Nu slutar jag snusa!
Så var det dags...
Efter ca 10 års snusande skall jag äntligen bli fri! Jag gör åt med ca 1 dosa stark snus per dygn (sover till och med ofta med snus inne), vilket är ca 1500 kronor per månad. Det funkar inte längre.
Jag har "slutat" snusa hundratals gånger tidigare (nästan varje dag senaste året), men det funkar aldrig länge. Längsta uppehållet är på 3 veckor, och det var många år sedan. Periodvis har jag varit nere på ett par stycken per dag, men ökar upp mängden rätt snabbt.
Jag har tidigare testat:
- Att planera stoppet långt i förväg.
- Att sluta omedelbart pga plötsligt infall.
- Kastat all snus jag haft hemma.
- Snusat färdigt sista dosan.
- Använt plåster.
- Använt tuggummi.
- Använt nikotintabletter.
- Använt nikotinfri snus.
- Godissubstitution (främst lakrits).
- Läst Allen Carrs bok Sluta Röka.
- Skrivit listor på fördelar med att sluta.
- Berättat för folk att jag skall sluta.
- Gjort det i hemlighet.
Det jag skall göra annorlunda denna gången är:
- Skriva detta inlägg och ev uppdatera om hur jag mår och hur det går.
- Plågas.
Tidigare har jag försökt sluta utan att känna av någon abstinens, utan att må dåligt, och så fort det blivit lite kämpigt har jag gett upp. Den här gången skall jag "straffa mig själv" för att jag en gång började genom att låta mig plågas så mycket som möjligt av abstinensen. Jag skall njuta av att må dåligt och tycka att "det är rätt åt mig". Jag förväntar mig att må skit, och kommer känna efter hela tiden om jag inte kan må ännu lite sämre. Det tror jag är vägen till framgång för mig :)
(Jag hoppas att det funkar som vid huvudvärk. Om jag försöker tränga undan värken försvinner den aldrig, men om jag låter den kännas, och försöker känna så mycket smärta som möjligt glider den bara undan och försvinner. Tanken är alltså att det på något vis inte skall bli så jobbigt som förväntat om jag förväntar mig det värsta.)
Tråden är mest till för om jag behöver avreagera mig någonstans.
Jag har tre snus kvar och sedan är det färdigsnusat för min del. Vad skönt!