga exempel på att djur kan tänka och planera och även prata med varandra (inom djursorten då). Mellan djur är svårare. Det är nog mer beteenden som spelar in där. Ett illvrål tolkas på samma sätt oavsett vilket djur som frammanat det. 

Att vi i framtiden skulle kunna översätta djurens språk är en intressant (och skrämmande idé). Skulle djuren kunna bete sig på vanligt vis om en annan djursort plötsligt började prata med det (ät mig inte, snälla ät mig inte.. tex.). Eller tänkte du i första hand på djur utifrån människan? Om vi människor skulle förstå andra djur och hur det skulle bli?

Scrapbooking, korttillverkning och pyssel: www.instila.se
Svar på tråden Skulle man någonsin begripa djurets-språk?