Stardust88 skrev 2015-06-28 15:54:19 följande:
Jag påstår inte att en kost baserat på rena, naturliga råvaror garanterat hjälper, det kan hjälpa. Kvinnor med PCOS och andra störningar i reproduktionssystemet (män också) har blivit hjälpta av att lägga om sin kost. Det finns nog en grund till många av de problem folk generellt i allmänhet har med sin hälsa, det är sättet vi lever på, många gånger den mat vi äter. Jag har inga andra belägg än de verkliga historier och erfarenheter från andra människor som blivit hjälpta.
LCHF som livsstil har bara precis börjat få fotfäste i samhället men allt fler och fler upptäcker fördelarna med en naturlig kost anpassat efter individen. Det är ett råd som ännu inte ges i Sverige, men jag har stark tro på att det är ditåt det kommer gå. Just på grund av att folk blir friskare.
Har man fått en diagnos som inte kan lösas med kostomläggning så är det inte så mycket att göra åt på naturlig väg.
Jag är inte ofrivilligt barnlös, men det betyder väl inte att jag kan försöka få hjälpa som vänlig medmänniska? Mitt råd är inte för att gå ned vi vikt. Viktnedgången är en bonus, om kroppen anser att man behöver det, det är ett råd för en god hälsa. En friskare kropp.
En friskare kropp som kan få möjlighet att göra det som den är menad för.
Jag ber om ursäkt om min välvilja uppfattas som "shaming" eller illa menat på något sätt men tro mig, det är det inte. Denna livsstil har hjälpt mig och därför vill jag bara dela med mig om det jag vet.
Tro mig. Att komma med "välmenade kostråd" är inte välmening för oss. Du antyder att vi inte kan bli med barn på grund av att vi äter ohälsosamt och att om vi bara konverterade till LCHF skulle bli kvitt vår olycka. Det är visst shaming. Det är att lägga än mer skuld på människor som redan tyngs av omotiverade skuldkänslor i mängder.
Det finns ingenting alls som säger att LCHF fungerar! Frälsta till metoden säger det, ja, men jag har inte läst några som helst vetenskapliga studier som stödjer detta! Och då sitter jag ändå med i en djurförsöksetiskt nämnd som jobbar med att godkänna ansökningar för sådana försök. Och det är inte på grund av att man inte gjort försök, utan för att försöken inte visat önskat resultat. Du får mer än gärna tro på metoden, men pracka inte på sårbara människor din tro. Det är inte mer rätt än att pracka på någon i en utsatt situation en religion.
Välmenande medmänniskor finns i allas vår omgivning, och om du någon gång hamnar i vår sits kommer du att förstå varför orden klingar tomt. Välvilja är fint och det värmer att människor bryr sig, men att komma med råd som inte fungerar utan att förstå den skada råden gör - det är inte snällt. Varje råd, även om man inte tror på det eller om det garanterat inte fungerar, ligger kvar i bakhuvudet. Varje gång man misslyckas, alltså varenda jävla månad, hör man dem igen och igen och igen. "Det är mitt fel för att jag inte äter tillräckligt bra. Det är mitt fel för att jag stressar för mycket. Det är mitt fel för att jag inte gör tillräckligt, jag skulle kunna göra så mycket mer."
Det dödar oss.
Gå in på ett forum för viktnedgång eller hälsa istället där det här hör hemma.
Pimpinellan skrev 2015-06-28 16:37:59 följande:
Att påstå att kosten gör en infertil är extremt elakt! INGEN av alla läkare-och de är många!- har nånsin nämnt kosten som orsak. Men LCHF botar tydligen allt numer... Konstigt att inte sjukvården lägger ner alla kliniker och uppmanar folk att äta fett och kött istället.
*applåder* :D