Hur MP-skadad är Löfven?
MPskadad. Intressant ordval. Med tanke på att löfven samarbetar med mp är det inte konstigt med influenser därifrån. Tänk om någon enda SD:are kunde se saker lite mindre... svartvitt.
MPskadad. Intressant ordval. Med tanke på att löfven samarbetar med mp är det inte konstigt med influenser därifrån. Tänk om någon enda SD:are kunde se saker lite mindre... svartvitt.
Nej, det är inte konstigt. Men något som är konstigt är att MP har fått såpass stor makt över den politik de rödgröna driver. Ser man till den andel röster som MP fick har de fått alldeles för mycket att säga till om (deras maktandel motsvarar alltså inte den väldigt sparsamma andel röster MP fick i valet).
Det var den snedfördelningen jag syftar på när jag pratar om "MP-skadad". S har tvingats ge upp alltför mycket för att få någon makt överhuvudtaget, vilket de inte hade fått utan stödet från MP.
Nej, absolut inte. Vad får dig att tro det?Säkert. Och jag ser inget fel i det egentligen, så länge partierna klarar av att kompromissa och komma fram till en politik som fungerar. Jag tror inte att det hade fungerat i praktiken.
Men rent teoretiskt ser jag inget fel i samarbeten mellan olika partier, så länge båda kan få fram delar av deras politik, så. Och givetvis "en maktandel" som är anpassad till valresultatet.
"Resten" är inte ett politiskt parti. ;)
Med din logik skulle man också kunna säga att det är extremt underligt att MP sitter i regeringen, då MP fick 7% och resten 93%.
Jag tycker att inflytandet för respektive politiskt parti i grunden kommer från oss. Folket, de som har röstat fram alla partier som finns i riksdagen.
I ett samarbete borde ju då ett parti som har fått ett större stöd från folket också ha ett större inflytande.
Det är, enligt mig, orimligt att ett parti som endast fått stöd hos 7% av det svenska folket... att det lilla 7%-partiet ska få 33% av ministerposterna i en regering.
MP har ett otroligt svagt stöd hos folket, grovhugget fick de bara hälften av rösterna som SD fick i föregående val.
Haha, är det inte lika kul när du blev påmind om att SD fick i princip dubbelt så stort stöd hos det svenska folket vid föregående val, i jämförelse med MP?
Då har du nästa val att se fram emot. I Novus väljarbarometer i juni 2015 har SD tre gånger fler röster än MP. ;)
Det borde ha varit det. Vår statsminister lovade ju folket ett nyval om han inte fick ihop någon budget. Men så är han ju känd för att bryta sina löften, och si det löftet gick alldeles utmärkt att bryta det med...
Om ingenting drastiskt händer i sjuklöverns politik, så kommer skillnaden mellan SD och MP förmodligen att vara ännu större i nästa val . Det finns ingenting som jag kan se som skulle peka på något annat i alla fall.