Camilla Carolina 1 skrev 2015-06-21 20:38:27 följande:
Jag har arbetat som uska i äldrevården och det var VÄLDIGT tungt. Jag skulle inte kunna göra det idag av rent fysiska skäl. Dessutom måste de gamla bli ännu mycket äldre, skröpligare och mer dementa innan de kan få en plats på ett äldreboende idag, än på "min tid" då det var blandat, och de lättaste boende knappast behövde hjälp med personlig hygien alls, utan endast med städ, tvätt, handlande, servering av mat, fylla i blanketter, läsa för, prat, sällskap o.s.v.. Idag är det endast de allra tyngsta, samtidigt som det är färre personal nu i förhållande till antalet boende.
Om du har småbarn, eller har haft, så kan du kanske föreställa dig att göra allt det du gör med dem - byta blöjor, duscha, bada, mata, lyfta från sängen till en stol och tillbaka... fast med personer som väger 80 kg, ibland 100 kg, ja till och med 120 om du har otur. Tänk dig att du måste göra detta, och de gamla är förvirrade, och du måste jäkta hela tiden och kan inte stanna fast den gamle är rädd och förvirrad och försöker hålla dig kvar... Det är både fysiskt och psykiskt tungt.
Jag har jobbat både på sjukhus, demensboende och nu i hemtjänsten. Det finns vissa bitar som är "tunga" men dom jag skrev till nån annan, en frisk stark kropp bör klara av ett par tunga lyft om dagen. Som jag även skrev, i hemtjänst har man inhen skyldighet att lyfta nån som väger så mycket så det är skadligt för en själv och på boende finns det garanterat hjälpmedel. Med rätt teknik är det inte lika tungt. Man är ju dessutom två vid tunga förflyttningar. Jag har tillomed en rygg/nackskada som inte far så illa av mitt jobb som att sitta still tex. Stressigt upplever jag sällan de jobben heller, det blir lite vad man gör det till. Det enda jag kan tycka är "tungt" är duschar, pga att det är svårt att utföra ergonomiskt. Men det är ju bara nån enstaka om dagen som sagt..