Inlägg från: vindruvan |Visa alla inlägg
  • vindruvan

BF Februari/Mars 2016 :)

mammave skrev 2015-06-30 09:57:51 följande:

Jo, men det handlar om vilken sannolikhet du får, du får aldrig ett svar om ditt barn har ngn avvikelse. I uträkningen spelar tre faktorer roll: mätning av nackspalt (som kan vara bred med el utan avvikelse), din ålder och ditt blodprov (även där kan både friska och barn med avvikelse ha samma resultat)

Ok, men det blir väl efter kub som man avgör om man ska göra fostervattensprov / moderkaksprov?

Jag som litade på dessa prov...

Nu blir jag ju ännu mer kluven.
  • vindruvan
    Rocket skrev 2015-06-30 10:33:07 följande:

Kub visar sannolikheten för kromosomavvikelser. That's it. För att ge en indikation. Det är inget löfte om ett friskt eller sjukt barn, det bara räknar ut sannolikheten. Kub är ett helt ofarligt test utan några risker för barnet till skillnad från fostervattensprov eller moderskapsprov som ger ökad risk för missfall. Därför väljer man att göra det ofarliga testet först för att sen ta ställning till om man vill gå vidare i undersökningarna.

Ja det har jag förstått, men här säger en del nu att det ändå inte beräknas på just mitt barn utan rent generellt? Om det skulle stämma så känns det ju underligt att göra kub alls?

Jag får väl helt enkelt prata med bm om vad som gäller.
  • vindruvan

Vul görs inte före v 8 sa bm när jag ringde igår, man ser inget innan dess.

Med min första grav gick jag och gjorde ul i v 12, då gjordes det ett vanligt ut utanpå magen.

• vindruvan

Jag kommer att vara med bara här på familjeliv tills det är öppet att vi väntar, världen är för liten och folk känner så många så Facebook är inte aktuellt för mig än på ca 8 veckor. Även om gruppen är hemlig/låst.

• vindruvan
    GlitterLina skrev 2015-06-30 21:10:31 följande:

Av speciella skäl så gör man i v 6 7. Jag måste göra tidigt vul..

Aha ok, jag bad om så tidigt som möjligt pga tidigare utomkvedshavandeskap men hon sa att ingen tar emot mig före v 8 pga att man inte kan se vare sig hjärta eller fosterssäck osv. Skumt.
  • vindruvan
    Stiffin skrev 2015-06-30 21:15:17 följande:

Jag tror att ibland ses det tidigt och ibland inte. Men vecka 8 så syns det alltid, så det är nog för att vara på den säkra sidan så att patienten i fråga inte blir rädd och tror det är missfall om inte ett hjärta syns tidigare än så.

Säkert så.
  • vindruvan
    GlitterLina skrev 2015-06-30 21:40:24 följande:

Det är just såna skäl som dina jag ska göra vul tidigt.

Men även om man inte kanske ser nåt hjärta i v 7 så är ju det första man vill åt för att utesluta utomkvedshavandeskap är om graviditeten sitter på rätt ställe, dvs i livmodern. & det der man ju oftast oavsett om inte prickens hjärta slår

Vad knäppt att inte jag fick komma innan, det var ju just pga det jag ville se så snart som möjligt. Jaja, jag ska på inskrivning i v 8 och då skulle jag få remiss till vul sa hon.
  • vindruvan
    GlitterLina skrev 2015-06-30 22:58:30 följande:

Dåligt av dem tycker jag. Sånt är ju allvarligt!

Jag ska på inskrivning 15/7 :) och vul 16/7 :)

Ja hon sa att får jag ont ska jag söka till gynakuten på sös där jag var förut. "Jag förstår att du är orolig men ingen mottagning/läkare kommer att ta emot dig innan eftersom inget syns så tidigt". Det var det jag fick... får vänta 4 veckor minst.

Kanske borde ringa igen...
  • vindruvan
    GlitterLina skrev 2015-06-30 23:13:56 följande:

Bf 2/3

Tror jag är i v 5..

Ok, som jag då ungefär.
  • vindruvan

Äsch, vi är ju flera som redan sagt att vi hänger kvar här. Ingen behöver väl oroa sig för Facebook -gruppen.

• vindruvan

Första tristemestern är ju inte slut för så många (någon?) här då det är tom v 12.

Ang när man ska ringa mvc sa hon att man ska ringa direkt efter testet. Sen är det olika för hur länge man får vänta på inskrivning.

• vindruvan
    swiitii skrev 2015-07-02 22:56:44 följande:

Amen! Känner exakt likadant!

Uppsvälld och fläskig känner jag mig, och är ju inte direkt pinnsmal innan, så verkligen ingen rolig känsla :(

Är i v 9 nu, så är ju inte direkt bebismage.

Är väl bara svullna tarmar, men man känner sig så ofräsch och oattraktiv.

Är i vecka 5 och känner mig redan svullen... är det liksom ens möjligt tänker jag.

Är också överviktig sen innan så nu känner jag mig bara plötsligt mycket tjockare, kan inte dra in magen riktigt längre. :-/
  • vindruvan

Här är en till som söker efter symptom, får ibland en lätt illamåendekänsla men den går över med lite tuggummi eller ett glas vatten. Det är bland det jobbigaste jag vet att gå med illamående eller kräkas så jag vill inte ha mer av det. Förra grav mådde jag mest illa på efm eller kvällen, sällan på morgonen.

Har inte några ömma bröst direkt eller så mkt mer, kissar mera och är trött som tusan på efm.

Mitt barn sen tidigare fyller 9 i år så det blir som en sladdis.

Jag har berättat för 4 av mina närmaste vänner/kollegor, övriga får vänta till v 12.

Även jag hade ett utomkveds som höll i sig några månader, har sen januari försökt bli gravida igen. Efter min inskrivning som är om 2 veckor skulle jag få remiss till vul. Innan dess vågar jag inte räkna med att det sitter där det ska.

Svar på tråden BF Februari/Mars 2016 :)