Rainbow gg skrev 2015-06-20 12:09:39 följande:
Som ung elev hade jag tyckt att det skulle vara det värsta som skulle kunna hända, vilken orättvisa! Men vad gjorde jag på mina sommarlov egentligen som inte hade gått att göra på 1,5 månad istället för nästan 3? Nä, inget. Och man glömmer mycket från skolan på sommarlovet också, dessutom har det alltid varit jätte mycket stress de sista veckorna i grundskolan för allt har inte hunnits med och då har det blivit prov i princip 5 gånger i veckan i 2-3 veckor. Klart man blir slutkörd och behöver sommarlov då, men om man hade mer tid till undervisningen och fortfarande 1,5 månad lov så ser jag inget problem egentligen.
Föräldrar som inte får bestämma sin semester, jaha vad synd men kommer inte era barn redan i kläm liksom? De får ju vara hemma nästan två månader utan er ändå?
Sommarjobba? Ja, visst, man har 1,5 månad på sig att jobba! Toppen ju! Och har man ändå ett barn som ska jobba så behöver man ju inte tänka på att lovet är för kort för att kunna göra något annat, barnet hade ju ändå jobbat hela lovet. Vill man ha ännu mer arbetserfarenhet så får man väl göra som andra och jobba extra under resten av året?
Sen verkar det vara rätt så många föräldrar som tycker att dom då inte får så mycket tid med sina barn. Men som jag tänker så blir det "lika mycket", 4v tillsammans och 8v ensamma eller 2v tillsammans och 4v ensamma.
Min åsikt är att det behövs mer tid i skolan på grund av att man inte hinner med allt man ska och behöver som elev. Sen måste ju lovet inte börja i mitten av juli och sluta i september, det skulle ju gå att börja i sista veckan i juni till exempel och sluta efter andra veckan i augusti, eller något annat. Det är ju inte ens ett färdigt förslag än om jag förstod rätt och man har bara gett exempel på redan existerande system där sommarlovet är förlagt så.
Var i landet har barnen tre månader eller tolv veckor sommarlov?? Mina barn har i år 9 veckors lov, ungefär två månader alltså.
Och är det så konstigt att man protesterar mot att inte få någon eller mycket kort semester tillsammans med sin familj?? Det är ju då man kopplar av tillsammans eller reser bort. Men man får kanske inte se till sin egen familj i en sån här fråga, utan bara tänka på andra barn som har för långa lov utan sysselsättning?
Återigen, många kan inte välja sin semester själv, det är alltså långt ifrån säkert att man kan få ledigt på de korta loven mellan terminerna, som det då skulle bli.