Inlägg från: Upptagenmeninte |Visa alla inlägg
  • Upptagenmeninte

Hur MP-skadad är Löfven?

Han är ju helt ute och cyklar med de uttalandena. Men jag kan nog inte se just den biten som att han är "MP-skadad"?

Förvisso är han MP-skadad, men det på helt andra punkter. Bl.a. i snedfördelningen av ministerposter.

Men det här med att låtsas som det är ett fåtal flyktingar som söker skydd i Sverige, och att låtsas som att vi behöver folk till vården, det är väl lika mycket S-floskler som MP-floskler.

• Upptagenmeninte
    Nerfherder skrev 2015-06-29 15:17:24 följande:

MPskadad. Intressant ordval. Med tanke på att löfven samarbetar med mp är det inte konstigt med influenser därifrån. 

Nej, det är inte konstigt. Men något som är konstigt är att MP har fått såpass stor makt över den politik de rödgröna driver. Ser man till den andel röster som MP fick har de fått alldeles för mycket att säga till om (deras maktandel motsvarar alltså inte den väldigt sparsamma andel röster MP fick i valet).

Det var den snedfördelningen jag syftar på när jag pratar om "MP-skadad". S har tvingats ge upp alltför mycket för att få någon makt överhuvudtaget, vilket de inte hade fått utan stödet från MP.
  • Upptagenmeninte
    Nerfherder skrev 2015-06-29 16:05:03 följande:
    Så du är alltså TS?
    Nej, absolut inte. Vad får dig att tro det?
    Nerfherder skrev 2015-06-29 16:05:03 följande:
    Förövrigt hade garanterat SD försökt regera med MP, om det hade gett dem mera makt.

Säkert. Och jag ser inget fel i det egentligen, så länge partierna klarar av att kompromissa och komma fram till en politik som fungerar. Jag tror inte att det hade fungerat i praktiken.

Men rent teoretiskt ser jag inget fel i samarbeten mellan olika partier, så länge båda kan få fram delar av deras politik, så. Och givetvis "en maktandel" som är anpassad till valresultatet.
  • Upptagenmeninte
    Nerfherder skrev 2015-06-29 16:53:57 följande:
    Den är ju anpassad till valresultat. SD fick 13%. Resten 87%.
    "Resten" är inte ett politiskt parti. ;)

Med din logik skulle man också kunna säga att det är extremt underligt att MP sitter i regeringen, då MP fick 7% och resten 93%.
  • Upptagenmeninte
    Nerfherder skrev 2015-06-29 17:01:55 följande:
    Menar du att SD skulle ha mer inflytande för att de är ett enda parti?
    Jag tycker att inflytandet för respektive politiskt parti i grunden kommer från oss. Folket, de som har röstat fram alla partier som finns i riksdagen.

I ett samarbete borde ju då ett parti som har fått ett större stöd från folket också ha ett större inflytande.

Det är, enligt mig, orimligt att ett parti som endast fått stöd hos 7% av det svenska folket... att det lilla 7%-partiet ska få 33% av ministerposterna i en regering.

MP har ett otroligt svagt stöd hos folket, grovhugget fick de bara hälften av rösterna som SD fick i föregående val. 
  • Upptagenmeninte

Haha, är det inte lika kul när du blev påmind om att SD fick i princip dubbelt så stort stöd hos det svenska folket vid föregående val, i jämförelse med MP?

Då har du nästa val att se fram emot. I Novus väljarbarometer i juni 2015 har SD tre gånger fler röster än MP.  ;)

• Upptagenmeninte
    Nerfherder skrev 2015-06-29 18:00:46 följande:
    Är det val i år?
    Det borde ha varit det. Vår statsminister lovade ju folket ett nyval om han inte fick ihop någon budget. Men så är han ju känd för att bryta sina löften, och si det löftet gick alldeles utmärkt att bryta det med...

Om ingenting drastiskt händer i sjuklöverns politik, så kommer skillnaden mellan SD och MP förmodligen att vara ännu större i nästa val . Det finns ingenting som jag kan se som skulle peka på något annat i alla fall.
  • Upptagenmeninte
    Nerfherder skrev 2015-06-29 18:15:55 följande:
    Så det spelar ingen roll om sd får 26% i en väljarundersökning i år.
    Om MP får 2% i framtida väljarundersökningar, tror du att det inte spelar någon roll för MPs val av politik?

Självklart spelar det roll. De måste ju försöka klia sig i huvudet och komma på vad de gör för fel. Samma sak gäller om SD får 26% i en väljarundersökning, och alla övriga partier backar. Då kommer övriga partiers strateger att klia sig i huvudet, och undra vad de ska hitta på för att vända trenden. Samtidigt som SD kan se på resultatet som en kvittens på att de är på rätt spår.

För oavsett om partierna låtsas som om de inte bryr sig om opinionsundersökningar, så gör de det i någon mån. Hur pass mycket, ja det beror ju såklart på vad opinionen säger, och om fler olika undersökningar ger liknande resultat.
  • Upptagenmeninte
    Nerfherder skrev 2015-06-29 19:05:28 följande:
    Förklara gärna "koalitionsregering" för mig. 
    Det har jag inte tid med, om du inte vet vad det är så kan du googla på det. ;)

Fortfarande vidhåller jag att MP har fått oproportionerligt mycket att säga till om i samarbetet med S, i och med att MP är ett så väldigt litet parti. Dels i relation till väljarbasen, men i samarbetet givetvis vägt mot valresultatet som S fick.

MP fick ungefär 1/5 (22% för att vara exakt) av rösterna som S fick. Samtidigt har de fått 1/3 (33%) av ministerposterna. Tillsammans har de bildat en historiskt svag regering, som visat sig vara historiskt oduglig också.

Sällan har så få fått styra över så många, och ändå har de uträttat så lite.
  • Upptagenmeninte

Och det är i och med det här som jag egentligen anser att Löfven är "MP-skadad". Han har gett upp för mycket makt till det lilla MP, för att kunna få ihop en svag regering. MP politik har helt enkelt fått ett större genomslag än vad S väljarna hade velat.

Och detta är priset som Löfven valde att betala, för att få MPs stöd och kunna sy ihop någonting överhuvudtaget. Och det är det, just där, som "MP-skadan" inträffar. 

• Upptagenmeninte
    Nerfherder skrev 2015-06-29 19:18:52 följande:
    Du har inte tid med att googla...

87% mot 13%.

Jag vet mycket väl vad en koalitionsregering är, så jag behöver inte googla.

Men om du tror att vi har en koalitionsregering som har 87%-igt väljarstöd, så vet du antingen inte vad en koalitionsregering är, eller så behöver du öva lite på matematikkunskaperna. :)
  • Upptagenmeninte
    Nerfherder skrev 2015-06-29 19:29:18 följande:
    Vad jag menar är, att 87% valde något annat än SD. Om du nu kan något om matte, så borde du lätt kunna räkna ut hur stort inflytande SD borde få. 
    Det säger ingenting.

93% valde något annat än MP. Om du kan något om matte, så borde du lätt kunna räkna ut hur stort inflytande MP borde få. ;)
  • Upptagenmeninte
    Nerfherder skrev 2015-06-29 19:45:11 följande:
    Jaha, borde. Igen. 
     Haha, alltså... Du använder precis samma retorik när det gäller SD, och då går det bra (att X antal % minsann inte röstade på det partiet).

Men sedan är plötsligt, om man applicerar samma retorik på MP (att X antal % minsann inte röstade på det partiet), så är det fel?

Det var just dubbelmoralen här som jag ville påpeka (med exakt samma ordval i mitt inlägg som du, för att understryka det).

Vem är det som gör skillnad på människor och människor, egentligen? Om retoriken att se på hur många % som inte har röstat på parti X är befogat, så är samma retorik angående hur många % som inte har röstat på parti Y lika befogat. Lika behandling av alla, om jag får be.

;)
  • Upptagenmeninte
    Nerfherder skrev 2015-06-29 19:57:32 följande:
    ...var någonstans ser du att jag tycker att det går bra? 
    Ja... kanske i och med att det är du som kommer med den retoriken, och presenterar att X antal % minsann inte röstade på...?

Nej, det här blir bara en neverending story. Läs alla inläggen i tråden en gång till, så kanske det klickar. Har du inga argument att komma med mer, så tänker jag inte ödsla mer tid på det här.

:)
  • Upptagenmeninte
    Nerfherder skrev 2015-06-29 20:05:18 följande:
    Vänta lite nu? Du ger upp alltså. Nice.
    Så länge du inte har något annat argument att komma med, förutom frågeställningar som du redan har fått svar på. Och om du inte ens kan hålla reda på vad du själv har skrivit (och redan fått svar på), så känns det tyvärr bara som tidsödande att argumentera vidare.

Men om du kommer med något verkligt att komma med, så är jag "all ears".
Svar på tråden Hur MP-skadad är Löfven?