• Sallysally

1 eller 2 barn? Och varför?

Har 1 barn. 1 år gammal. Många runt om oss börjar fundera på barn nr 2.

Jag är inte redo för fler barn. Kanske inte vill ha fler barn. Så nöjd med de barn vi har. Men ibland tänker jag syskon vore kul. Men jobbigt kan de vara tänker jag...

Vad säger ni? 1 eller 2 barn och varför ?

• Svar på tråden 1 eller 2 barn? Och varför?
  • Liten till

Jag ville ha 1 barn. Fick min son -08. För snart 2år sedan hände något och jo jag ville faktiskt ha rn till ändå sen är det ju inte alltid beställa dem, så det tog tid, men ni i juli kommer syskonet

Jag tror man känner själv. Jag ville inte ha tätt, det känns toppen med 6år emellan. Så är ditt barn bara 1 så har du väl tid på dig att fundera?

Tror det är för och nackdelar med både 1 och 2 barn, samt att ha 2 tätt och långt ifrån. Men man känner själv som sagt.

Det jag just nu känner med 2 barn, är att när jag en gång blir gammal så har de förmodligen varandra i allafall, men der vet man ju aldrig heller

• Liten till

Kan tillägga att vi fick barn först av våra bekanta. Sedan följde de andra snabbt. Men de skaffade tvåan ganska tätt de flesta. Och när jag ser hur slitigt det är med två nära i ålder är jag glad att jag väntade!

• whitestar

Våra barn har 6 år emellan varandra, det negativa med att vänta länge är att det tog några år innan dom fick ett större utbyte av varandra, för att dom skulle ha större gemenskap o utbyte med varann skulle dom behövt vara närmare varann i ålder. Men det blir ju mer jobb för föräldrarna med endast 2 år emellan ex. Nu är ju bara yngsta barnet mitt o nu när han är 8 är jag glad att jag inte skaffade mer barn själv. Kan lägga allt fokus på han och han har ändå sin storebror att vara med ibland.

• tjockobbe

Jag fick en lillebror på min 2 årsdag. Har haft jättekul med honom hela min uppväxt och det är nåt som jag inte vill missunna min egen dotter. Det är möjligt att det blir lite slitigt men det får man ta. När hon är 2 år och en månad kommer lillasyster och jag kan inte tänka mig att nån av oss skulle ha det bättre utan henne.

Så alltså... 2 st så att de har varandra. OH för att vi ville ha 2 barn. Sambon är tvilling så han har alltid haft sin bror och därför var det ett lätt val för oss då vi hade samma åsikt.

Vera 130923 | Bebis 151024 | Läs tinastandar.blogg.se
  • Dijon

Har en tjej på 10 månader och som det är nu ska vi "bara" ha ett barn. Dels tänkte vi så redan innan vi började försöka, men sedan visade det sig att vi hade svårt att bli gravida ens och hon kom till genom IVF. Inget fel på oss men man vet ju inte....IVF blir det inte igen iallafall.

Kanske vi ändrar oss om några år och försöker, men inte säkert det blir något ändå. Vill iallafall INTE ha tätt har aldrig velat.

• Annaïck

De har nagon att leka med, de blir inte ensamma den dag du och pappan är döda

• mammalovis

Vänta tills du känner att du vill ha ett barn till, och att den känslan överväger trots att det är jobbigt ibland med flera barn och skulle inte den känslan inträffa så är det väl inte hela världen, då är det rätt beslut.

Jag har 8 år till min yngre bror, så vi har inte haft så mycket gemensamt. Sedan är väl nackdelen med ett barn att du blir mycket mer bunden vid att vara ditt barns första lekkompis. Finns det syskon, så finns det ju fler att välja på. Sedan tror jag att man blir bättre på att kompromissa och samarbeta när man har syskon i närmare ålder. Dessutom vill jag att de ska kunna dela sin uppväxt och även bördan/sorgen den dag vi föräldrar går bort. Jag har sett den fördelen för min mamma med sin tvillingbror. På min pappas sida är ju släkten "död" i rakt nedstigande led, det är bara kusiner kvar, som han inte umgås med, då han var ensambarn. På mammas sida finns ju kusinerna och hennes bror kvar även om vi inte har så nära kontakt.

• Sallysally

Kul att lösa era svar... Tätt verkar oerhört jobbigt iaf.. Som att många skaffar de för barnen ska kunna leka ihop.. Och att dem säger att jo de första åren är tuffa men sen blir de kul. De e de resonemanget jag tycker låter hemskt. Man vill ju njuta av sin bebis.. Av sin familj. Av sin tex 2 åring som vill prata och få uppmärksamhet. Inte gå igenom 3 år och längta bort tiden till dem e självständiga/ sover bra/ blöjfria ja ni vet..

Förstår ni?

• Dijon

Sedan tycker jag resonemanget att de slipper ta hand om sina gamla föräldrar själva är tokigt. Har sett många äldre som har flera barn. De är lika ensamma för det ofta. (jobbar på äldreboende) plus att man skaffar väl inte ett barn för det första ska slippa vara ensam om föräldrarna blir sjuka eller dör. Utan för att man vill ha ett barn tio.

Svar på tråden 1 eller 2 barn? Och varför?