Inlägg från: Camilla Carolina 1 |Visa alla inlägg
  • Camilla Carolina 1

Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!

Nej, jag gillar det inte alls. Jag tycker att våra barn ska få ha sina långa sommarlov, som de alltid har fått. Det är en rättighet för barn och barnfamiljer, speciellt i ett land som Sverige där det är så kallt och ogästvänligt resten av året. Förstör då inte sommarlovet!

Jag ser inte varför alla barn och familjer ska straffas, för att vissa har skaffat barn under struliga förhållanden. Dessutom har dessa föräldrar möjlighet att ha barnen på fritis. Det är varken sämre eller bättre för de barnen det gäller att vara på fritis på sommaren än att gå i skolan på sommaren. Så man förstör för de barn vars föräldrar planerat bättre, alldeles i onödan.

• Camilla Carolina 1
    Jises skrev 2015-06-19 10:04:49 följande:

Jag är lärare och vill bara inflika att många lärare har semestertjänst idag vilket innebär lika lång semester per år som alla andra och 40 timmars vecka. Jag har bara 2 veckors semester på hela sommaren.

Anledningen till att vissa lärare har ferietjänst är för att de jobbar 45 timmar i veckan och därför arbetar in semestern. I realiteten blir det närmare 55 timmars jobb i veckan för en låg lön. Lärare gör ett hästjobb och är väl förtjänta av några veckors extra lov. Jag pallade inte 55 timmars veckan och jobbar därför 40 timmar nu.

Vad GÖR ni på sommaren då? När det inte är några elever i skolan.
  • Camilla Carolina 1

Det här är ett lika dumt förslag, som sossarnas "SIA-skolan" på 1970-talet. Det gick aldrig igenom. Men tanken var i alla fall, att alla barn skulle gå i skola hela dagen, i stället för att vissa barn skulle få gå hem när skolan slutade och andra gå på fritis. Det ansågs mest rättvist och tog även bort motivationen för mammor att arbeta deltid eller vara hemmafruar, eftersom barnen ändå måste vara borta hela dagen. I stället skulle undervisning och fritisverksamhet varvas under dagen.

Det här förslaget är samma andas barn...