Inlägg från: Skogshedvig |Visa alla inlägg
  • Skogshedvig

Vill bli gravid PCOS

Hej!

Tänkte höra om någon är i samma sits som jag?Jag fick veta i mars 2015 att jag har pcos. Är 27 år och slutade med P-piller i november 2014 efter att ha ätit dessa i 10 år, och har fortfarande inte haft mens sedan sista pillermensen. Kommer knappt ihåg hur regelbunden mens jag hade innan P-pillerna men har för mig att den kom ganska så regelbundet, jag hade åtminstone inte uppehåll med mensen i månader.

Jag ska få börja utredning i augusti om jag inte är gravid innan dess. Under tiden går jag på kinesisk akupunktur en gång i veckan, vilket hittills endast gett känningar så som en början till mensvärk och rörelser runt äggstockar/livmoder men ingen mens än. Hoppas dock på att det ska hjälpa mig att få igång äl och mensen.

PCOS har gett mig symtomen utebliven mens, något ökad akne dock inte så farligt, samt något kraftigare hårväxt på ben och bikinilinje :/ fast ändå överkomligt. När jag slutade med P-piller gick jag ner ca 3 kg bara av att sluta med dem. Jag är normalviktig (62-63 kg till mina 172 cm). Vill verkligen bli gravid, känns så hopplöst när jag inte ens har mens än.

Nån i samma sits? Vad har ni i så fall gjort för att bli gravida?

• Svar på tråden Vill bli gravid PCOS
  • Skogshedvig

Skönt att man inte är ensam, även om det såklart inte är roligt att vara drabbad.

Ni som varit på utredning, hur snabbt fick ni utskrivet hormontabletter? Undersökte de även er kille?

• Skogshedvig
    Anonym (Anonymis) skrev 2015-06-28 20:00:05 följande:

Ps. Läkaren undersökte inte min kille vid tillfället jag fick pergotime utskrivet. Hon sa att det ev kan bli aktuellt senare.

Okej, verkar som att det är lite olika hos olika gynekologer då. Min sa att man vill testa killen också innan de börjar behandla mig för att veta att det inte görs något i onödan. Är völdigt spänd inför augusti/september eller när vi nu kommer få tid. De har sommarstängt nu och i augusti ska jag skicka in papper som vi ska fylla i om vår situation, hälsa m.m. Sedan ska de kalla oss. Jag har ju redan varit där en gång och fått konstaterat PCOS, så besöket efter sommaren blir i så fall mitt andra.

Ni som ätit exempelvis pergotime, hur många ggr fick ni gå på undersökning under kuren? Tänker på jobb och så, blir det inte mycket frånvaro?
  • Skogshedvig
    Lindiz89 skrev 2015-06-24 13:18:57 följande:

Hej!

Jag har också pcos, har varit utan skydd i 1,5 år och har väl haft mens 5gånger på den tiden. Började utredning i april och har nu ätit en enkelkur pergotime, tog otrivelle i måndags så nu är det sex varannan dag som gäller och hoppas på att de tar sig.

Bim är 6 juli enligt gyn :)

Spännande! Då får vi hoppas att du är gravid :)
  • Skogshedvig
    Anonym (Anonymis) skrev 2015-06-28 21:08:40 följande:

Jag lämnade bara blodprov på cykeldag 25. Lite slappt kan tyckas eftersom läkaren inte gjorde någon som helst koll hur många/få ägg som mognade.

Jag funderar lite på LCHF- har ni uteslutit mejeriprodukter?

Nej, jag har inte uteslutit mejeriprodukter och går heller inte på LCHF, inte än iaf. Jag är normalviktig men kanske är bra ändå.. Försöker dock dra ner på kolhydraterna mer generellt. Tänkte avvakta tills vi får komma på utredning och se vad de säger, kan ju hända att man får köra LCHF också då.
  • Skogshedvig

Ok

Lindiz89 skrev 2015-06-28 21:13:41 följande:

Vi fick en lite knackig väg fram tills vi fick pergotime utskrivet då min sambos första spermaprov inte var bra. Efter att väntat 5 veckor på att han fick lämna nytt som visade bra resultat så började jag äta pergotime, enkel kur. Var inne på vul cd12 och fick då även ta otrivelle samma kväll, ska in i veckan och ta blodprover sen är det bara att vänta in bim.

Det blir en del spring ifrån jobbet och eftersom vi är rätt få på kontoret så har jag valt att berätta för min chef.

Okej! Vet inte om jag kan berätta för min chef riktigt, har nytt jobb sedan en månad tillbaka bara. Får se hur jag gör. Kanske ska prata med de på gyn först när vi kommer på utredning om hur många ggr vi behöver komma under tiden, om vi nu får pergotime utskrivet. Man kan ju annars kanske bara säga till chefen att man har problem med mensen och behöver utredas eller nåt.
  • Skogshedvig

[quote=75474738][quote-nick]120512 skrev 2015-06-29 01:08:15 följande:[/quote-nick]Lycka till, själv hoppas jag få mensen så jag med kan gå vidare ger lchf nu 3mån så får vi se vad som skett[/

Säg till om du tycker LCHF funkar :) spännande att följa er andra som är i samma sits!

• Skogshedvig
    120512 skrev 2015-06-29 22:19:54 följande:

Ja det gör jag. Än så länge har jag bara fått lite bruna flytningar. varför vet jag inte men kroppen kanske är på g? men jag hojtar.. högt

Ja någonting kanske är på gång :)

Under tiden jag väntar på utredning fortsätter jag med akupunktur också.
  • Skogshedvig
    Lindiz89 skrev 2015-06-30 12:58:15 följande:

Nä såklart, då kan det ju vara lite känsligt att berätta! Men när blodprover ska tas kan du säkert försöka pricka in det på lunchen osv, likadant med vul också egentligen, det går himla fort de besöken :) iallafall för mig :)

Har du bokat tid för utredning? :)

Ja, på lunchen borde funka :) eller tidig morgon alternativt på eftermiddagen om de inte stänger för tidigt.

Nej ingen tid bokad än, de har sommarstängt nu. Jag ska skicka in papper (typ en enkät om vår situation) i augusti sen ska de kalla oss.
  • Skogshedvig
    Sara H skrev 2015-06-30 22:30:39 följande:

Jag har PCOS och är nu höggravid med mitt andra barn (BF 8/8).

Fick min första mens som 15-åring och den har alltid varit väldigt gles och oregelbunden. Max en handfull blödningar om året.

Började med p-piller som 20-åring och fick då regelbundna blödningar av dem, mådde väldigt bra men slutade för gott efter åtta år i hopp om att bli gravid. Slutade i januari 2012, gick snabbt upp några kilo i vikt (blev otroligt svullen, alldeles stinn, men var fortfarande normalviktig), fick acne, och när ingen mens dykt upp i juni skrev jag en egenremiss till Kvinnokliniken och förklarade min situation. Hade då haft kraftig värk vid äggstockarna i några månaders tid. Jag fick komma på ett läkarbesök och genom VUL konstaterades kraftig PCO på båda äggstockarna.

Nu skulle jag få hjälp, tänkte jag! Men läkaren ville ge mig kropp en chans att få vakna till själv, så hade inget hänt efter ett år från pillerstoppet (i januari 2013 alltså) skulle jag få komma tillbaka för en utredning.

Var helt knäckt efteråt. Det var ju ett uppenbart fel på mig? Och ändå skulle jag bara behöva sitta och vänta på nåt som uppenbarligen inte skulle hända?

I oktober kontaktade jag KK igen, hade så ont i äggstockarna att jag inte stod ut. Fick komma dit och träffade en annan läkare. Han tyckte att det var konstigt att jag av rena principskäl skulle behöva till januari när det ändå inte hänt nåt på 10 månader hittills. Han skulle prata med överläkaren och be henne återkomma till mig om att ev. få börja med behandling.

Efter nån vecka fick jag ett brev hem om att överläkaren skrivit ut Pergotime till mig. I samma veva hade jag fått höra om progesteronkrämen ProgesterAll, som lät för bra och enkel och för att vara sann, och som jag gärna ville testa. Hade ju inget att förlora. Men eftersom jag fått Pergotime utskrivet valde jag att köra på det.

Tog två enkelkurer som inte ledde till nån graviditet, innan det var dags för juluppehåll 2012. Jag skulle alltså stå över en månads behandling eftersom KK höll stängt. "Effekten av Pergotime kan ligga kvar i kroppen en månad, så gör ert bästa ändå" sa min läkare.

Yeah right, tänkte jag.

Men så blev det, visade det sig. Vid årsskiftet, ett år efter pillerstopp, blev jag gravid tack vare en spontan ÄL, och i början av september 2013 föddes vårt första barn. <3

Jag var redan då fast besluten om att testa ProgesterAll efter att jag ammat färdigt i hopp om att få en regelbunden menscykel. Jag valde att börja med LCHF i samma veva då det är gynnsamt vid PCOS.

Jag började med ProgesterAll den 1 juni 2014 och en månad senare fick jag mens, precis som planerat enligt hur krämen används. Och mensen kom varje månad, med mycket tydliga ÄL-symtom. I november valde vi att påbörja syskonförsök. Och jag blev gravid direkt!

Nu inväntar vi alltså vårt andra barn väldigt snart, och jag kan inte i ord uttrycka hur tacksam jag är mot ProgesterAll för detta! Underbara, fantastiska produkt! Min kropp har aldrig funkat, men en koständring och en liten knuff med extra progesteron var allt som behövdes för att kroppen skulle göra jobbet själv. (Kolla gärna in på min blogg levamedpcos.blogg.se om du vill läsa mer om redan mot ett plus tack vare ProgesterAll)

Stort lycka till, jag hoppas att allt kommer gå bra för dig oavsett hur behandlingen och vägen mot ett barn kommer se ut! <3

Oj vilken solskenshistoria :) roligt att ni lyckats!! Aldrig hört talas om den krämen, finns den på Apoteket?
  • Skogshedvig
    gul87 skrev 2015-07-05 20:18:58 följande:

Hej alla!

Jag har genomgått två behandling med pergotime, en enkeldos och en dubbeldos. Jag har inte fått någon ägglossning hittills. Men idag tog jag ett ägglossningstest bara för att testa och jag fick en glad gubbe!! Jag kan inte tro det är sant! Har testat sedan i januari och plötsligt är den där!! Tyvärr har inte min kille varit hemma sedan i torsdag, vi sexade i onsdags. Han kommer hem ikväll och jag har förvarnat honom på vad som komma skall (hehe). Tror ni att det räcker med att ligga ikväll och ev imorgon?

Kul! Jag hade passat på och försökt så mycket som möjligt men minst sex idag och imorgon iaf. Lycka till :)
  • Skogshedvig

Var på akupunktur i onsdags igen och onsdag, torsdag och fredag hade jag en "fladdrande" känsla i livmodern/äggstockarna. Som att det liksom spritter till och rör sig, måste vara blodflödet som kommit igång? Ska på akupunktur imorgon igen.

• Skogshedvig
    120512 skrev 2015-07-06 23:49:49 följande:

Lycka till.. hoppas håller tummarna för dig (Y)

Troligtvis kommer min kräm imorgon eller övermorgon blev skickat ida. Nu j***ar kan inget förstöra min väg. Hoppas det kommer så man kan känna sig kvinnlig, känner mig som en karl med boobs och utan banan.

Har krämen kommit? Meddela gärna hur det går med den :)
  • Skogshedvig
    120512 skrev 2015-07-09 10:08:13 följande:

Jo den kom i tisdags em. Så det tog 2 vardagar. Började med den igår, men vet inget förrän om ca 14 dagar när jag har uppehåll. Men jag meddelar.

Är nyfiken på hur det går :) Har du känt någon skillnad än sedan du började m krämen?

Hur går det för er andra?

Jag har fortfarande ingen mens alls. Konstigt nog, hade ju som sagt ganska regelbunden innan jag började m P-piller. Inväntar vecka 35 då kvinnokliniken öppnar upp igen efter semestern, då ska jag kontakta dem för att få en tid.
  • Skogshedvig
    Cissi90 skrev 2015-07-21 23:04:00 följande:

Det är så underbart att läsa era berättelser och även att fler har det som jag!!

Jag är inne på min andra dos av Pergotime nu och ska IGEN gå på "sex-schema". Som tur är funkade faktiskt Pergotime och jag hade ägglossning = mens utan att framkalla den med Provera igen. Så HOPPAS på bebis denna gången. Jag har ca 10 kg övervikt.. Men kan intr äta LCHF pga min känsliga mage som inte klarar av fett och svårsmält mat. Super tråkigt! Provade lchf men låg i galna kramper efter 3 veckor :/ så kör med måltidsmåttet ocj äta små portioner i skålar och anchetter. Lycka till allihop!

Vad bra att pergotime funkar, då får vi hålla tummarna nu :) Jag hoppas också på att få

Pergotime utskrivet i augusti/september. Verkar ju som att det kan funka :) lycka till!
  • Skogshedvig
    120512 skrev 2015-07-21 23:50:26 följande:

Jo jag tog sista ikväll, när jag var på toa vid 8 tiden ikväll fick jag lite rosa på pappret.

men den sista veckan och på 3 tillfällen har jag haft värk under magen på höger och vänster sida. Hoppas det är smärtan som kroppen meddelar att den är på g.

så jag hoppas att de kommer. Annars inget. När den kom som den ville förut eller provera hade jag inga smärtor bara mådde illa när jag tog dem. Men när vet mer ropar jag ut.

Lycka till! Håller tummarna!
  • Skogshedvig
    gul87 skrev 2015-07-22 11:10:00 följande:

Hej Alla!

för två veckor sedan skrev jag om att jag fått spontan ägglossning efter två misslyckade försök till ägglossning med pergotime. Idag PLUSSADE jag!!! Allt är möjligt! stora kramar till er

Grattis :) :)
  • Skogshedvig

Hur har det gått för er alla? Jag har fortfarande ingen mens men har lämnat blodprov till kvinnokliniken nu, så inväntar kallelse dit för utredning efter att de analyserat testet.

Svar på tråden Vill bli gravid PCOS