Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Dags att fylla frysen inför sommaren

Hur många lite mjöl behövs det för fem pizzabottnar modell större? Ska vi tippa på 7? Och hur mycket är det egentligen i kg......

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee
    Speakers Corner skrev 2015-06-05 21:33:12 följande:

På desserthyllan, pajer, bullar, hembakt går alltid åt som smör i solsken.
    Fiskrätter saknar jag också.
    För övrigt beundrar jag din struktur och framförhållning.
    Här kör vi adhock från vecka till vecka, å andra sidan har vi inga tonårskillar i familjen längre. Glad

Trevlig sommar Aniiee.

=) Dessertpajer blir det många på trädgårdens bär och rabarber. Även en del muffins kommer bakas i veckan. Bullar är en bra idé, det glöms ofta bort, av någon anledning. Fram för mer bullar!

Fiskrätter blir det nog en del, Jag funderar på att göra lite klassiska fish pies och minipajer med varmrökt lax. Men mer kan säkert petas in.

Det är en liten nödvändighet för mig att ha struktur och framförhållning. Tur att man har en stor frys nu för tiden =) Vecka till vecka går på hösten och vintern, när det inte är för varmt för att laga mat. Och som sagt, säg åt en 13-14-åring att vänta till efter 22 på mat =P

Trevlig sommar på dig! Smält inte =P
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee
    Anchiio skrev 2015-06-05 22:09:07 följande:

Låter som en smart plan TS. Kan du lägga ut recept?

=P

Kan jag göra imorgon, absolut.
  • Aniiee
    scanmia skrev 2015-06-05 22:21:49 följande:

Gillar du att grilla? Frys in kött i marinad, färdiga burgare (även lax- och svampburgare) i platta paket. Revbensspjäll som är förberedda tills allra sista grillmomentet (koka, marinera och frys).

Pesto går jättebra att frysa och smakar kanske inte som nygjord, men mycket godare än från burk. Testa att använda tex spenat eller broccoli och andra sorters nötter och ost för lite variation. Sedan är det bara att koka pastan och servera med färska tomater och salami.

Jag gör soppbaser på ugnsrostade rotfrukter och grönsaker som jag mixar med ganska snålt med vätska och sedan fryser in. När man sedan känner för en soppa så går det på ett kick att späda med buljong och koka upp och de gör även supergoda grytor. Tar liten plats i frysen med.

Det är det där grill/matlagningsmomentent som i största möjligaste mån ska undvikas =) Annars är det bra förslag, alltihop.
  • Aniiee
    Flärpen skrev 2015-06-05 22:28:13 följande:

Frys in massa skivad ekologisk banan som du kan använda i smoothies. Mixa med exempelvis dadlar, lime och kardemumma. Blir helvetiskt gott! En annan favorit är fryst banan + kokosmjölk + fryst mango och lite tropisk juice. ASGOTT. Men du kan ju såklart blanda med vad du vill. Variationerna är oändliga.

Banan + massa (högkvalitativ) kakao + avokado + honung + ev kokosmjölk  = HjärtaHjärtaHjärta

Mums =P
  • Aniiee
    Speakers Corner skrev 2015-06-05 22:26:39 följande:
    Har du testat Simmande Jacob?
    Populär vardagsrätt här hemma.
    Men vi kör med quinoa istället för ris, det är en smaksak.

www.coop.se/Recept--mat/Recept/s/simmande-jakob/
    Coolt. Aldrig hört talas om förut. Måste testas.
  • Aniiee
    SpanskaFlugan skrev 2015-06-05 22:39:08 följande:
    När jag gör pizza går det åt ca 400 gram mjöl till två ugnsplåtar pizza men då kavlar jag rätt tunt, gillar knaprig pizza. Bonniers kokbok har bra pizzadegs recept, det är det jag använder. 

Bra storkok är chili! Kanske går under "grytor" men det finns ett superrecept som heter 2am chili. Det ska puttra i några timmar men den chilin....oj oj oj.... Funkar mycket bra att frysa in och går säkert hem hos tonårskillar om de gillar lite starkare mat. Man kan nämligen göra den rätt het om man vill. 

Recept: (i övrigt en suverän kokbok!) www.cookingcomically.com/ 
    Ok, bra mått på pizzan. TY =)

Chili blir det =) Och gumbo. Vi är inte rädda för kryddor här. 2 am chili låter roligt. (och så kan jag ju faktiskt använda chilin jag odlat i den =P)

Intressant sida, den ska jag kolla mer på.
  • Aniiee
    scanmia skrev 2015-06-05 23:22:22 följande:
    Haha! Fail då. För mig är grilla inte riktig matlagning. Jag står ju inte i köket!

Jag gillar inte att stå i köket när det är riktigt varmt, men när jag är duktig så kokar jag större satser råris, bulgur, wheat berries (vad det nu heter på svenska), quinoa och andra, lite matigare, gryn. Det håller flera dagar i kylskåpet, men jag tycker inte att de riktigt klarar av infrysning. Sedan blandar jag i sallader med en god vinaigrette, någon proteinkälla och en massa grönsaker. 

Jag brukar göra en lite matigare sallad varje vecka: coleslaw, bönsallader, edamame, eller typ persikosalsa. Håller i kylskåp flera dagar och gör att måltiderna känns mer varierade.

Sedan fuskar jag friskt med goda konserver och sådant som knappt räknas som matlagning som sill och nypotatis...
    Matvete =)

Nej, men precis, det är det som är poängen - att slippa stå i köket när det är varmt. 

Sallader och sådant kommer vi naturligtvis göra "on demand" så att säga. Det kräver ingen direkt stående vid spisen och dö. Att fylla frysen med mat att värma har samma syfte, och att det är lätt att ta fram och mikra vid halv tolv på natten när man kommer på att "oj, då, har inte ätit sen igår..."

Lätt och enkelt ska de vara om sommaren.
  • Aniiee
    chbw skrev 2015-06-06 05:07:31 följande:

Om du gillar vegetariskt så är nötbollar och morotsbiffar väldigt gott! =) både och serveras med potatis, sallad o valfria tillbehör :D 
    jambalaya är också gott. bästa vegetariska rätten =) 

Tyvärr är jag allergisk mot både morötter och nötter =/ Men jambalaya är gott, både vegetarisk och icke-vegetarisk =P
  • Aniiee
    Vlad skrev 2015-06-06 07:02:48 följande:

Bär är fantastiskt att ha i frysen så att man bara kan mixa med yoghurt och få en iskall fruktyoghurt. Inte så matigt men ibland räcker det med något sådant. En sak som är trevligt att ha är färdig smuldeg, bara att frysa på en bricka först och sedan kan man spara i en påse och använda efter behov!  
    Jag tror att det mesta mataktiga jag kan komma på faller in under kategorierna du har listat, men ... alla slags burgare (bönor, fisk, kött ...) och hamburgerbröd. (visserligen blir det två uppvärmningsmoment men ganska enkelt ändå)

Är sånt jag alltid har i frysen =P

Du får gärna komma med exakta tips, om du kommer på något. Någon trevlig fyllning till piroger, kanske? Solig
Svar på tråden Dags att fylla frysen inför sommaren