• Anonym (äntligen)

Nu slutar jag snusa!

Så var det dags...
    Efter ca 10 års snusande skall jag äntligen bli fri! Jag gör åt med ca 1 dosa stark snus per dygn (sover till och med ofta med snus inne), vilket är ca 1500 kronor per månad. Det funkar inte längre.

Jag har "slutat" snusa hundratals gånger tidigare (nästan varje dag senaste året), men det funkar aldrig länge. Längsta uppehållet är på 3 veckor, och det var många år sedan. Periodvis har jag varit nere på ett par stycken per dag, men ökar upp mängden rätt snabbt.

Jag har tidigare testat:
    - Att planera stoppet långt i förväg.
    - Att sluta omedelbart pga plötsligt infall.
    - Kastat all snus jag haft hemma.
    - Snusat färdigt sista dosan.
    - Använt plåster.
    - Använt tuggummi.
    - Använt nikotintabletter.
    - Använt nikotinfri snus.
    - Godissubstitution (främst lakrits).
    - Läst Allen Carrs bok Sluta Röka.
    - Skrivit listor på fördelar med att sluta.
    - Berättat för folk att jag skall sluta.
    - Gjort det i hemlighet.

Det jag skall göra annorlunda denna gången är:
    - Skriva detta inlägg och ev uppdatera om hur jag mår och hur det går.
    - Plågas.

Tidigare har jag försökt sluta utan att känna av någon abstinens, utan att må dåligt, och så fort det blivit lite kämpigt har jag gett upp. Den här gången skall jag "straffa mig själv" för att jag en gång började genom att låta mig plågas så mycket som möjligt av abstinensen. Jag skall njuta av att må dåligt och tycka att "det är rätt åt mig". Jag förväntar mig att må skit, och kommer känna efter hela tiden om jag inte kan må ännu lite sämre. Det tror jag är vägen till framgång för mig :)

(Jag hoppas att det funkar som vid huvudvärk. Om jag försöker tränga undan värken försvinner den aldrig, men om jag låter den kännas, och försöker känna så mycket smärta som möjligt glider den bara undan och försvinner. Tanken är alltså att det på något vis inte skall bli så jobbigt som förväntat om jag förväntar mig det värsta.)

Tråden är mest till för om jag behöver avreagera mig någonstans.

Jag har tre snus kvar och sedan är det färdigsnusat för min del. Vad skönt!

• Svar på tråden Nu slutar jag snusa!
  • Anonym (Heja!)

Heja! Stort lycka till

• Anonym (äntligen)
    Anonym (Heja!) skrev 2015-06-27 22:50:25 följande:
    Heja! Stort lycka till smile2.gif
    Tack!
    Jag hittade en dosa till med några kvar, så totalt är det nu 8 st att göra slut på innan det är färdigt för gott. Ser fram emot detta :)
    Läggdags.
  • Anonym (rutan)

är det ok om jag hänger på tråden och slutar nu på samma gång?? avreagerar mej med dej lite??

• radwanska

Tror du har helt rätt i att man måste gå igenom och känna abstinensen för att bryta nikotinmissbruket. Är du tillräckligt mentalt stark så kommer du fixa det utan problem. Jag brukade uppleva (med cigaretter) att dag 1 är relativt enkel. Dag 2 den svåraste dagen. Dag 3 också svår. Dag 4 avsevärt lättare. Dag 5 Tjaa nu har man typ lyckats och det finns ingen fysisk abstinens kvar

Ok kör på nu.

• Anonym (Beatrice)

Bra att du tagit detta beslut! :)
    Men jag skulle föreslå att du inte ser abstinensen som ett "straff". Det påverkar dig negativt, vänd på det å se varje snusfri dag som en vinst, att du faktiskt kan klara dig utan det. Ge dig själv en stjärna i kalendern för varje dag du klarar utan din drog :) Pusha dig själv, LYFT dig själv, känn dig nöjd över att du vill och KAN!

Jag gör samma sak, fast jag är sockerberoende. Jag klappar mig själv på axeln och ger mig själv en enkrona för var dag jag klarar utan socker. Pengahögen växer långsamt! :)

Lycka till! DU KLARAR DET!:)

• Anonym (Fd rökare)

Grattis till ett bra beslut! Solig

Ta en dag i taget.
    Gör saker som du tycker om.
    Motion är också bra, för att bli av med abstinensen. 

Lycka till! Solig

• Anonym (äntligen)

Tack för peppning och lyckönskningar!
    Nu har jag slängt sista snusen och kastar mig ut i "avgrunden".
    Det känns som om jag faktiskt kommer lyckas. Jag känner inte den vanliga paniken när jag inser att jag inte har snus hemma och måste till affären. Några dagars lidande och sedan frihet är planen.

Anonym (rutan) skrev 2015-06-27 23:14:06 följande:
    är det ok om jag hänger på tråden och slutar nu på samma gång?? avreagerar mej med dej lite??
    Självklart går det bra! Har du redan hunnit sluta eller har du några kvar?
    radwanska skrev 2015-06-27 23:20:31 följande:
    Tror du har helt rätt i att man måste gå igenom och känna abstinensen för att bryta nikotinmissbruket. Är du tillräckligt mentalt stark så kommer du fixa det utan problem. Jag brukade uppleva (med cigaretter) att dag 1 är relativt enkel. Dag 2 den svåraste dagen. Dag 3 också svår. Dag 4 avsevärt lättare. Dag 5 Tjaa nu har man typ lyckats och det finns ingen fysisk abstinens kvar

Ok kör på nu.
    Ska tänka på detta dag 2 när jag håller på att ångra mig :)
    Anonym (Beatrice) skrev 2015-06-28 00:14:45 följande:
    Bra att du tagit detta beslut! :)
    Men jag skulle föreslå att du inte ser abstinensen som ett "straff". Det påverkar dig negativt, vänd på det å se varje snusfri dag som en vinst, att du faktiskt kan klara dig utan det. Ge dig själv en stjärna i kalendern för varje dag du klarar utan din drog :) Pusha dig själv, LYFT dig själv, känn dig nöjd över att du vill och KAN!

Jag gör samma sak, fast jag är sockerberoende. Jag klappar mig själv på axeln och ger mig själv en enkrona för var dag jag klarar utan socker. Pengahögen växer långsamt! :)

Lycka till! DU KLARAR DET!:)
    Jag förstår vad du menar, men jag har försökt så många gånger att se det positivt, men det funkar aldrig. Det blir liksom "om det här skall föreställa positivt är det lika bra jag börjar snusa igen". Nu vill jag prova att inse att abstinensen är negativ och jobbig, men något jag behöver gå igenom, och då passar "skyll dig själv-tänket" bra in. Vi får se.
    Grattis till många sockerfria dagar!
    Anonym (Fd rökare) skrev 2015-06-28 08:03:21 följande:
    Grattis till ett bra beslut! Solig

Ta en dag i taget.
    Gör saker som du tycker om.
    Motion är också bra, för att bli av med abstinensen. 

Lycka till! Solig
    Tack! Skall försöka belöna mig, men först efter att jag genomlidigt värsta pinan.

Bara att vänta och se vad som händer.

• Anonym (äntligen)
    radwanska skrev 2015-06-28 21:41:45 följande:
    Hur går det TS? Flört
    Hittills går det rätt ok. Jag har inte snusat sedan lunch. Sugen har jag varit många gånger, men inte stuckit iväg till affären. Det skulle jag nog inte klara. Behöver egentligen köpa mjölk, men vågar inte tro att jag orkar stå emot suget, så jag undviker affären ikväll.
    Ibland känner jag "nej, nu ger jag upp detta... jag får snusa resten av mitt liv", men jag vill ju inte det egentligen. Så jag härdar ut lite till. Känner efter ordentligt och försöker inte tränga undan ångesten och suget, utan låter det dyka upp, för att sedan lägga undan det lite till. Låter flummigt.
    Korta versionen som svar på din fråga: "Det går bra, inget snus än".
  • PennyLane

Som gammal snusare ( 7 år) så är mitt bästa tips för att hålla dig ifrån dosan detta;

Kolla in ditt krympande tandkött. Det var spiken i kistan för mig...brrrrrrr

• Anonym (Snusare)

Har man gett sig fan på det så går det. 

Snusar själv (20år) har lyckats hålla upp 1 gång i 3 månader.
    Men har aldrig velat sluta utan bara blivit tvingad.

Håller tummarna 

Svar på tråden Nu slutar jag snusa!