• Emmispemmis

Treåring kissar på sig med flit

Min treåring som varit helt torr i ett år ungeför har börjat kissa på sig, flera gånger per dag. Han vägrar helt enkelt gå på toaletten tills det är alldeles försent.

Han har inte urinvägsinfektion, och det verkar inte vara något fysiskt fel på honom. Jag har försökt påminna, jag har försökt ignorera. Han bara kissar. Idag bajsade han på sig också.

Jag blev akut sjuk för ett par veckor sen, och vårdades på sjukhus över natt. Var skärrad och uppskrämd, men försökte givetvis uppträda lugnt inför barnen. Kan gossen ändå reagera på tex det? Hur kan jag hjälpa honom att sluta kissa på sig?

• Svar på tråden Treåring kissar på sig med flit
  • Minza83

Låter INTE som att det är med flit! Barn reagerar ofta med att gå tillbaka i utveckligen när det händer saker som kan kännas skrämmande. Som att få ett syskon, eller rädslan när "mamma försvinner" som i ditt fall. Låt det ta tid och gör honom trygg i tanken och känslan att DU finns där!
    Ge honom så mycket kärlek och närhet som han vill ha och behöver så ordnar det sig säkerligen med tiden.

Min äldsta son var 3år9mån nästan när lillasyster kom, i 2mån kissade han på sig konstant så vi lät honom ha blöja igen (om han ville, vilket han ville).

• Emmispemmis

Tack för svar. Jag ska försöka att ge extra mycket närhet och kärlek. Upplever att det här började när jag blev inlagd akut över natt och sen var sängliggande hemma en vecka. Maken tog hand om barnen då, men jag var gråtmild och rädd. Även om jag givetvis inte grät inför barnen så märkte de alldeles säkert att nåt var fel.

Tycker så synd om lillen som bara kissar och kissar. Skönt att höra att det kan reda ut sig av sig själv. Ska försöka slösa med närhet och trygghet.

Svar på tråden Treåring kissar på sig med flit