• Soe

Män som är gynekologer

Hej, jag ser inte mig själv som mossig... Men inte ens jag förstår varför män blir gynekologer. Utan att döma de män som väljer denna inriktning men för mig känns det lite konstigt att en man skulle intressera sig så mycket för det kvinnliga könet på ett helt och hållet vetenskapligt sätt.

Själv kände jag smått obehag när jag bokat tid hos gynekologen och först när jag var där fick reda på att den gynekolog jag skulle träffa var en man. Varför inte. Entligen. Men fortfarande?

Jag undrar om någon är eller känner en manlig gynekolog och kan förklara för mig vrf man som man väljer att dedikera sitt liv åt att gräva i kvinnors underliv. Som sagt, jag dömer inte, är bara genuint intresserad och hoppas på intressanta och upplysande svar.

Tack på förhand!

Soe

• Svar på tråden Män som är gynekologer
  • Soe

Hej LaFontaine!

Tack för svar. Det var en väldigt fin anledning.

Tycker inte det känns lika konstigt. Antar att det är pga att kvinnor traditionellt haft en hjälpsam och omvårdande roll så det ifrågasätter man inte lika mycket. Men det är såklart mina fördomar som spökar. Det är därför jag gärna hör hur andra tänker, för att slå hål på fördomarna.

• Soe

Tack för ditt inlägg glutten. Har aldrig sett på det på det sättet. :)

• Soe

Intressant att veta att det finns kvinnor som föredrar att ha manliga gynekologer... Trodde de flesta kände obehag, som jag.

Svar på tråden Män som är gynekologer