Är det så fel att vilja bli lyxhustru?
Jag ser 90-talister på väg till föräldrarna eller arbetsförmedlingen på pendeltåget ibland. Ofta i vita jeans och med skorna på motsatta sätet.
Jag är chef och får då och då ansökningar från just 90-talister som utförligt förklarar vilka jobb de inte vill göra. Oavsett meriter blir det förstås inget med den inställningen. Och här är en tråd till från en 90-talist helt utan ambition som helt ogenerat ser det som den naturligaste saken i världen att leva på någon annan. Det är en bortcurlad generation som helt saknar insikt om vilka prestationer som krävs för att överleva i en global konkurrens.
I min bekantskapskrets finns inget som heter betald övertid eller lönsamma. Vi är vana att konkurrensen är så hög att man tackar ja till jobb innan de säger lönen, de får man ju se på lönespec sen. Jag studerar idag men måste ju jobba på sommaren och har sökt jobb på McDonalds och vården men blivit nekad efter intervju då jag genetiskt har fel på ryggen och bäckenet. Jag måste jobba för att betala hyra men arbetsgivarna har menat, med läkare att det är för skadligt för mig att jobba på dessa jobb, jaha men man har inget val idag?
Min bästa vän har tre jobb samtidigt och har inte råd som 23åring att flytta hemifrån. Jag tror alla generationer blir sedaa som lata