Dags att fylla frysen inför sommaren
Hur många lite mjöl behövs det för fem pizzabottnar modell större? Ska vi tippa på 7? Och hur mycket är det egentligen i kg......
Hur många lite mjöl behövs det för fem pizzabottnar modell större? Ska vi tippa på 7? Och hur mycket är det egentligen i kg......
På desserthyllan, pajer, bullar, hembakt går alltid åt som smör i solsken.
Fiskrätter saknar jag också.
För övrigt beundrar jag din struktur och framförhållning.
Här kör vi adhock från vecka till vecka, å andra sidan har vi inga tonårskillar i familjen längre.
Trevlig sommar Aniiee.
Låter som en smart plan TS. Kan du lägga ut recept?
Gillar du att grilla? Frys in kött i marinad, färdiga burgare (även lax- och svampburgare) i platta paket. Revbensspjäll som är förberedda tills allra sista grillmomentet (koka, marinera och frys).
Pesto går jättebra att frysa och smakar kanske inte som nygjord, men mycket godare än från burk. Testa att använda tex spenat eller broccoli och andra sorters nötter och ost för lite variation. Sedan är det bara att koka pastan och servera med färska tomater och salami.
Jag gör soppbaser på ugnsrostade rotfrukter och grönsaker som jag mixar med ganska snålt med vätska och sedan fryser in. När man sedan känner för en soppa så går det på ett kick att späda med buljong och koka upp och de gör även supergoda grytor. Tar liten plats i frysen med.
Frys in massa skivad ekologisk banan som du kan använda i smoothies. Mixa med exempelvis dadlar, lime och kardemumma. Blir helvetiskt gott! En annan favorit är fryst banan + kokosmjölk + fryst mango och lite tropisk juice. ASGOTT. Men du kan ju såklart blanda med vad du vill. Variationerna är oändliga.
Banan + massa (högkvalitativ) kakao + avokado + honung + ev kokosmjölk =
Om du gillar vegetariskt så är nötbollar och morotsbiffar väldigt gott! =) både och serveras med potatis, sallad o valfria tillbehör :D
jambalaya är också gott. bästa vegetariska rätten =)
Bär är fantastiskt att ha i frysen så att man bara kan mixa med yoghurt och få en iskall fruktyoghurt. Inte så matigt men ibland räcker det med något sådant. En sak som är trevligt att ha är färdig smuldeg, bara att frysa på en bricka först och sedan kan man spara i en påse och använda efter behov!
Jag tror att det mesta mataktiga jag kan komma på faller in under kategorierna du har listat, men ... alla slags burgare (bönor, fisk, kött ...) och hamburgerbröd. (visserligen blir det två uppvärmningsmoment men ganska enkelt ändå)