• Gert

SD har bäst invandringspolitik enligt svenska folket

Återigen tycker svenska folket att SD har den bästa politiken när det kommer till invandring och integration. De andra partierna hamnar lååååångt efter.

tinyurl.com/pmw8wrc

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden SD har bäst invandringspolitik enligt svenska folket
  • lintu

Ja, och det verkar som att det blir fler och fler som inser detta. Lite försent bara måhända.

• Butterscotch

Om invandring hade setts som den viktigaste politiska frågan hade de kanske fått fler röster då. Men uppenbarligen är det inte det som svensken är mest intresserad av.

• Flash Gordon
    Butterscotch skrev 2015-06-27 09:59:49 följande:

Om invandring hade setts som den viktigaste politiska frågan hade de kanske fått fler röster då. Men uppenbarligen är det inte det som svensken är mest intresserad av.

Numer ÄR invandring den viktigaste frågan för svenskarna. Följt av integration.

Arbetslöshet, skola och vård är MINDRE viktiga frågor än invandringen.

Saker och ting har förändrats det senaste året och det har gått fort:
    http://www.demoskop.se/aktuellt/nyhet/kommentar-om-invandringsopinionens-forandring/

Dock tycks väljarnas dagordning ha förändrats sedan dess. När Demoskop ställde samma dagordningsfråga på nytt i januari 2015 (15?19 januari 2015, 1 193 intervjuer) hade topp 5 av väljarnas viktigaste samhällsproblem förändrats till: 1. Invandring, 2. Integration, 3. Arbetslöshet, 4. Skola, 5. Vård.

.

Vad detta skifte innebär inför nästa riksdagsval (senaste september 2018) kan man fundera på.
  • Butterscotch
    Flash Gordon skrev 2015-06-27 10:08:58 följande:

Numer ÄR invandring den viktigaste frågan för svenskarna. Följt av integration.

Arbetslöshet, skola och vård är MINDRE viktiga frågor än invandringen.

Saker och ting har förändrats det senaste året och det har gått fort:

www.demoskop.se/aktuellt/nyhet/kommentar-om-invandringsopinionens-forandring/

Dock tycks väljarnas dagordning ha förändrats sedan dess. När Demoskop ställde samma dagordningsfråga på nytt i januari 2015 (15?19 januari 2015, 1 193 intervjuer) hade topp 5 av väljarnas viktigaste samhällsproblem förändrats till: 1. Invandring, 2. Integration, 3. Arbetslöshet, 4. Skola, 5. Vård.

.

Vad detta skifte innebär inför nästa riksdagsval (senaste september 2018) kan man fundera på.

Olika utfall i olika undersökningar då. I den som ts länkar till ligger invandring på nr 3. Hur jobb och ekonomi inte kan ligga först är för mig en gåta, dessa är ju förutsättningar för allt annat som svensken vill ha.
  • Flash Gordon
    Butterscotch skrev 2015-06-27 13:11:55 följande:
    Olika utfall i olika undersökningar då. I den som ts länkar till ligger invandring på nr 3. Hur jobb och ekonomi inte kan ligga först är för mig en gåta, dessa är ju förutsättningar för allt annat som svensken vill ha.
    Ja, föga förvånande är utfallet inte exakt detsamma eftersom frågan, uppenbarligen, är olika i de bägge studierna.

Demoskop frågar precist: "Vad tycker du är det största samhällsproblemet i dag?" och invandringen hamnar i topp. De frågar specifikt efter EN fråga, ETT problem. Det man tycker är störst/värst/viktigast.

.

Tittar man på Novus resultat inser man att de omöjligt kan ha frågat efter EN fråga eftersom de totala procenten som delats ut på alla frågor är uppåt 400-500% vilket gör att det troliga är att de har bett folk nämna de fem viktigaste frågorna, eller nåt.

Man kan alltså knappast utläsa EXAKT hur viktig invandringen är om folk rabblar upp fem områden. Man kan bara se att si-och-så många har med invandringen bland dessa viktiga frågor.

Det man KAN se är att invandringen blivit viktig för allt fler. Från 49% i juni 2014 (för ett år sedan) till 54% idag OCH att den har klättrat på prioriteringslistan för folk. Andra frågor har tappat i betydelse gentemot invandringsfrågan.

Mönstret är alltså detsamma som för Demoskop-mätningen.
  • CarinaL26

Hur många tycker att SD:s politik är bäst på något som helst annat område än detta?

• Gert
    Nerfherder skrev 2015-06-27 15:24:19 följande:

Ser man på. SD har börjat fokusera på andra saker än invandringen:

mobil.dn.se/sthlm/sds-nya-krav-kladkod-i-stadshuset/

Bra att någon vill ha lite ordning. Keps och pösbyxor passar inte riktigt i ett stadshus.

Men det är ju vi folket som måste ställa krav på våra folkvalda och om en del vill ha luffare i stadshuset så får det stå för dom. Själv vill jag ha anständiga politiker som klär sig därefter.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert
    CarinaL26 skrev 2015-06-27 16:04:39 följande:

Hur många tycker att SD:s politik är bäst på något som helst annat område än detta?

Det vet jag inte, men om du läser undersökningen så är det bara S och M som har högre siffror än SD i nästan alla andra frågor. SD har alltså bättre politik än 5 andra partier i nästan alla andra frågor enligt svenska folket.
Svar på tråden SD har bäst invandringspolitik enligt svenska folket