• Amanda87

BF Februari/Mars 2016 :)

Hej! 
    Jag fick precis ett plus på stickan.. ett riktigt tydligt och väldigt snabbt. Oj oj oj. Jag tog ut min spiral för tre månader sedan då jag inte gillade den. Haft oregelbunden mens, ja har ju knappt hunnit ha någon.

Pratade med sambon som precis då fått 6 mån provanställning sedan en tids arbetslöshet. Jag och sambon har sagt att vi borde vänta till vi vet om han får tillsvidare, samtidigt har jag sagt att jag inte vill vänta för länge. Jag är 28, färdigutbildad och har fast jobb. 

Idag plussade jag. Helt otroligt. Sambon är på jobb. Min syster och hennes fru med barn är här på besök för att insemineras i Kphmn. Nu är jag helt plötsligt gravid. Och jag kan...inget. Är bara så glad! Nervös! Måste vänta med att berätta för sambon till jag slutar jobbet ikväll. Semestern börjar i morgon! 

Tänk att jag också skulle få denna möjlighet, och så fort! 

• Amanda87

Idag tog jag ett digitalt test, bara för att :) testade bara med ett typ 6 kronors test innan som jag hittade hemma så jag ville ha det i klartext :P

Jag är i vecka 8 (7+1)

Igår på kvällen frös jag och hade ont i magen, hungrig fast inte sugen på att äta ngt!

minneli skrev 2015-07-10 07:35:02 följande:

Idag tog jag ett digitalt test, bara för att :) testade bara med ett typ 6 kronors test innan som jag hittade hemma så jag ville ha det i klartext :P

Jag är i vecka 8 (7+1)

Igår på kvällen frös jag och hade ont i magen, hungrig fast inte sugen på att äta ngt!

Grattis!! Har du haft andra symptom innan? Jag har inte ont i magen direkt utan den känns mer spänd på insidan. Som att jag sitter och spänner magmusklerna hela tiden. Är även kissnödig mest hela tiden. Hoppas jag slipper illamående. Fördelen är att jag går på semester idag så om jag får besvär kommer jag kunna vara mer diskret än om jag jobbat.
  • Amanda87

Supergrattis!!!!

Jag har inte berättat för någon mer än min sambo. Vill så gärna men ska göra det ansikte mot ansikte. Är verkligen rädd för MF men just därför är det nog bra att berätta för mina närmsta.

Nu har jag semester i alla fall så nu behöver jag inte smussla med mina aktiviteter här på familjeliv på samma sätt som när jag jobbar! :)

• Amanda87
    pannkakan87 skrev 2015-07-10 17:53:35 följande:

En liten fråga!

NÄR berättar ni tidigast och för VEM? Drömmer *nyfiken*

Har inte berättat för någon än förutom sambon då!

Jag har bara berättat för sambon. Med övriga nära blir det att vänta då jag vill berätta för min mamma innan jag berättar för mina vänner.

Egentligen skulle jag åkt på fest i morgon hos min moster där stora delar av min släkt kommer vara med. Men då min syster med familj är hos min mamma nu med vill jag vänta. Detta för att jag faktiskt vill att min mamma ska veta först men också för att jag inte kommer ur situationen varför jag inte dricker på festen. Festen är ute på landet och det är beställt taxi.. 
    Nu skickade syrran ett sms och frågade när jag skulle komma i morgon, fick köra mitt första ljug-sms med att jag kände mig hängig och febrig. Egentligen inte så långt ifrån med tanke på att jag är ganska så trött :P Men ändå, nu börjar lögnerna :) 

Jag har i alla fall planerat hur jag ska berätta det för min mamma. Hon ska få en liten ask med träbokstäver i (ni vet som man skriver barn-namn med på dörren) med bokstäverna MORMOR i. :) 

Svärföräldrarna väntar vi nog några veckor med, kanske tom till v.12. 

Hur tänker du pannkakan87? 
  • Amanda87
    pannkakan87 skrev 2015-07-10 20:58:55 följande:
    Å vad mysigt med bokstäverna! Skrattande jag skulle oxå vilja göra något speciellt men jag vet inte riktigt. Tänkte berätta för min mamma på söndag eftersom vi ska ses då. Hade gärna gjort något speciellt men vet inte riktigt vad.. Resten av släkt och så får nog vänta längre fram. Kanske berättar för min bästis om några veckor.

När ska du berätta för din mamma?
    Jaa jag tror det blir jättehäftigt! Funderade på att köpa en porslinspenna och en fin mugg och skriva  "mormor" på. Eller skriva på magen "hej hej mormor".

Åh så spännande, du måste berätta hur det gick och hur du gjorde! 

Ja eftersom jag har ställt in vet jag inte..ska på bröllop nästa helg så då kan jag inte heller. Kanske att jag åker till henne nu i veckan som kommer..vill ju inte heller dra ut på det. Kan ju kännas skönt att ha fått lätta sin hemlighet lite :) 
  • Amanda87
    pannkakan87 skrev 2015-07-10 21:39:40 följande:
    Ja det har jag också tänkt på! Att skriva mormor på magen och bara "du mamma kan du kolla på en leverfläck på min mage" eller nåt och sen drar man upp och så står det Hej mormor hihi. Å vad mysigt hon kommer att bli så överraskad!Tyst

Ja men gör det, åk in och ta en fika bara ni och sen ger du henne koppen eller hur du nu tänkt göra ^^ Å det vore kul att spela in reaktionen i smyg!
    Ja hon bor en timme bort med tåg dock så det blir inte sådär jättespontant ändå, men har precis förberett henne på att jag är "sjuk" i morgon så då blir hon nog bara glad om jag kommer när jag mår bättre haha. :D

Jag nöjer mig med bara bokstäverna, men de andra förslagen valde jag mellan också. :) Har ju svärföräldrar också som ska överraskas framöver :D 
  • Amanda87

Vilken vecka är du i när du gör UL? Varierar det när man gör det?

Berättade du ensam för din vän och hennes sambo eller gjorde du det ihop med din partner?

Jag har så dåligt komponerat schema just nu. Vill så gärna berätta för min bästis då hon berättade tidigt för mig. Kom inte ihåg om det var riktigt såhär tidigt (5+0), men det spelar ingen roll. Men har jag för mig rätt nu är de bortresta nu ändå. Semestertider alltså. :p

Väldigt tråkigt att din sambos mamma berättar för andra. Då tycker jag verkligen ni ska vänta! Jag väntar också med svärföräldrarna då jag inte har så jättebra kontakt i sådana här plan.

minneli skrev 2015-07-10 22:44:56 följande:

Sambon fick förstås först veta. Sen min bästa kompis och hennes sambo. De jan jag verkligen lita på och hon är också gravid. Mamma och pappa tänker jag berätta för den 23 juli om allt ser bra ut på ultraljudet. Får se om sambons föräldrar får veta då, litar inte riktigt på hans mamma då hon berättade för alla på jobbet första gången jag var gravid och sagt det tidigt och att det än så länge var en hemlighet...

• Amanda87

Jag beklagar verkligen minelli! Men då förstår jag att du gör två och lite tidigare!

Jag har inte fått tid för samtal förrän jag är i v10...fanns inga tider innan dess.

Men det gör kanske inget. Har dock lite frågor kring träning men vad jag förstått kan jag träna på som vanligt fram till dess eller?

Var bor ni? Landsting?

Förstår dig absolut att du väntar! Jag kommer berätta för min bästis idag och hennes sambo när de ska kolla på bilbarnstol till sin knodd som är 5 månader. Funderar på hur jag ska säga... Kanske något med att vi vill ärva kläderna så de får spara dem till mars, eller något i stil med "kom du ihåg när du berättade för mig att du var gravid, det var ju nästan exakt ett är sedan. Idag är det din tur!" Fast då blir det mer serverat och hon behöver inte klura.. :p

minneli skrev 2015-07-11 10:21:18 följande:

Jag har nog precis gått in i vecka 10 den dagen. Jag har får göra två extra ul, en runt 9-10 och en i vecka 13 då min andra graviditet fick avbrytas i v20 pga att hon inte hade några njurar. Så jag har ett änglabarn, en liten, liten flicka oxå. Därför får jag kolla extra tidigare, så jag slipper gå till vecka 20 igen och föda på förlossningen. För det var allt annat än kul.

Jag har nära kontakt med svärföräldrarna men just den där gången då hon inte kunde hålla tyst har satt sina spår och för mig är det viktigt att kunna lita på de man berättar för. Det är ju helt klart en stor grej och jag är nervös nog när det gäller hur allt ska gå.

• Amanda87
    S79 skrev 2015-07-11 12:12:05 följande:

Vi berättade för min mamma i onsdags för att hon och jag åker på semester i en vecka tillsammans imorgon. Kände att det skulle bli lite jobbigt att behöva smussla. Och hon skulle garanterat ha kommit på det själv när hon blivit tvungen att dricka alla drinkar själv :) 

Åh så härligt, men så mysigt också att åka iväg med din mamma på semester. Egentid bara ni! :) 

Haha ja det är lite så jag känner också med drinkar och vin. Därför jag är "sjuk" idag. Feber och hängig vettu :P så triist. Skillnaden är att jag inte sagt det än till min mamma utan har nu officiellt dragit min första lögn. Åker till henne i veckan tror jag och berättar då i stället. :) 
  • Amanda87
    minneli skrev 2015-07-11 12:32:05 följande:
    Du kan ju fråga om du kan köpa/låna deras babyskydd nu när de ska titta på en bilbarnstol? :)

Ja jag får tidigare ul nu vid varje graviditet. Förra graviditeten gick ju bra men var så sjukt nervös inför varje ultraljud. Pratade konstant i väntrummet och visste inte vart jag skulle ta vägen.

Ja man kan fortsätta träna, vet dock inte hur det är med att träna magen. Men ryggen är ju jättebra att träna tillexempel och så ska man lyssna på kroppen extra noga!
    Haha ja det kanske jag ska göra..oj jag är så nervös nu! Hon kommer inte tro på mig. :P 

Ja det förstår jag att du är..hoppas verkligen innerligt att det går bra för dig nu!! 

Nej men jag cyklar landsvägscykel så jag tränar inte magen då.. tänkte ta en runda i morgon på någon mil.
    Insett nu med att när jag gått in i v13 ska jag cykla ett lopp på 75km. Tur jag hinner på hälsosamtal innan och får fråga vad de tycker. Vet att jag inte kommer få konkurrera med de andra, att tiden inte spelar någon roll utan bara att jag genomför det i min takt. Men allt är beroende på hur jag mår då och vilka rekommendationer jag får. 

Tränar Body Balance ibland med men jag tror det ska vara okej bara jag säger till i förväg att jag är gravid för då ändrar de vissa övningar så de passar mig :) 

Tränar du något? 
  • Amanda87
    minneli skrev 2015-07-11 21:41:26 följande:
    Det är ju så kul att berätta men men får ju lite högre puls alldeles innan :) tycker du ska fråga om babyskyddet och se om hon fattar :)

Just nu tränar jag inget direkt men rör på mig mkt ändå. Har tränat rätt mycket i lite mer än ett år för att få bort alla gravidkilon som smyger på efter tre graviditeter. Men nu är allt borta och lite till :)
    Jag berättade! Fast jag klarade inte fråga om babyskyddet. Jag väntade till vi hade kört hela vägen hem till henne och till hon fickparkerat, oj en sådan tid det tog..världens längsta fickparkering! 

Sedan sa jag, "du..jag måste berätta en sak för dig" och sedan tittade jag (tydligen) väldigt allvarligt på henne, och såklart började jag ju gråta med den allvarliga blicken, hon bara tittade på mig, sedan utbrast jag "du ska bli moster" (ja vi ser varandra som systrar) och då började hon verkligen gråta, alltså hon riktigt bröt ihop och gömde sig bakom händerna. Fick typ panik när hon bara satt där bakom ratten och grät helt hysteriskt! Jag fick lägga min arm om henne och då frågade hon "är det verkligen sant, snälla säg att du inte ljuger" och sedan började hon gråta igen. Hahaha. 

Kom precis hem. Så vi har umgåtts sedan klockan 14 idag och det känns helt underbart! =)

Genom henne fick jag också reda på att man här i Malmö inte får göra UL förrän i vecka 20.. kommer gå till privat klinik för att göra UL i v12-13. 
  • Amanda87
    minneli skrev 2015-07-11 23:05:12 följande:
    Vad härligt! Vilken fin reaktion av henne :)
    Förstår om fickparkeringen kändes lång!

Du gör helt rätt i att gå till en privat då! Tycker det borde vara rutin att göra det för alla för då slipper man kanske gå till v 20 när ngt är fel, vilket inte alls är vanligt men det är iaf 8 veckor mindre! Plus att det är roligt med ultraljud oxå :)
    Ja det var verkligen fint! Önskar jag hade filmat henne för hon var helt hysterisk! Hon skrämde även livet ur sin sambo genom att komma hem helt förstörd och bara apatiskt stå och gråta. Så jag fick förklara och det blev bara så jätteknasigt. Haha. Men kul! 

Ja jag tycker också det, men vissa landsting snålar in på sådant tydligen. Vad jag förstått är Kronobergs län väldigt givmilda i UL, v12, 20 och 30-någonting tror jag..kanske borde flytta tillbaka till hemorten över graviditeten, haha.
    Ja och 8 veckor är ju grymt lång tid i dessa väntans tider! 
  • Amanda87
    S79 skrev 2015-07-11 21:09:43 följande:
    Ja det ska bli jätteskönt :)

Förstår att du sa att du är "sjuk" det är svårt med det här smusslandet. Är hos min svägerska nu och hon har kommenterat flera gånger att jag verkligen borde gå och kolla upp varför jag är så trött. Men jag vet ju redan varför ;)
    Ja smusslandet är grymt svårt men det är skönt nu att en vän till mig vet i alla fall så hon kan hjälpa mig med lögnerna. Hon berättade själv hur hon lite drog sig undan i början av graviditeten, men det vill ju inte jag göra nu när jag har semester och allt! 

Haha men så kul! Hon kanske blir riktigt orolig för dig! haha. Tänk alla tecken som de som inte vet aldrig lägger märke till. Vissa förstår ju på en gång, uppenbarligen inte din svägerska. :P 
  • Amanda87
    Socionomen skrev 2015-07-13 22:36:35 följande:

Ååå det visste jag ej om ändrar till sluten

Om ni vill att jag lägger till er får ni skriva vad ni heter på facebook och inte mailadress.

.

Amanda Samuelsson, närbild och har rött hår och grön tröja på fotot
  • Amanda87

Kom inte med i den gruppen ändå men jag tycker personligen det funkar bra att vara med i olika forum. Bara för att jag går med i fb-grupper utesluter det inte min aktivitet här. fb är lite smidigare än familjeliv som är en ganska seg hemsida. Hur eller hur, inga ledsna graviditetsminer!

Nu sitter jag på tåget till min mor och ska berätta idag! Så nervös! Hon ville åka iväg till en annan ort så fort jag kommer för att besöka några få butiker. Orkar jag vänta till efter?!

Har lagt träbokstäver (ni vet sådana en skriver barnnamn med på dörrar) med bokstäverna M O R M O R som ligger i rätt ordning. Ovanpå ligger en lapp som det står "13/3-2016" på. Hon kommer tro att jag och min sambo ska gifta oss. Vi har varit tillsammans i 11 år och förlovade sedan 1.

Jag har en adopterad syster vars fru inseminerats och de har en dotter. Men detta blir min mammas första biologiska barnbarn :) Tror mamma fått vänta i 5 år för länge :p men vi är å andra sidan bara 28.

Svar på tråden BF Februari/Mars 2016 :)