Inlägg från: Tocopherol |Visa alla inlägg
  • Tocopherol

Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!

I Australien så har barnen 4 terminer (mellan 8-12 veckor långa) med 2 veckor lov i mellan, förutom sommarlovet som är 6 veckor långt. Det tycker jag är ganska bra, men det är svårt att pussla med alla lov ibland. 

• Tocopherol

När jag själv var barn så kommer jag ihåg hur plågsamma dom där sista veckorna av sommarlovet var. Jag behövde mental stimulans - hjärnan blev ju verkligen jordnötssmör under lovet. Så jag tycker det är bara att det är 6 veckor max - sen behöver man komma tillbaka till skolan. Plus att man får lite längre pauser mellan terminerna resten av året.

• Tocopherol
    Lurvenpajsaren skrev 2015-06-18 17:09:39 följande:
    Jag har arbetat utomlands med olika skolsystem och upplever, som du skriver med detta exempel, att många föräldrar stressas mer av detta. Högutbildade med höga inkomster har ofta råd att lösa det, men många får det väldigt jobbigt.
    Jag har bara 5 veckor semester så självklart blir det jobbigt och dyrt. Men, det blir ju inte bättre för att det är 10 veckors ledighet på rad. Barnen har 10 veckor per år hurusom, och vi vuxna har 5 veckor. Så självklart måste man lösa med barnomsorg ibland. Sen märker jag på min son att han är jättetrött i slutet på terminerna, han behöver en paus. Sen om det är att gå på fritids eller vara hemma spelar mindre roll, det handlar ändå om fri lek på ett annat sätt än i skolan.
Svar på tråden Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!