• Anonym (Mamma)

Han övergav sin dotter

Hej! Jag skriver mest för att få skriva av mig och kanske bolla lite idér. Min dotter är 1år, fantastisk! I början av december separerade jag och hennes pappa på min vilja eftersom han var agressiv mot mig, aldrig mot våra dotter. Jag tog henne med mig och flyttade 30mil hem till min syster, det var en stor omställning och jag mådde ganska dåligt.

Efter en månad ville min syster att vi skulle hitta något annat, men det är ganska svårt utan fast inkomst och med bostadsbristen. Då ringde jag min dotters pappa och frågade ifall han kunde ta våra dotter i någon vecka tills jag hade löst allting med boende. Det gjorde han, men sen ringde han till socialtjänsten och talade om att vårat barn inte hade ett stadigivande boende, så de sa till mig att det bästa för henne är att bo med honom.

Det resulterade i att jag inte fick träffa henne mer för hennes pappa. Jag ringde till socialtjänsten nästan varje dag för att försöka få till ett sammarbete, men han ville inte. Efter fem månader skickade jag in en stämningsansökan. Då ringde han upp mig och sa till mig att hämta henne. Det gjorde jag direkt. När jag kom fram till tågstationen stod hennes vagn där, med henne i och en pytteliten resväska med två par byxor, två boddys, en flaska och fem matskedar gröt. På sig hade hon en vinteroverall, mössa, halsduk och ett täcke.

Det var i mitten av april kl 18 på kvällen. Hennes pappa syntes inte till. Jag var så arg att jag höll på att explodera. Jag tog med henne hem, och fick börja om att skaffa kläder och leksaker till henne. Det är ganska dyrt att köpa allt, men vi har fått ganska mycket utav nära och kära.

Hon är 8a månader i stoleken, kan inte säga ett ända ord, inte gå, eller göra något hon bör kunna. Hon är med andra ord tillväxthemmad. Hon hade aldrig känt på gräs, varit i en sandlåda, gungat eller lekt utomhus. Hon hade aldrig haft skor på sig.

• Svar på tråden Han övergav sin dotter
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (LB) skrev 2015-06-10 17:38:31 följande:

Ts anmäl honom. Visa detta för sicialen och fråga HUR FAN dom tänkte när dom tyckte han var en bra pappa till barnet. Berätta också hur hon var klädd och att han lämnade henne ensam på en tågstation. Berätta ALLT!

Hans mamma, våran dotters farmor skickade in en orosanmälan strax efter att hon flyttade hit där hon hävdar att jag bara kom och tog henne ifrån sin pappa. De var här och då visade och berättade allt som hade hänt. Har fortfarande kvar smsen när han skriver och ber mig hämta henne och kort ifrån när jag hämtade henne. Så de vet allt.
  • Anonym (Mamma)
    solglasögon skrev 2015-06-10 17:40:44 följande:
    Jag ber hemskt mycket om ursäkt TS. Nu ser jag att det stod i början att hon är ett år!

Kan inte säga annat än att det är helt förfärligt! Jag skulle boka en tid på vårdcentralen och ta upp det där så får du säkert tips och hjälp om vad barnet behöver.

Kan inte tipsa om så mycket mer. Blev själv helt mållös av att förstå hur det gick till nu..
    Ja, jag har försökt att boka tider till bvc och barn psykolog som jag kan bolla lite med om hur jag ska göra det som bäst för henne och vad hon kommer att behöva i trygghet och tillitsyfter också. Men då behöver hon vara folkbokförd i samma stad som mig, och hennes pappa skriver inte under varken adressändring eller flytt av bvc. Så skatteverket håller på med en utredning om vart hon ska vara folkbokförd. Tror den utredningen ska vara klar nu i dagarna.
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2015-06-10 17:40:02 följande:
    Hur vet du att hon inte haft skor eller varit utomhus? Ar hennes tår missbildade?
    Jag ser det på hennes reaktioner. Han talade om för mig att hon varken hade jacka eller skor och inte har haft. Och hon blev livrädd för att röra kräset när vi satt på en filt. Nu går det bättre men första gången vågade hon inte röra varken sig eller gräset.
  • Tow2Mater
    Anonym (LB) skrev 2015-06-10 17:38:31 följande:

Visa detta för sicialen och fråga HUR FAN dom tänkte när dom tyckte han var en bra pappa till barnet.

Det var ju när TS dragit iväg med barnet 30 mil och varken hon eller barnet hade ett stadigivande boende. Klart pappan ansågs bättre då om han hade en ordnad tillvaro.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2015-06-10 17:49:36 följande:
    Och hon blev livrädd för att röra kräset när vi satt på en filt. Nu går det bättre men första gången vågade hon inte röra varken sig eller gräset.
    Ja mellan December och mitten av April finns det väl inte mycket gräs ute att kunna bli van vid?
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2015-06-10 17:49:36 följande:
     Han talade om för mig att hon varken hade jacka eller skor och inte har haft.
    Vilken artikulär tös du har, utvecklad i talet för sin ålder!
  • Tow2Mater
    Tow2Mater skrev 2015-06-10 17:53:05 följande:
    Vilken artikulär tös du har, utvecklad i talet för sin ålder!
    Ursakta jag läste fel, jag sag inte att det var pappan du menade.
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2015-06-10 17:54:15 följande:
    Ursakta jag läste fel, jag sag inte att det var pappan du menade.
    Jag tycker du är ganska otrevlig. Är du bara ute efter att provocera eller är det något du faktiskt har problem med? 
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2015-06-10 17:57:43 följande:
    Jag tycker du är ganska otrevlig. Är du bara ute efter att provocera eller är det något du faktiskt har problem med? 
    Det låter som ni båda beter er som två barn som skaffat en bebis, då ingen av er verkar tänkt på vad som är bra för barnet.

Förhoppningsvis kommer soc att stötta er båda så det funkar.
  • Anonym (Bulle)
    Tow2Mater skrev 2015-06-10 18:06:49 följande:

Det låter som ni båda beter er som två barn som skaffat en bebis, då ingen av er verkar tänkt på vad som är bra för barnet.

Förhoppningsvis kommer soc att stötta er båda så det funkar.

Du verkar vara väldigt snabb med att dra slutsatser, dessutom läser du som ett arsle. Tror att ts klarar sig bättre utan din input.
Svar på tråden Han övergav sin dotter