Inlägg från: Camilla Carolina 1 |Visa alla inlägg
  • Camilla Carolina 1

Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!

Nej, jag gillar det inte alls. Jag tycker att våra barn ska få ha sina långa sommarlov, som de alltid har fått. Det är en rättighet för barn och barnfamiljer, speciellt i ett land som Sverige där det är så kallt och ogästvänligt resten av året. Förstör då inte sommarlovet!

Jag ser inte varför alla barn och familjer ska straffas, för att vissa har skaffat barn under struliga förhållanden. Dessutom har dessa föräldrar möjlighet att ha barnen på fritis. Det är varken sämre eller bättre för de barnen det gäller att vara på fritis på sommaren än att gå i skolan på sommaren. Så man förstör för de barn vars föräldrar planerat bättre, alldeles i onödan.

• Camilla Carolina 1
    Jises skrev 2015-06-19 10:04:49 följande:

Jag är lärare och vill bara inflika att många lärare har semestertjänst idag vilket innebär lika lång semester per år som alla andra och 40 timmars vecka. Jag har bara 2 veckors semester på hela sommaren.

Anledningen till att vissa lärare har ferietjänst är för att de jobbar 45 timmar i veckan och därför arbetar in semestern. I realiteten blir det närmare 55 timmars jobb i veckan för en låg lön. Lärare gör ett hästjobb och är väl förtjänta av några veckors extra lov. Jag pallade inte 55 timmars veckan och jobbar därför 40 timmar nu.

Vad GÖR ni på sommaren då? När det inte är några elever i skolan.
  • Camilla Carolina 1

Det här är ett lika dumt förslag, som sossarnas "SIA-skolan" på 1970-talet. Det gick aldrig igenom. Men tanken var i alla fall, att alla barn skulle gå i skola hela dagen, i stället för att vissa barn skulle få gå hem när skolan slutade och andra gå på fritis. Det ansågs mest rättvist och tog även bort motivationen för mammor att arbeta deltid eller vara hemmafruar, eftersom barnen ändå måste vara borta hela dagen. I stället skulle undervisning och fritisverksamhet varvas under dagen.

Det här förslaget är samma andas barn...

• Camilla Carolina 1
    Melinoe skrev 2015-06-20 10:24:51 följande:

Vad som behövs är bättre kvalitet på utbildningen.

Här, där jag bor, har de lika långt sommarlov om inte längre än i Sverige + vecko långa lov titt som tätt men barnen har en så mycket bättre utbildning. Maken gick i skola i England där loven är liknade här men nivån på utbildningen är så mycket högre än i Sverige.

Vilken typ av skola gick han i - statlig eller privat? (Jag har också bott i England.) Det är enorma skillnader mellan de två grupperna, och även mellan skolor i båda grupperna beroende på var man bor. I inner city-skolor i London och i slummiga stadsdelar i andra städer såsom Manchester och Liverpool, finns det skolmiljöer som är så hemska att vi inte ens kan föreställa oss dem.

När barnen börjar skolan kan de inte äta med bestick, för de har endast fått ta något själv i kylen eller skafferiet och äta med händerna. Mamman har inte itts laga mat och samla barnen runt en måltid. Inte någonsin... Deras ordförråd är starkt bristfälligt för åldern, de saknar grundläggande kunskaper om sin omvärld, ofta är de även skadade redan i moderlivet p.g.a. moderns rökande, drickande och ibland narkotikamissbruk. Lärarna måste börja om från början med grundläggande uppfostran.

...och på den andra sidan skslan finns de finaste privatskolorna, dit eleverna handplockas med hjälp av anlagstester, och där föräldrarna - och barnens nannies och guvernanter - har tragglat med barnens undervisning ifrån småbarnsstadiet. Där finns det barn som läste börsnoteringarna som femåringar...
Svar på tråden Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!