• Anonym (varannan vecka)

Delad barnomsorgsavgift.

Kan någon hjälpa mig med information eller dyl där kommuner har blivit tvingade att dela på barnomsorgsavgiften vid varannan vecka boende.

I den kommun mina barn går på dagis och fritids vägrar de att dela på avgiften.
    Därför får jag nu hela räkningen och den andre föräldern betalar bara ibland när det passar den.

När jag pratar med kommunen säger de att de inte kan dela avgiften, men jag har läst här att det har man rätt till. Måste hitta något som styrker detta.

Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Delad barnomsorgsavgift.
  • Brumma

Hej

TS

Rotade lite och det finns, vad jag hittat, ingen prejudicerande dom från rätten. Däremot har detta blivit JO anmält och kommunen har fått rådet att dela fakturan.

Du hittar en sådan dom här. Visa den för kommunens barnomsorgssamordnare och om de fortfarande säger nej så JO anmäl. Ju fler som gör det desto bättre.

lycka till.

www.google.se/url&source=web&rct=j&ei=X6-BVZDcBIaasgHwhJXgCQ&url=jarfalla.episerverhotell.net/upload/Politik/Barn_ungdom/2009%2520handlingar/2009-12-10/17%25201%2520JO-anm%25C3%25A4lan%2520om%2520barnomsorgsavgift%2520-%2520Tj%25C3%25A4nsteskrivelse.pdf&ved=0CC0QFjAC&usg=AFQjCNGIrMF9yZmh5WIMnbjtepv_MEUl0A&sig2=wV0xDukU6KKvdIdv-k5eRg

• Anonym (strul)

Vad är det som styr vem räkningen skickas till? Kan inte ts bara be kommunen skicka räkningen till den andra föräldern istället?

• Brumma

Äh. Funkar inte. Det är till en pdf - kanske därför..

Kopiera in texten nedan o googla så ska det komma upp som översta sökresultatet.

2009-11-11 Dnr Bun 2009/35 JO-anmälan om barnomsorgsavgift ...

• Brumma
    Anonym (strul) skrev 2015-06-17 19:40:16 följande:

Vad är det som styr vem räkningen skickas till? Kan inte ts bara be kommunen skicka räkningen till den andra föräldern istället?

Räkningen skickas till barnets folkbokföringsadress.
  • Anonym (strul)
    Brumma skrev 2015-06-17 19:56:03 följande:

Räkningen skickas till barnets folkbokföringsadress.

Men räkningen borde väl vara ställd till barnet? Eftersom det är barnets räkning? Alternativt till båda vårdnadshavarna (när det finns två)?
  • Brumma
    Anonym (***) skrev 2015-06-17 19:22:18 följande:

OK, det visste jag inte. Trodde maxtaxan gjorde att så gott som alla betalade samma belopp.

Detta gäller i vår kommun.

Sedan är det ju gratis med 15 timmar för ALLA som fyllt tre år, oavsett vilken kommun man bor i. Har tex pappan inte behov av mer än 15 tummar kostar hans vecka ingenting medans mamman kanske behöver 45 timmar så blir det maxtaxa (beroende på inkomst).
  • Brumma

Tekniken är inte helt på min sida idag... :)

Här kommer de olika vistelsetiderna ;)

Förskoleverksamhet

Vistelsetiden delas upp i tre tidsintervaller med gränser vid 25 resp. 35 timmar/vecka. Avgifterna beräknas utifrån familjens inkomst enligt följande:

Omsorgstid timmar/

vecka

Barn 1

Barn 1, 2 o 3 gäller de olika procentsatserna.

Till och med 25

2,25% dock max 945kr

1,25 % dock max 525kr

0,6 % dock max 252kr

Över 25 till och med 35

2,75 % dock max 1155kr

1,75 % dock max 735kr

0,85 % dock max 357kr

Över 35

3,00 % dock max 1260kr

2,00 % dock max 840kr

1,00 % dock max 420 kr

• Brumma
    Anonym (strul) skrev 2015-06-17 20:05:53 följande:

Men räkningen borde väl vara ställd till barnet? Eftersom det är barnets räkning? Alternativt till båda vårdnadshavarna (när det finns två)?

Barn får inte stå på några räkningar. Det är föräldrarnas behov och därför föräldrarna som köper en tjänst från kommunen.

Genom att räkningen går till barnets folkbokföringsadress så går den till föräldern som MINST har barnet halvtid - ofta mer. De flesta föräldrar i sverige lever fortfarande sammanboende, alltså där barnet är folkbokförd. Om barnet bor på två olika ställen så skall det vara folkbokförd där det bor mest, alltså hos den förälder som normalt har mest behov av barnomsorg. Bor barnet halvtid så finns det olika regler som jag inte orkar dra nu men du fattar säkert grejen - i de flesta fall bor barnet större delen av tiden på sin folkbokföringsadress.

Föräldrarna kan (i de flesta kommuner) själva meddela att de vill ha delad faktura. Dock - många väljer att inte göra det. Funkar samarbetet så kan föräldrarna tjäna på att låta fakturan hå till den förälder vars hushåll har lägst inkomst.
    Anonym (Klart de går) skrev 2015-06-17 06:33:26 följande:

Klart dom kan dela på räkningen. bor barnen varannan vecka o säg att pappan har dubbla din inkomst o jobbar dubbelt så mycket o därmed har mer dagis behov än dig ska ju han betala därefter medan du ska betala för dina tider din vecka utefter din inkomst. Inte konstigare än så. Tycker det låter väldigt märkligt att dom säger att det inte går att dela på räkningen. Försök o kolla kommunens hemsida där brukar det stå info, annars googlar du :dagisavgift vid varannan vecka eller nå liknande.

lycka till!!

På kommunens hemsida egentligen inte så mycekt om just detta. Det vi har fått reda på är att den förälder som har barnen folkbokförda hos sig är platsinnehavaren. Det kan bara vara en av vårdnashavaren. i texten hittar jag bara detta:

Om föräldrar har gemensam vårdnad men inte sammanbor så är den förälder som är platsinnehavare betalningsansvarig.

När jag pratade med Kommunen så sa dom att i princip så kan den platsinnehavaren säga upp platsen själv utan den andre vårdnadshavarens godkännande. Dock så står det på deras uppsägningslapp att båda måste skriva på. Så de säger emot sig själv.

Brumma skrev 2015-06-17 19:54:40 följande:

Äh. Funkar inte. Det är till en pdf - kanske därför..

Kopiera in texten nedan o googla så ska det komma upp som översta sökresultatet.

2009-11-11 Dnr Bun 2009/35 JO-anmälan om barnomsorgsavgift ...

Tack Brumma, det var något sånt jag var ute efter. Känns drastiskt att JO-anmäla, men det är kanske itne bara jag som är drabbad och kan de hjälpa andra så kanske det är värt det. Ska prata med kommunen igen och se vad de säger.

Förstår liksom inte att det inte är en självklarhet att de ska dela avgiften och att båda vårdnadshavarna står på platsen om bägge nu behöver den.
Svar på tråden Delad barnomsorgsavgift.