Vart kan man hitta någonstans att sova för endast en månad?
Hamnat i en svidade situation. Jag har nyligen blivit luffare/hemlös.
Enda sedan på Onsdagen har jag haft en liten tråkig ''äventyr''. åkt runt på visa ställen, för att sova. Haft turen på min sida att jag inte sovit mitt ute i det öppna gatan eller ännu värre. Än så länge har jag stött på främmande som har godhjärtade som har åtminstone tillåtet mig sova för en natt.
Jag har vänd mig till socialmyndigheten. De kunde inte hjälpa mig så mycket, men så snälla som de är. Så säger att de inte ger upp första taget. Jag var välkommen tillbaka på Tisdagen, de skall tydligen ha en tankestund och därefter FÖRHOPPNINGSVIS hitta mig ett ställe. Husrum.
MEN! Personen jag satt med, sa att det är lite strängt på socialen. Och sade till mig att jag får ända fram till Tisdag samtidigt försöka hitta själv. Och komma tillbaka på Tisdagen och visa vilka ställen jag åtminstone försökt hitta bostad.
Det enda stället jag kommer att tänka på är då Bostad AB. Och där måste man ju ändå stå i kö i kanske ett år innan man får en bostad. Och jag behöver endast denna månad. Från och med Juli kommer jag ha eget.
Vilka mer ställen kan jag försöka hitta? Tack på förhand!
INFO ÖVER HUR DET BLEV SÅHÄR (Inte särskilt viktigt att veta. Men för er nyfikna kanske det är nyttigt?) - Jag har problematik med familjen. Och därför kan jag inte bo under deras tak. De bara går inte. Alldeles för ''stökigt'' alldeles för oroligt. Alldeles, alldeles för vansinnigt. Så pass allvarligt att det kommer garanterat förekomma misshandel, om jag kommer in dit. . .Det har alltid varit så. Jag är uppväxt med sådant . .Så jag kan inte gå tillbaks dit.
Jag har studerat i en folkhögskola i nio månader. Jag hade frågat personalen om det inte vore okej att jag fick bo kvar på internatet en månad extra. På det sättet slipper jag åka hem till familjen, jag är i princip inte ens välkommen dit. Dessutom fick jag jobb närheten av den staden som folkhögskolan befinner sig i. Helt perfekt att bo på internatet. Med säng, kök, köksredskap o.s.v. ''Ja, visst'' får jag en snabb respons.
Men något går snett. Och jag hade frågat skolan om jag fick bo på internatet flera månader bakåt. Och jag får responsen att jag borde ha varit tidigare med att vilja bo där. Det de menar är att jag hade frågat de - ''Kan man bo där, för jag är lite intresserad'' - Istället för att säga rakt ut - ''Jag vill bo kvar på internatet en månad extra, ge mig faktura, tack''.
De menar alltså att jag borde ha varit tydligare. I alla fall, menar de att det är försent för de har andra planer. Hur kan det vara försent? Jag får ingen respons av det, utan de vill skicka ut mig så fort som ögat. Jag vände mig till socialen. Efter några samtal med socialen om vart jag skall ta vägen, beslutar de sig för att ringa skolan. De får djupare svar. Och anledningen är att de skall ''renovera'' och fixa på ''internatet''. De som skall ''renovera'' lägenheten är inga andra människor än assistenter på skolan. De är bara tre stuckna. Inga människor som byggarbetare.. Alltså skall de byta ut möbler och möblera om en gnutta.
Hade jag varit tidigare med min anmälan, eller tja. Tydligare. Hade de kunnat räkna mig där på internatet. Alltså hade de ''renoverat'' lägenheten oavsett om jag var där eller inte. De menar bara att de hade kunnat räkna mig där, när de skulle hålla på. Om jag hade varit tydligare.
Men nu är det försent . .
Jahapp, ja. Här fick ni mer djupare information!
Glöm gärna inte att svara på min fråga, som jag ställde.
OBS! Jag söker inte att bo någon hos er, eller få pengar av er. Mycket viktigt att jag understryker detta. För det hade skett ett missförstånd med min tidigare inlägg.
Jag upprepar, jag söker varken pengar av er, eller bostad av er! Endast bara ett svar vart jag kan ta vägen för att bo någonstans i en månad. På kontot har jag tre tusen kronor. Vilket betyder att jag inte har råd till att bo på vandrarhem i en månad. Ge mig inte heller svar ''Att jag kan slösa alla mina pengar på vandrarhem, och bo där tills pengarna är slut''. Det gör jag definitivt INTE!
Tack på förhand!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-10 14:09
POSITIV UPPDATERING - Jag har hittat någonstans att bo. De sista tre veckorna har jag hittat en ställe där jag har fått husrum, tak överhuvudet och mat i magen. Positivt, positivt. Jag vill tacka alla som försökt hjälpa mig samt gett mig tips och liknade. Tack så hemskt mycket!
Denna tråden kan väl kanske fortfarande vara vid liv. Kan ju hända att andra människor sitter eller kommer sitta samma sits som mig. Kanske inte för en månad utan för två. Eller för bara ett par veckor. Eller till och med försöker hitta ett ställe för att bo där helt enkelt, och inte bara för någon vis period.
Tack återigen för alla tips!