• mammave

BF Februari/Mars 2016 :)

Hej!

Plussade igår på nionde försöket och är gärna med i er tråd. Beräknat bf 4/3. Har två barn, 6 och 2 år. Jag har bara skummat lite i tråden men ska försöka läsa ikapp

Grattis till alla pluss!

Jag har inte förstått än att jag faktiskt är gravid och det känns som en evighet till v 12. Sen har jag en del i bagaget med dåliga siffror på kub (men bea fvp sen) som gör denna tid jobbig.

• mammave
    Längtan 30 skrev 2015-06-28 09:28:39 följande:

Om lite mindre än två veckor ska jag göra ett ultraljud för att kolla upp om det är fler än en eftersom jag gjorde hormonbehandling. Funderar lite på om jag ska göra KUB/NIPT också eftersom jag fyller 35 senare i år. Är det nån annan som ska göra ul innan RUL?

Får man göra NIPT där du bor?
  • mammave

Ia84: åh vad härligt att få se ett hjärta slå.

Jag är 35 och kommer absolut inte göra kub. Ni som ska göra det läs på ordentligt vad det innebär innan. Se det inte som en chans till ett extra ul bara. Jag kmr dock överväga mkp el fvp om allt går bra så långt. Jag (och två nära kompisar) har alla tre fått högrisk på kub och det är en hemskt jobbig period som aldrig hade existerat om jag förstått innan att kub inte säger ngt om ens egna barn utan bara om barn i allmänhet (allt handlar om sannolikhet). Alla vi tre gjorde då fvp och fött friska barn. Samtidigt läste jag om en tjej som fått bästa resultatet och trott att allt var lugnt och fick en shock när hennes barn föddes med downs. Så alla varianter finns. Jag vill bara att folk inte går in med tron, som jag själv gjorde, att det är ett test på mitt foster. Det är bara ett test som anger sannolikheten att ditt barn kan ha ett visst kromosomfel, man får inga säkra svar utan bara en gissning grundad på ålder, nackspalt och ett blodprov (som jag dessutom bad att få göra om, men förvägrades, vilket fick mig att undra om det kanske var så att de visste att det kunde visa annorlunda om man tog ett nytt). Så läs på ordentligt innan ni tar beslut.

• mammave

Jo, men det handlar om vilken sannolikhet du får, du får aldrig ett svar om ditt barn har ngn avvikelse. I uträkningen spelar tre faktorer roll: mätning av nackspalt (som kan vara bred med el utan avvikelse), din ålder och ditt blodprov (även där kan både friska och barn med avvikelse ha samma resultat)

• mammave

Det mesta handlar om pengar, tyvärr. Kub är billigt om man jmf med mkp och fvp. Sen finns ju en liten ökad risk för mf också som man måste räkna med vid stick i magen. Men jag kmr inte göra kub utan ngt av de andra för att få ett svar isf. Kub ger mig ju inget svar tyvärr. Men det är viktigt att man är påläst och vet vad man ger sig in på. För även om kub är ett enkelt test så måste man förstå vad svaren innebär (elr i detta fall, brist på svar, som jag ser det)

• mammave
    Längtan 30 skrev 2015-06-30 07:59:05 följande:

Jag är under 35 så får betala kub/nipt själv men det lutar åt kub eftersom det kostar över 10 000 att göra nipt.

Men får de som är över 35 nipt gratis?
  • mammave

Pyltet: det är olika direktiv i olika landsting. Så det beror på var man bor vad som gäller kub och sånt.

Jag kmr inte gå med i fb-gruppen då jag vill vara anonym, så förhoppningsvis stannar fler här.

• mammave
    Lisa 236 skrev 2015-07-01 15:37:19 följande:

Hej på er ... Efter att i Måndagskväll fått ont magen och blödning av inte denna världen så trodde jag allt var kört. Fick blödstoppande medicin. De gjorde då vul allt såg bra ut och idag varit på vul igen. Allt såg fint ut hjärtat slog och grynet är precis så stor som den ska. Dum läkare dock höll bara på att tjata om ja du vet ju riskerna med så tidig graviditet. Tjatade om och om igen. Jo tack efter 11 missfall så vet man. är det inte bättre att försöka peppa. Svårt nog ändå att hålla hoppet uppe

Vad skönt att allt såg bra ut. Okänsligt av läkaren dock

När ringde ni bm? Funderar på art ringa imorgon, är då i v 4+4 tror jag. Är det för tidigt?
  • mammave

Ni som varit med om mf? Jag fick en blödning i torsdags kväll som varade i tre timmar och då kom det rosarött på pappret och en gång droppade det i toan, sen har det kommit brunt sen dess. Utom en gång igår kväll var det rosarött på pappret igen men sen brunt. Det bruna kommer hela tiden sen dess, inga mängder men på pappret och lite i bindan. Har ngt av era mf börjat så för att sen "ta fart"? Är bara i v 4+6 idag så ingen idé att åka upp för vul för de lär ju inte kunna se ngt än. Är jobbigt att bara vänta o se om det slutar el tar fart med mer rött

• mammave
    Maj18 skrev 2015-07-04 10:30:41 följande:

Har inte varit med om MF eller haft blödningar under min förra graviditet. Men det är nog det värsta som kan hända nu :(

Dock har jag haft två tjejkompisar som båda hade små blödningar i börjar men som inte fick missfall. Så det behöver inte vara kört. Tråkigt men du kan bara vänta och se med tiden. Har du ont i samband med blödningarna??

Skickar kramar och håller tummarna för dig!!

Tack! Nej, inget ont
  • mammave
    minneli skrev 2015-07-04 12:56:05 följande:

Jag blödde i vecka 6 min första graviditet, då var det missfall. Det gjorde inte ont och det kom inte mkt blod. Min andra graviditet blödde jag en klump blod i vecka 7 och trodde såklart det var kört, men min dotter är 6 år nu. Min fjärde graviditet blödde jag lite i vecka 8 och min dotter är 2 år nu. Så det är väldigt klurigt med blödningar! Och en oändlig väntan på att få veta om allt är okej eller inte.

Hoppas det går bra!

Hur lite blod kom det vid ditt mf? Rött el brunt?
  • mammave
    minneli skrev 2015-07-04 16:35:37 följande:

Det var typ 2007 så jag kommer inte ihåg exakt men jag är ganska säker på att det var rött. Det kom inte så mkt, hade jag tex haft en binda på mig hade jag egentligen

Inte behövt byta. Om du förstår vad jag menar.

Bara en dag alltså? Blev du inte skrapad sen då? Känns som väldigt lite om det var mf...
  • mammave
    förstabarnet skrev 2015-07-04 19:36:51 följande:

Precis haft sån mensvärk att jag var tvungen att ta en alvedon. Tror ni jag behöver oroa mig. Tabletten har hjälpt, precis som när det varit riktig mensvärk. Så orolig att det är missfall....

Verkar vara omöjligt att veta om det är mf el inte o man kan bara vänta Men det kan mkt väl vara livmodern som växer. Vilken v är du i? Är du i 7+ kan du be om vul om du är orolig. Hoppas det går bra!
  • mammave
    GlitterLina skrev 2015-07-08 11:48:41 följande:

Nu skriver jag igen om symtom.. Sorry men e så nervös att lilla pricken dött utan blödning :( :(:(

Enligt uträkning så har jag gått in i vecka 7. Varför har jag inga symtom??! Endast ömma bröst & ömma bröstvårtor. :( när man läser om vilka symtom som oftast uppkommer i vissa veckor osv.. Står oftast om att man ska må illa, gå & kissa oftare & vara tröttare..

Men varför mår jag så bra??

Att inte ha symptom behöver absolut inte betyda att du får mf. Men blir det superjobbigt kan du be om vul.
  • mammave
    Bonebag skrev 2015-07-19 00:52:24 följande:

Fast nu vatt de mer på pappret igen... Fortfarande lika mörkt

Jag har haft två röda blödningar och brunt till o från i två veckor. Var på vul i fredags och såg ett litet hjärta picka Är i v 7+0 idag. Så blod behöver absolut inte betyda mf.
  • mammave
    81718171 skrev 2015-08-05 17:57:01 följande:

Jag har alla symptom kvar o vi skulle vart i v13 igentligen så efter två barn så har man redan bula. Brösten värker o illamående. Gjort ett Vul idag o nu e de konstaterat från 2! Får besked om skrapning imorgon!!

Min man gråter, har aldrig sett honom göra det förr.. Rent förjävligt detta! Hoppas på nytt snart igen men just nu känns allt mest hopplöst

Fy vad jobbigt! Kram och hoppas ni plussar snabbt igen när ni återhämtat er. Har oxå haft ma tidigare
  • mammave

Jag har gjort nipt-test denna graviditet, men valde bort kub-testet då det inte alls är speciellt tillförlitligt. Att få högrisk på kub och sen att bebisen är frisk är ganska vanligt och skapar mkt onödig oro. Med största sannolikhet är ändå bebisen frisk. Räkna om det till procent så ser ni att procentsiffran blir väldigt liten. Vad bra att de äntligen har börjat erbjuda nipt. Jag bekostade mitt själv eftersom jag varken gjorde kub el bor i Sthlm, men det var värt varenda krona mot att slippa oron som kub kan orsaks (fick högrisk på kub i min förra graviditet med en frisk liten kille i magen då)

• mammave
    LMG skrev 2015-09-03 12:53:17 följande:

Tänkte bara kolla. Tidigt imorse när jag vaknade vid 5 tiden som jag gör varje dag så kände jag typ som små pickande inne i magen. Kändes nästan precis som när man får nervryckning i ögonbrynet typ. Men är det ens möjligt att känna barnet så tidigt? (Första graviditeten) Går in i vecka 16 imorgon. Och det kändes inte som tarmar som rör sig, satt liksom för långt ner för att kunna vara det och kände bara en gång sen försvann det

Jag började känna av dottern i v 16 o det var första graviditeten Så mysigt
  • mammave
    LMG skrev 2015-09-03 19:36:20 följande:

Hur lång tid tog det innan du kände något igen? Har inte känt något mer sen imorse. Och hur lång tid tog det innan du började känna det varje dag?

Oj, det kmr jag inte ihåg.Men ett par veckor senare kanske har jag för mig att det kändes mer ordentlig iaf
Svar på tråden BF Februari/Mars 2016 :)