Inlägg från: Monchichi |Visa alla inlägg
  • Monchichi

Vill bli gravid PCOS

Nu har ju många nämnt det redan, men jag vill också slå ett slag för LCHF! Inför vårt första barn hade jag inte hört talas om lchf vid pco. Jag gick istället på ett par kurer pergo och därefter sprutor ett par månader som sedan resulterade i en lyckad graviditet. Med andra barnet räckte det med en kur pergo. När jag slutade amma honom började jag med lchf och hann äta det en månad så blev jag gravid, med tvillingar. Åt sedan lchf igen när tvillingarna var 1½ år, och för 7 veckor sedan fick vi vårt femte barn. Nu går det ju inte att bevisa att lchf är nyckeln men vi har iaf fått tre barn spontant och jag har aldrig (utom vid lchf-kost och tidigare p-piller) haft regelbunden mens.

• Monchichi

Matildafiona: När jag fick konstaterat PCO fick och sedan ville ha barn fick jag prova pergo direkt utskrivet av gyn. Fick enkel och sedan dubbel dos som de kontrollerade hur det gick, men jag svarade inte på någon dos. Då fick jag remiss till kvinnokliniken för utredning. Där provade jag inte pergo igen utan gick direkt på sprutor. De två preparaten fungerar på kroppen lite olika men med målet att få äggmognad och ägglossning. Jag svarade på sprutor men fick även ta ägglossningsspruta då kroppen inte lossade själv. Tycker det verkar konstigt att man säger ivf på en gång, men som någon skrev ovan kanske det har med ålder att göra, om man inte vill spilla tid? Efter första två barnen med sprutor/tabletter har vi lyckats få tre barn till spontant då jag ätit LCHF.

• Monchichi
    Matildafiona skrev 2017-02-19 17:03:14 följande:
    Tack snälla för svar. Såg det nu, över ett år senare.

Här är situationen densamma som innan. De på KK i Umeå vill inte skriva ut Pergotime eller andra ägglossningsstimulerande tabletter, de hänvisar enbart till IVF kliniken.

Jag har bett om att få ta fler hormonprover och få prata med en ny gynekolog men har väntat sen i nov på en tid. De verkar tro att bara för att jag är fortfarande ung (25) så spelarbåset ingen roll om jag får vänta ytterligare tre år på att få hjälp att bli gravid.

Vet någon om det finns någon privat gyn i Umeå?
    Beklagar! Verkligen tråkigt att läkare resonerar så olika. Det är ju betydligt dyrare med ivf för alla, i jämförelse med tabletter/sprutor. Att de är så stelbenta och inte ens är beredda att prova.

Det bästa tipset jag kan ge då är återigen att prova LCHF. Lägg om kosten, ge det en chans och du ska se att du kickar igång menscykeln. Jag sitter här och har precis fått plus för tredje gången spontant, och jag är 39. Jag är säker på att kostomläggningen hjälpt mig, för jag hade inte heller mens själv för 10 år sedan. Lycka Till!
Svar på tråden Vill bli gravid PCOS