Sorbus skrev 2015-06-06 19:57:53 följande:
Ibland vet man inte riktigt vilkendera det är
Det är väl en del av charmen med det nordiska klimatet, att väderleken varierar. Man kan svettas i över 30 grader (som många dagar förra sommaren) eller stå iklädd tjock tröja och vantar och frysa på midsommarafton.
En reflektion, om det är så varmt att jag inte vill laga mat brukar jag inte heller mäkta med tung, varm mat. Så sånt som gratänger, pizza och lasagne blir för mycket för många i värmen. Helst ska det vara något lätt, typ sallader, wraps eller liknande. Så ett tips är att backa upp med en del sådant. Jag vet inte om man kan frysa in gazpacho, men typ den stilen på mat.
Och nu får säkert en del krupp, men om ni har sett de där färdigkokta potatisarna som finns i saltlake på glasburk i affären så är de faktiskt användbara. Hur bra som helst att dela upp och blanda med lite sockerärter, rädisor, vinägrett och annat efter behag och så vips har man en fransk potatissallad utan behöva koka upp en enda kastrull (har gjort ett det ett par gånger och bägge gångerna kommenterade gästerna specifikt att det var så goda potatisar dessutom) Serveras med färdigköpt kallskuret och en blandsallad.
Frysta bär och frusna bananer är en höjdare att ha hemma, enkelt att fixa världens snabbaste hemmagjorda glass eller efterrätt på nolltid. För glass mixar man bara ihop valfri fryst frukt eller bär med valfritt tillbehör och äter direkt. Snabb efterrätt är tex vaniljkesella med halvtinade hallon. Man kan krossa ett kex att varva med om man vill ha lite crunch
lite OT, för det inte handlar inte om mat men väl värme, ett tips är att ställa in ett paket våtservetter i kylskåpet när det är sådär tokvarmt. Gjordes hemma hos oss en gång av misstag, men det var skönt att att fram en kall duk att torka sig med när man blev helt varm och klibbig.
Ja, så är det absolut.
Självklart blir det mycket lätt mat också, sånt som inte behöver lagas. Det här är stand-by-mat, sånt som ska kunna rotas fram och värmas på för att klockan är mycket, det har blivit svalare och man kommer på att man är hungrig för att man inte åt för att det var varmt. Vilket för mig kommer vara varje dag med en temp på över 20 gradet (värmekänslig från början, och mycket värre efter jag blev sjuk), och kanske någon gång ibland för övriga familjen (dock anar jag att tonårspojkarna inte bryr sig alls hur varmt det är när de käkar pizza =P)
Naturligtvis blir det "vanlig" sommarmat också
Och, jag menar, känner jag herrarna i huset rätt (alla 4 av de) som kommer de grilla och ha sig också. Bara jag slipper....
Smart med våtservetterna! Det ska jag göra. Om jag har plats i kylen.