mammave skrev 2015-06-30 05:23:36 följande:
Ia84: åh vad härligt att få se ett hjärta slå.
Jag är 35 och kommer absolut inte göra kub. Ni som ska göra det läs på ordentligt vad det innebär innan. Se det inte som en chans till ett extra ul bara. Jag kmr dock överväga mkp el fvp om allt går bra så långt. Jag (och två nära kompisar) har alla tre fått högrisk på kub och det är en hemskt jobbig period som aldrig hade existerat om jag förstått innan att kub inte säger ngt om ens egna barn utan bara om barn i allmänhet (allt handlar om sannolikhet). Alla vi tre gjorde då fvp och fött friska barn. Samtidigt läste jag om en tjej som fått bästa resultatet och trott att allt var lugnt och fick en shock när hennes barn föddes med downs. Så alla varianter finns. Jag vill bara att folk inte går in med tron, som jag själv gjorde, att det är ett test på mitt foster. Det är bara ett test som anger sannolikheten att ditt barn kan ha ett visst kromosomfel, man får inga säkra svar utan bara en gissning grundad på ålder, nackspalt och ett blodprov (som jag dessutom bad att få göra om, men förvägrades, vilket fick mig att undra om det kanske var så att de visste att det kunde visa annorlunda om man tog ett nytt). Så läs på ordentligt innan ni tar beslut.
Jag har förstått att det är ett riktigt dåligt test! En kollega gjorde kub och fick resultatet att det var 50/50 chans att hennes barn hade downs :S så hon åkte in akut och tog livmoderkaketest, som visade att det inte var något fel alls. Ska ta blodprov för kub nästa fredag och kub någon vecka senare, men jag hoppas faktiskt att det visar på något dåligt så jag får göra livmoderkaketestet, det känns ju betydligt säkrare. Jag fattar inte varför man inte bara kan göra det testet direkt istället?? Men, både jag och min man, kanske speciellt min man, är livrädda för att något ska vara fel. Hans son har hjärtfel och min brorsdotter är autistisk. Vi behöver ett friskt barn nu, helt enkelt. Så, därför utsätter vi oss för det här testet, trots allt.