• Anonym (varannan vecka)

Delad barnomsorgsavgift.

Kan någon hjälpa mig med information eller dyl där kommuner har blivit tvingade att dela på barnomsorgsavgiften vid varannan vecka boende.

I den kommun mina barn går på dagis och fritids vägrar de att dela på avgiften.
    Därför får jag nu hela räkningen och den andre föräldern betalar bara ibland när det passar den.

När jag pratar med kommunen säger de att de inte kan dela avgiften, men jag har läst här att det har man rätt till. Måste hitta något som styrker detta.

Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Delad barnomsorgsavgift.
  • Anonym (Klart de går)

Klart dom kan dela på räkningen. bor barnen varannan vecka o säg att pappan har dubbla din inkomst o jobbar dubbelt så mycket o därmed har mer dagis behov än dig ska ju han betala därefter medan du ska betala för dina tider din vecka utefter din inkomst. Inte konstigare än så. Tycker det låter väldigt märkligt att dom säger att det inte går att dela på räkningen. Försök o kolla kommunens hemsida där brukar det stå info, annars googlar du :dagisavgift vid varannan vecka eller nå liknande.

lycka till!!

• Anonym (Klart de går)

Nu tog jag för givet att du var kvinna men om inte så ber jag om ursäkt.

• Anonym (***)
    Anonym (Klart de går) skrev 2015-06-17 06:33:26 följande:

Klart dom kan dela på räkningen. bor barnen varannan vecka o säg att pappan har dubbla din inkomst o jobbar dubbelt så mycket o därmed har mer dagis behov än dig ska ju han betala därefter medan du ska betala för dina tider din vecka utefter din inkomst. Inte konstigare än så. Tycker det låter väldigt märkligt att dom säger att det inte går att dela på räkningen. Försök o kolla kommunens hemsida där brukar det stå info, annars googlar du :dagisavgift vid varannan vecka eller nå liknande.

lycka till!!

Man betalar för platsen, så de ska betala lika mycket.
  • Anonym (Klart de går)

Det gjorde då inte jag o mitt ex när barnen var små. Jag jobbade heltid o hade barnen på dagis 9 timmar, 5 dagar i veckan medan exet va arbetslös o bara fick ha dom där 15 timmar i veckan så han kunde söka jobb. Vi betalade helt olika summor. Jag fick räkning på mina tider, han en räkning på sina tider. O detta var för 7-8 år sedan så inte jätte länge sen men vad vet jag kanske är ändrat nu

• Anonym (Klart de går)

KOPIERAT FRÅN MIN KOMMUNS HEMSIDA. OBSERVERA SLUTSTYCKET!!

Avgifter och regler

Ensamstående föräldrar och sammanboende/gifta föräldrar betalar enligt samma taxa. Avgiften beräknas utifrån den gemensamma inkomsten per månad före skatteavdrag (bruttoinkomst). Inkomst av kapital räknas inte med. Vilka inkomster som räknas med, framgår av blanketten "Inkomstuppgift".

För sammanboende räknas samtliga placerade barn som gemensamma barn vid beräkning av avgiftens storlek.

Avgiften tas ut 12 månader per år och betalas så länge plats finns anvisad, alltså även vid sjukdom och ledighet.

Ändring av inkomsten för kortare tid än en månad påverkar inte avgiftens storlek. Hänsyn tas till den ändrade inkomsten fr o m. månaden efter det att ny anmälan gjorts. Den som efter anmodan inte kommer in med inkomstuppgift inplaceras i högsta inkomstklass och får betala högsta taxa.

Ändrade familjeförhållanden kan påverka familjeinkomsten. Ny avgift beräknas från det datum som ni har gemensam/skilda bostäder.

Om båda föräldrarna behöver barnomsorgsplats vid en separation ska detta anmälas skriftligt på särskild blankett

• Anonym (Klart de går)

Kan även tillägga att exet flyttade till annan kommun vid 1 tillfälle o sonen ville bo hos honom varannan vecka ändå, då tog jag upp 1 hel plats men betalade bara för varannan vecka då sonen var hos mig. Lika för exet han betalade för varannan vecka i sin kommun.

• Brumma
    Anonym (***) skrev 2015-06-17 06:48:49 följande:

Man betalar för platsen, så de ska betala lika mycket.

Olika i olika kommuner. Dessutom beräknas avgiften på hushållets gemensamma inkomst och är den olika för mamman och pappan får de även olika avgifter.
  • Brumma
    Anonym (Klart de går) skrev 2015-06-17 07:30:04 följande:

KOPIERAT FRÅN MIN KOMMUNS HEMSIDA. OBSERVERA SLUTSTYCKET!!

Avgifter och regler

Ensamstående föräldrar och sammanboende/gifta föräldrar betalar enligt samma taxa. Avgiften beräknas utifrån den gemensamma inkomsten per månad före skatteavdrag (bruttoinkomst). Inkomst av kapital räknas inte med. Vilka inkomster som räknas med, framgår av blanketten "Inkomstuppgift".

För sammanboende räknas samtliga placerade barn som gemensamma barn vid beräkning av avgiftens storlek.

Avgiften tas ut 12 månader per år och betalas så länge plats finns anvisad, alltså även vid sjukdom och ledighet.

Ändring av inkomsten för kortare tid än en månad påverkar inte avgiftens storlek. Hänsyn tas till den ändrade inkomsten fr o m. månaden efter det att ny anmälan gjorts. Den som efter anmodan inte kommer in med inkomstuppgift inplaceras i högsta inkomstklass och får betala högsta taxa.

Ändrade familjeförhållanden kan påverka familjeinkomsten. Ny avgift beräknas från det datum som ni har gemensam/skilda bostäder.

Om båda föräldrarna behöver barnomsorgsplats vid en separation ska detta anmälas skriftligt på särskild blankett

Olika kommuner ger olika information. Det FINNS dock en prejudicerande dom på detta.

TS - ska försöka hitta domen..
  • Anonym (***)
    Brumma skrev 2015-06-17 19:20:15 följande:
    Olika i olika kommuner. Dessutom beräknas avgiften på hushållets gemensamma inkomst och är den olika för mamman och pappan får de även olika avgifter.
    OK, det visste jag inte. Trodde maxtaxan gjorde att så gott som alla betalade samma belopp.
  • Anonym (strul)

Säg upp platsen varannan vecka så länge uslingen inte betalar.

Svar på tråden Delad barnomsorgsavgift.