• minneli

BF Februari/Mars 2016 :)

helnil_ skrev 2015-07-11 10:03:11 följande:

Konstigt det där, hos mig sa min bm att de inte tog cellprov när man var gravid. Så om det var dags för mig att ta det (är väl vart tredje år?) så fick jag vänta tills efteråt.

Det går att ta cellprov alldeles i början av graviditeten sen går det inte. Jag har valt att skjuta upp cellprovet till efterkontrollen efter förlossningen. Då måste man ju ändå lägga sig i gynstolen.
  • minneli
    Amanda87 skrev 2015-07-11 09:32:33 följande:

Vilken vecka är du i när du gör UL? Varierar det när man gör det?

Berättade du ensam för din vän och hennes sambo eller gjorde du det ihop med din partner?

Jag har så dåligt komponerat schema just nu. Vill så gärna berätta för min bästis då hon berättade tidigt för mig. Kom inte ihåg om det var riktigt såhär tidigt (5+0), men det spelar ingen roll. Men har jag för mig rätt nu är de bortresta nu ändå. Semestertider alltså. :p

Väldigt tråkigt att din sambos mamma berättar för andra. Då tycker jag verkligen ni ska vänta! Jag väntar också med svärföräldrarna då jag inte har så jättebra kontakt i sådana här plan.

Jag har nog precis gått in i vecka 10 den dagen. Jag har får göra två extra ul, en runt 9-10 och en i vecka 13 då min andra graviditet fick avbrytas i v20 pga att hon inte hade några njurar. Så jag har ett änglabarn, en liten, liten flicka oxå. Därför får jag kolla extra tidigare, så jag slipper gå till vecka 20 igen och föda på förlossningen. För det var allt annat än kul.

Jag har nära kontakt med svärföräldrarna men just den där gången då hon inte kunde hålla tyst har satt sina spår och för mig är det viktigt att kunna lita på de man berättar för. Det är ju helt klart en stor grej och jag är nervös nog när det gäller hur allt ska gå.
  • minneli

Glömde svara på en fråga:)

Vi var bjudna på middag hos min bästis och hennes sambo så jag berättade först för henne och sen för hennes sambo när barnen lekte. Mina barn väntar jag med att berätta för tills det är helt "säkert". Trots att min äldsta fällt kommentarer som "du ser ju helt förstörd ut mamma!" Haha!

• minneli
    helnil_ skrev 2015-07-11 10:30:27 följande:

Ok! Jag var visserligen bara i vecka 7 när jag var där men fick ändå det svaret. Vet du hur länge man kan ta cellprov? Det kanske är olika i olika landsting hur de hanterar det.

Jag är inte helt säker men jag tror det är tills v 15.
  • minneli
    Amanda87 skrev 2015-07-11 11:10:38 följande:

Jag beklagar verkligen minelli! Men då förstår jag att du gör två och lite tidigare!

Jag har inte fått tid för samtal förrän jag är i v10...fanns inga tider innan dess.

Men det gör kanske inget. Har dock lite frågor kring träning men vad jag förstått kan jag träna på som vanligt fram till dess eller?

Var bor ni? Landsting?

Förstår dig absolut att du väntar! Jag kommer berätta för min bästis idag och hennes sambo när de ska kolla på bilbarnstol till sin knodd som är 5 månader. Funderar på hur jag ska säga... Kanske något med att vi vill ärva kläderna så de får spara dem till mars, eller något i stil med "kom du ihåg när du berättade för mig att du var gravid, det var ju nästan exakt ett är sedan. Idag är det din tur!" Fast då blir det mer serverat och hon behöver inte klura.. :p

Du kan ju fråga om du kan köpa/låna deras babyskydd nu när de ska titta på en bilbarnstol? :)

Ja jag får tidigare ul nu vid varje graviditet. Förra graviditeten gick ju bra men var så sjukt nervös inför varje ultraljud. Pratade konstant i väntrummet och visste inte vart jag skulle ta vägen.

Ja man kan fortsätta träna, vet dock inte hur det är med att träna magen. Men ryggen är ju jättebra att träna tillexempel och så ska man lyssna på kroppen extra noga!
  • minneli
    Amanda87 skrev 2015-07-11 13:22:02 följande:
    Haha ja det kanske jag ska göra..oj jag är så nervös nu! Hon kommer inte tro på mig. :P 

Ja det förstår jag att du är..hoppas verkligen innerligt att det går bra för dig nu!! 

Nej men jag cyklar landsvägscykel så jag tränar inte magen då.. tänkte ta en runda i morgon på någon mil.
    Insett nu med att när jag gått in i v13 ska jag cykla ett lopp på 75km. Tur jag hinner på hälsosamtal innan och får fråga vad de tycker. Vet att jag inte kommer få konkurrera med de andra, att tiden inte spelar någon roll utan bara att jag genomför det i min takt. Men allt är beroende på hur jag mår då och vilka rekommendationer jag får. 

Tränar Body Balance ibland med men jag tror det ska vara okej bara jag säger till i förväg att jag är gravid för då ändrar de vissa övningar så de passar mig :) 

Tränar du något? 
    Det är ju så kul att berätta men men får ju lite högre puls alldeles innan :) tycker du ska fråga om babyskyddet och se om hon fattar :)

Just nu tränar jag inget direkt men rör på mig mkt ändå. Har tränat rätt mycket i lite mer än ett år för att få bort alla gravidkilon som smyger på efter tre graviditeter. Men nu är allt borta och lite till :)
  • minneli
    Amanda87 skrev 2015-07-11 23:01:18 följande:
    Jag berättade! Fast jag klarade inte fråga om babyskyddet. Jag väntade till vi hade kört hela vägen hem till henne och till hon fickparkerat, oj en sådan tid det tog..världens längsta fickparkering! 

Sedan sa jag, "du..jag måste berätta en sak för dig" och sedan tittade jag (tydligen) väldigt allvarligt på henne, och såklart började jag ju gråta med den allvarliga blicken, hon bara tittade på mig, sedan utbrast jag "du ska bli moster" (ja vi ser varandra som systrar) och då började hon verkligen gråta, alltså hon riktigt bröt ihop och gömde sig bakom händerna. Fick typ panik när hon bara satt där bakom ratten och grät helt hysteriskt! Jag fick lägga min arm om henne och då frågade hon "är det verkligen sant, snälla säg att du inte ljuger" och sedan började hon gråta igen. Hahaha. 

Kom precis hem. Så vi har umgåtts sedan klockan 14 idag och det känns helt underbart! =)

Genom henne fick jag också reda på att man här i Malmö inte får göra UL förrän i vecka 20.. kommer gå till privat klinik för att göra UL i v12-13. 
    Vad härligt! Vilken fin reaktion av henne :)
    Förstår om fickparkeringen kändes lång!

Du gör helt rätt i att gå till en privat då! Tycker det borde vara rutin att göra det för alla för då slipper man kanske gå till v 20 när ngt är fel, vilket inte alls är vanligt men det är iaf 8 veckor mindre! Plus att det är roligt med ultraljud oxå :)
  • minneli

Ja det är väldigt olika hur det ser ut med ul det enda som verkar vara lika överallt är att det är ett rul i v18-20. Häromkring finns inga möjligheter till ett privat ul heller vad jag vet, isåfall hade jag nog redan bokat in ett :).

• minneli

Jag vill inte vara på Facebook när jag pratar om graviditeten. Så jag stannar kvar här!

• minneli
    Bonebag skrev 2015-07-18 21:31:36 följande:

Låg o vilade 1,5 timme och vaknar upp till att jag blöder ;(

Nu lär de bli ett tidigt ul för o se om de finns ett hjärta där inne eller inte ;( faaaan

Hur mycket blöder du och i vilken vecka är du i? Är jättejobbigt att blöda men det behöver inte betyda det värsta.
Svar på tråden BF Februari/Mars 2016 :)