Inlägg från: Alexi |Visa alla inlägg
  • Alexi

Hur många dagar per år är ert fritids stängt?

Kommande läsår är fritids på dotterns skola stängt för planering fyra dagar. Jag tycker det är rätt mycket. Speciellt som en annan kommunal skola i närheten inte stänger alls utan löser sådana dagar med kända vikarier.

Vi har alltså fyra dagar för skolbarnet och fyra dagar för förskolebarnet kommande läsår att lösa ledighet för. Känns så där kul.

Hur ser det ut på andra håll?

• Svar på tråden Hur många dagar per år är ert fritids stängt?
  • Alexi

Alla fura dagarna hos oss ligger i anslutning till ett lov men vad hjälper det om man inte är ledig på lovet? Tex höstlovet är inte vi lediga. Inte typ 20 juni heller.

• Alexi

Men alla andra med barn både i skola och förskola, tar ni ut senester sju-åtta dagar per år då, jobbar ni hemma, tar med barnet till jobbet, mor- och farföräldrar eller hur gör ni?

• Alexi

Alltså jag vet ju att skolan löser det om man verkligen inte kan vara ledig. Men jag kan vara ledig, det är inte det. Så jag skulle aldrig utsätta barnen från att gå på något okänt ställe med okänd personal.

Men jag vill inte ta lediga åtta dagar per år, på udda dagar som jag inte väljer själv. Jag vill vara ledig när hela familjen kan vara ledig tillsammans. Nu när sonens förskola har stängt fyra dagar kan ju inte storasyster som går i skolan vara ledig. Så vi kan inte göra något kul allihop.

Och de där dagarna ligger för skolans del i samband med lov och antingen vill vi inte vara ledig på just det lovet (höstlovet eller sommarlovet en vecka efter att vår semester är slut 20 augusti), eller så har vi just haft två veckors jullov och har gjort av med de semesterdagar vi vill lägga på julledighet det här året.

• Alexi

Oj vilken empati, skönt att sådana som du jobbar med barn...

• Alexi
    Anonym (fsklärare) skrev 2015-07-07 21:43:07 följande:
    Vaddå empati? Om det inte är några problem att vara ledig så är det ju inte det och om man inte kan eller vill så är kommunen skyldig att hålla omsorg. Vad har det med empati att göra?

Vill du inte att dina barn ska gå på en fungerande verksamhet?
    Förståelse för hur det upplevs för föräldrar. Och det verkar helt ha gått dig förbi att även om vi KAN lösa ledigheten så är det inte på ett sätt som känns tillfredsställande och bra. ÅTTA dagar per år som den barnomsorg vi har för att kunna jobba helt enkelt är stängd.
Svar på tråden Hur många dagar per år är ert fritids stängt?