• 8chan

Död åt ordet "partner"!

Är det fler än jag som är så jävla trött på det äckliga PK-ordet "partner"? Så extremt  neutralt och intetsägande. Allt för att ingen i hela världen ska kunna ta illa upp för att man säger pojk- och flickvän.

Partner är ett av de mest opersonliga ord jag känner till? Är det en älskare eller en affärspartner? Partner för att beskriva en man eller hustru har kommit in genom feminismen och deras iver att utrota alla könsbestämda ord. Allting ska vara neutralt som bekant.

• Svar på tråden Död åt ordet "partner"!
  • Melinoe
    Anonym (Manmedpartner) skrev 2015-06-27 20:14:05 följande:

Jag säger partner för att:

1: Pojkvän/kille är någonting våra pre-teen och tonårsbarn säger om sina pojkvänner(resp. flickvänner, åt det hållet). Det låter lite som en markering om hur icke-seriöst det är.

2: Fästman är för mig ett väldigt specifikt ord, som hör ihop med förlovning. Man förlovar sig, har från den dagen en fästman (eller en fästmö) och man tänker gifta sig inom ett år. Jag vet att folk förlovar sig till höger och vänster, men men. Dessutom känns ordet hopplöst gammalmodigt.

3: Jag och min man (för det kan jag absolut säga) är ett team, vi är partners. Partners in crime, partners in life. Vi behöver vara partners, ett team, ha ett samarbete för att få ihop vardagen med barn och jobb och hushåll och aktiviteter. Det finns många "kärlekspar" som inte är partners, det ser man tydligt här på Familjeliv.

4: Den juridiska termen för vårat "äktenskap" är just "partnerskap", så det kanske faller sig mer naturligt då.

Precis vad jag tänkte skriva.
  • Melinoe

Har nog aldrig sagt pojk/flickvän om någon jag har varit tillsammans med, för det mesta blir det namn annars partner.

• Melinoe

Har nog aldrig sagt pojk/flickvän om någon jag har varit tillsammans med, för det mesta blir det namn annars partner.

• Pentagram

Jag förstår inte varför folk har sådant problem med könsneutrala ord så att vi slipper ta till multikonstruktioner för de gånger vi inte vet könet på någon (eller talar om hypotetiska personer). Partner kan betyda många saker men det är hyfsat klart i kontexten om det är pojk-/flickvän/sambo/make/maka som åsyftas snarare än affärspartner.

• sextiotalist

Själv föredrar jag min sambo eller livskamrat, men jag använder partner ibland också, för jag vet inte om de är särbos/sambos/gifta.

• Anonym (-^^-)
    8chan skrev 2015-06-27 13:29:06 följande:

Är det fler än jag som är så jävla trött på det äckliga PK-ordet "partner"? Så extremt  neutralt och intetsägande. Allt för att ingen i hela världen ska kunna ta illa upp för att man säger pojk- och flickvän.

Partner är ett av de mest opersonliga ord jag känner till? Är det en älskare eller en affärspartner? Partner för att beskriva en man eller hustru har kommit in genom feminismen och deras iver att utrota alla könsbestämda ord. Allting ska vara neutralt som bekant.

Men skulle du kalla en 60-årig gubbe för någons  "pojkvän"?

Ta en bekant till mig som exempel. Dom är i 55-årsåldern (+/- något år).
    Dom är särbos. Vad kallar du dom? Pojkvän/flickvän låter jättekonstigt i mina öron. Hennes särbo låter inte eller bra tycker jag. Hennes "gubbe" låter inte heller särskilt fint.
  • EnAnonumius

Ser inget fel i ordet "partner"

Tvärt om ett bra ord.
    Om man inte vet den sexuella läggningen på en person så blir det ju bara jobbigt att skriva "pojk-/flickvän" då kan man ta ordet partner i stället.

Partner är ju det mest användbara neutrala ordet jag stött på. Vad man menar så tar man ju det på textsammanhanget om man pratar om "kärlekspartner" eller "arbetspartner"

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Konservativ

Ibland behövs ord som inte är så tydliga, ibland krävs större precision. Ett ord som betyder samma sak men inte är så blodlöst är väl "käresta".

• Anonym (g)
    Konservativ skrev 2015-06-29 14:54:40 följande:

Ibland behövs ord som inte är så tydliga, ibland krävs större precision. Ett ord som betyder samma sak men inte är så blodlöst är väl "käresta".

Nej, käresta är alltid en kvinna.
  • Anonym (Lo)

Tro det eller ej, icke-binära människor existerar i verkliga livet utanför "PK-sammanhang". Det finns därför ett riktigt behov av könsneutrala ord. 

• BossHoss

Jag säger/sa min fru, min tjej, min flickvän.
    Hon säger/sa min man, min kar, min kille, min pojkvän

Aldrig använt ordet partner eller sambo, det är väl upp till var och en vad de vill kalla varandra. Hon kan få kalla mig sin avelshingst eller min tjockis om hon vill så länge vi är ok med det så..

• Stårschan

'Fjälla' och 'fjås' täcker ju annars upp rätt bra! Skrattande

Svar på tråden Död åt ordet "partner"!