Cyanea skrev 2015-06-28 10:36:00 följande:
Jag ser att du gett detta råd i fler trådar som handlar om ofrivillig barnlöshet. Vad har du för belägg för att detta funkar mer än att någon i USA rekommenderar det? Det finns mängder av folk i USA som rekommenderar alla möjliga märkliga saker. Är det inte en metod som används i Sverige betyder det generellt sett att beläggen som finns för att metoden fungerar är minimala och därför inte värda att använda sig av.
Vad de har att förlora? Är du själv ofrivilligt barnlös? För i så fall borde du veta mer än väl att vi som är det från den dag vi går ut med det får så EXTREMT mycket råd, de flesta riktigt usla. Det är som en slags shaming för att man inte kan bli gravid, och här kommer du med ett råd för att gå ner i vikt.
De flesta av oss har provat absurt många "bra råd" utan att det hjälper. Har man inte blivit gravid på fyra år utan att lyckas kommer det inte lösa sig med lite LCHF. Skulle det plötsligt funka är det helt andra faktorer, kanske till och med slump.
De flesta av oss som skriver i dessa trådar har det sjukt tufft. Vi lever i en värld där få förstår vår börda och sorg. Här har vi en fristad och kan hitta andra som vet hur det är. Här kan vi gömma oss från okunnigas shaming och få stöd. Låt det få fortsätta vara det.
Jag påstår inte att en kost baserat på rena, naturliga råvaror garanterat hjälper, det
kan hjälpa. Kvinnor med PCOS och andra störningar i reproduktionssystemet (män också) har blivit hjälpta av att lägga om sin kost. Det finns nog en grund till många av de problem folk generellt i allmänhet har med sin hälsa, det är sättet vi lever på, många gånger den mat vi äter. Jag har inga andra belägg än de verkliga historier och erfarenheter från andra människor som blivit hjälpta.
LCHF som
livsstil har bara precis börjat få fotfäste i samhället men allt fler och fler upptäcker fördelarna med en naturlig kost anpassat efter individen. Det är ett råd som ännu inte ges i Sverige, men jag har stark tro på att det är ditåt det kommer gå. Just på grund av att folk blir friskare.
Har man fått en diagnos som inte kan lösas med kostomläggning så är det inte så mycket att göra åt på naturlig väg.
Jag är inte ofrivilligt barnlös, men det betyder väl inte att jag kan försöka få hjälpa som vänlig medmänniska? Mitt råd är inte för att gå ned vi vikt. Viktnedgången är en bonus, om kroppen anser att man behöver det, det är ett råd för en god hälsa. En friskare kropp.
En friskare kropp som kan få möjlighet att göra det som den är menad för.
Jag ber om ursäkt om min välvilja uppfattas som "shaming" eller illa menat på något sätt men tro mig, det är det inte. Denna livsstil har hjälpt mig och därför vill jag bara dela med mig om det jag vet.