• Mislindmark

6 år och använder topp

Hej!

Jag vill bara kolla med er om det är jag som tänker konstigt eller om det är konstigt på riktigt.

Min sambo har en dotter på just fyllda sex år, hon använder topp. För mig känns de onaturligt att en sådan liten tjej ska bli så kroppsfixerad. Men jag vet inte, vad tycker ni? Jag tänker hon är sex år går på dagis, har inga bröst, varför ska hon använda topp?

• Svar på tråden 6 år och använder topp
  • Maddi

Men tyvärr då är de inte konstigt i dagens läge, däremot tragiskt att ett sånt litet barn börjar tänka på kroppen på det sättet redan nu. Media som pratar om kroppen, föräldrar som bantar och all fixering på kroppen från samhället. Tyvärr är det inte ovanligt att redan förskolebarn har vuxentankar om kroppen, hur man "ska" se ut.

Trist att barn inte kan vara barn längre, och det är media, vuxna och samhällets fel. Sluta prata vuxensaker när barnöron är i närheten så slipper vi förhoppningsvis att barnen ska ta efter. Barn gör som vuxna gör...

• Flisan79

Jag tycker det låter som att du/ni väger in lite för mycket vuxna värderingar i detta.
    När min äldsta dotter var 6 år önskade hon också sig en "topp" och fick en. Barn ser upp till sina föräldrar och vill vara som dem. Inget konstigt med det. Många lekar handlar ju om att imitera vuxenlivet. Det ligger varken kroppsfixering eller något sexuellt i det.

• Mrs Okänd

Beror ju lite på hur toppen ser ut. När jag var barn var det ju många som hade linne under kläderna, ja som underkläder, för att värma. Men det är ju inte så skönt kanske med dessa med minimala axelband? Det är samma sak med att mina barn vill ha bikini och nu har de det men egentligen kunde de ju lika gärna gå utan överdelen.

• Meebo
    Mrs Okänd skrev 2015-06-15 12:03:18 följande:
    Beror ju lite på hur toppen ser ut. När jag var barn var det ju många som hade linne under kläderna, ja som underkläder, för att värma. Men det är ju inte så skönt kanske med dessa med minimala axelband? Det är samma sak med att mina barn vill ha bikini och nu har de det men egentligen kunde de ju lika gärna gå utan överdelen.
    Det är ju just för att axelbanden är så smala som det är skönt :) särskillt nu när det börjar bli väldigt varmt ute och inne.
  • Duckan

Som Flisan79, barn ser vad andra har.
    I vårat fall är kompisarna på landet några år äldre och det resulterade i att vår 7-åring absolut ville ha topp. Var även nån flicka i klassen som hade topp vilket medförde att flera tjejer nu har det.
    Självklart har inte jag uppmuntrat det, men jag har inte heller vägrat henne att ha det.

• sextiotalist
    Filip1990 skrev 2015-08-29 18:31:23 följande:

Det är sjukt och absolut inget jag skulle köpa till min egen dotter. Det borde inte ens få tillverkas. Är så trött på denna sjuka kroppsfixering/utseendefixering.

Varför då. Som mrs Okänd skrev, förr hade flickorna linnen, även när de var små. Sedan är det många som glömmer av, att när flickorna blir lite äldre och brösten börja växa (dvs det behöver inte ens synas) så kan det göra ont och då kan det vara skönt att han något stöd.

Det är nog alltför många vuxna som lägger in helt andra saker än bekvämlighet i detta.
    Jag gick från linne till BH
  • Filip1990
    sextiotalist skrev 2015-09-17 11:47:57 följande:
    Varför då. Som mrs Okänd skrev, förr hade flickorna linnen, även när de var små. Sedan är det många som glömmer av, att när flickorna blir lite äldre och brösten börja växa (dvs det behöver inte ens synas) så kan det göra ont och då kan det vara skönt att han något stöd.

Det är nog alltför många vuxna som lägger in helt andra saker än bekvämlighet i detta.
    Jag gick från linne till BH

Förr var människans kropp sjukt sexualiserad, tyvärr är det på väg åt det hållet igen.

Att klä småbarn i topp är en form av sexualisering som också bidrar till kroppsfixering och utseendehets. Är inte samhället nog utseenefixerat?

En sexåring har inga bröst som behöver stöd. Så sluta sexualisera flickors kroppar.

• sextiotalist
    Filip1990 skrev 2015-09-18 13:38:43 följande:

Förr var människans kropp sjukt sexualiserad, tyvärr är det på väg åt det hållet igen.

Att klä småbarn i topp är en form av sexualisering som också bidrar till kroppsfixering och utseendehets. Är inte samhället nog utseenefixerat?

En sexåring har inga bröst som behöver stöd. Så sluta sexualisera flickors kroppar.

Men det är ingen sexualisering alls av detta. Det finns män som använder linnen under skjortor, de har inte heller några bröst?

Jag minns att jag tyckte det var skönt med linne.

Jag hade tvådelad bikini när jag var liten, det var inte en kotte som funderade att det skulle vara något sexualiserat i detta.
    Sexualisering av toppar och bikiniöverdelarna kom när toppless försvann från stränderna. Under 60-talet och 70-talet så kunde små flickor ha bikini, linne etc utan att någon lade några värderingar i detta.
  • leexxii

Jag anser inte att man ska lägga någon vikt i det, barn gör som vuxna gör, barn vill va som mamma ch pappa, de har inte det tänket som vi har. Hon ser det troligen inte som något sexuellt. Min 2 åriga kille kletar smink i hela ansiktet när han får möjlighet, och försöker gå runt i mina pumps, det tror jag inte han gör för att vara sexig och snygg utan han gör så för att hans största förebild i livet gör så, nämligen jag.

Svar på tråden 6 år och använder topp