Inlägg från: Nerfherder |Visa alla inlägg
  • Nerfherder

Hur MP-skadad är Löfven?

MPskadad. Intressant ordval. Med tanke på att löfven samarbetar med mp är det inte konstigt med influenser därifrån. Tänk om någon enda SD:are kunde se saker lite mindre... svartvitt.

• Nerfherder
    Upptagenmeninte skrev 2015-06-29 15:56:54 följande:

Nej, det är inte konstigt. Men något som är konstigt är att MP har fått såpass stor makt över den politik de rödgröna driver. Ser man till den andel röster som MP fick har de fått alldeles för mycket att säga till om (deras maktandel motsvarar alltså inte den väldigt sparsamma andel röster MP fick i valet).

Det var den snedfördelningen jag syftar på när jag pratar om "MP-skadad". S har tvingats ge upp alltför mycket för att få någon makt överhuvudtaget, vilket de inte hade fått utan stödet från MP.

Så du är alltså TS?

Förövrigt hade garanterat SD försökt regera med MP, om det hade gett dem mera makt.
  • Nerfherder
    Upptagenmeninte skrev 2015-06-29 16:21:24 följande:

Nej, absolut inte. Vad får dig att tro det?Säkert. Och jag ser inget fel i det egentligen, så länge partierna klarar av att kompromissa och komma fram till en politik som fungerar. Jag tror inte att det hade fungerat i praktiken.

Men rent teoretiskt ser jag inget fel i samarbeten mellan olika partier, så länge båda kan få fram delar av deras politik, så. Och givetvis "en maktandel" som är anpassad till valresultatet.

Tolkade ditt första inlägg som TS.

Den är ju anpassad till valresultat. SD fick 13%. Resten 87%.
  • Nerfherder
    Upptagenmeninte skrev 2015-06-29 16:58:46 följande:

"Resten" är inte ett politiskt parti. ;)

Med din logik skulle man också kunna säga att det är extremt underligt att MP sitter i regeringen, då MP fick 7% och resten 93%.

Vadå? Menar du att SD skulle ha mer inflytande för att de är ett enda parti?
  • Nerfherder
    Upptagenmeninte skrev 2015-06-29 17:21:03 följande:

Jag tycker att inflytandet för respektive politiskt parti i grunden kommer från oss. Folket, de som har röstat fram alla partier som finns i riksdagen.

I ett samarbete borde ju då ett parti som har fått ett större stöd från folket också ha ett större inflytande.

Det är, enligt mig, orimligt att ett parti som endast fått stöd hos 7% av det svenska folket... att det lilla 7%-partiet ska få 33% av ministerposterna i en regering.

MP har ett otroligt svagt stöd hos folket, grovhugget fick de bara hälften av rösterna som SD fick i föregående val. 

Tyck på du. Du borde gå en kurs i hur sveriges demokrati fungerar. Googla på "koalitionsregering" till att börja med.
  • Nerfherder
    Upptagenmeninte skrev 2015-06-29 17:55:08 följande:

Haha, är det inte lika kul när du blev påmind om att SD fick i princip dubbelt så stort stöd hos det svenska folket vid föregående val, i jämförelse med MP?

Då har du nästa val att se fram emot. I Novus väljarbarometer i juni 2015 har SD tre gånger fler röster än MP.  ;)

Är det val i år?
  • Nerfherder
    Upptagenmeninte skrev 2015-06-29 18:10:24 följande:

Det borde ha varit det. Vår statsminister lovade ju folket ett nyval om han inte fick ihop någon budget. Men så är han ju känd för att bryta sina löften, och si det löftet gick alldeles utmärkt att bryta det med...

Om ingenting drastiskt händer i sjuklöverns politik, så kommer skillnaden mellan SD och MP förmodligen att vara ännu större i nästa val . Det finns ingenting som jag kan se som skulle peka på något annat i alla fall.

Så det spelar ingen roll om sd får 26% i en väljarundersökning i år. Har du googlat "koalitionsregering" än. Schysst sätt att försöka styra om debatten på.
  • Nerfherder
    Upptagenmeninte skrev 2015-06-29 19:00:24 följande:
    Om MP får 2% i framtida väljarundersökningar, tror du att det inte spelar någon roll för MPs val av politik?

Självklart spelar det roll. De måste ju försöka klia sig i huvudet och komma på vad de gör för fel. Samma sak gäller om SD får 26% i en väljarundersökning, och alla övriga partier backar. Då kommer övriga partiers strateger att klia sig i huvudet, och undra vad de ska hitta på för att vända trenden. Samtidigt som SD kan se på resultatet som en kvittens på att de är på rätt spår.

För oavsett om partierna låtsas som om de inte bryr sig om opinionsundersökningar, så gör de det i någon mån. Hur pass mycket, ja det beror ju såklart på vad opinionen säger, och om fler olika undersökningar ger liknande resultat.
    Det är säkert så, men det är en helt annan sak. Förklara gärna "koalitionsregering" för mig. Vet du hur ett parti blir invalt ens? Bara för att du tycker en sak, betyder inte det att det är sant.
  • Nerfherder
    Upptagenmeninte skrev 2015-06-29 19:14:18 följande:
    Det har jag inte tid med, om du inte vet vad det är så kan du googla på det. ;)

Fortfarande vidhåller jag att MP har fått oproportionerligt mycket att säga till om i samarbetet med S, i och med att MP är ett så väldigt litet parti. Dels i relation till väljarbasen, men i samarbetet givetvis vägt mot valresultatet som S fick.

MP fick ungefär 1/5 (22% för att vara exakt) av rösterna som S fick. Samtidigt har de fått 1/3 (33%) av ministerposterna. Tillsammans har de bildat en historiskt svag regering, som visat sig vara historiskt oduglig också.

Sällan har så få fått styra över så många, och ändå har de uträttat så lite.
    Du har inte tid med att googla,men du har tid att sitta här och skriva en massa text,  mao så vet du inte och vill heller inte utbilda dig.

Du kan vidhålla precis hur mycket du vill, men nu är verkligheten som den är.

87% mot 13%.

• Nerfherder
    Upptagenmeninte skrev 2015-06-29 19:23:51 följande:
    Jag vet mycket väl vad en koalitionsregering är, så jag behöver inte googla.

Men om du tror att vi har en koalitionsregering som har 87%-igt väljarstöd, så vet du antingen inte vad en koalitionsregering är, eller så behöver du öva lite på matematikkunskaperna. :)
    Vad jag menar är, att 87% valde något annat än SD. Om du nu kan något om matte, så borde du lätt kunna räkna ut hur stort inflytande SD borde få. Även om du nu tycker något annat.
Svar på tråden Hur MP-skadad är Löfven?