• Vlad

Dags att fylla frysen inför sommaren

Bär är fantastiskt att ha i frysen så att man bara kan mixa med yoghurt och få en iskall fruktyoghurt. Inte så matigt men ibland räcker det med något sådant. En sak som är trevligt att ha är färdig smuldeg, bara att frysa på en bricka först och sedan kan man spara i en påse och använda efter behov!  
    Jag tror att det mesta mataktiga jag kan komma på faller in under kategorierna du har listat, men ... alla slags burgare (bönor, fisk, kött ...) och hamburgerbröd. (visserligen blir det två uppvärmningsmoment men ganska enkelt ändå)

• Vlad

Charmen med att bo i Sverige är att man faktiskt inte vet hur många sådana dagar det kommer att bli

(igår var det för övrigt exakt sådant väder)

• Vlad

Lasagne funkar att frysa!  

Sedan kan det ju vara en bra sak att ha komponenter till rätter som är extremt enkla att göra hemma. Grön ärtsoppa är ju till exempel bara frysta ärtor och buljong som man efter att ha kokat upp det mixar, sedan reder med grädde och smakar av med salt och peppar. (visserligen brukar jag äta det med rökt lax och crème fraîche blandat med pepparrot och crème fraîche går inte att frysa, men det är ju en typisk sådan där ingrediens som man kanske har hemma iallafall och det var bara ett exempel på en svinenkel rätt)

• Vlad
    Vlad skrev 2015-06-06 09:38:58 följande:

Lasagne funkar att frysa!  

Sedan kan det ju vara en bra sak att ha komponenter till rätter som är extremt enkla att göra hemma. Grön ärtsoppa är ju till exempel bara frysta ärtor och buljong som man efter att ha kokat upp det mixar, sedan reder med grädde och smakar av med salt och peppar. (visserligen brukar jag äta det med rökt lax och crème fraîche blandat med pepparrot och crème fraîche går inte att frysa, men det är ju en typisk sådan där ingrediens som man kanske har hemma iallafall och det var bara ett exempel på en svinenkel rätt)

(och grädde går också att ha fruset i portionsformer)
  • Vlad
    Aniiee skrev 2015-06-06 15:19:09 följande:
    Haha, du har en poäng =P
    Obs! Palt och kroppkakor går att frysa in!
  • Vlad
    K grrl skrev 2015-06-06 15:39:56 följande:
    Palt äter man inte på sommaren...

... för att det inte finns bra potatisar till det eller för att man inte orkar ställa sig och göra palt i värmen. 

Det finns ingen annan orsak att inte äta palt.

• Vlad
    j a d e d skrev 2015-06-07 17:49:26 följande:

Jag har ett seriöst tips ifall du TS gillar bull-liknande grejer och även filodeg?

Berätta mer!
  • Vlad
    j a d e d skrev 2015-06-07 19:42:36 följande:
    Vlad skrev 2015-06-07 18:55:06 följande:

Berätta mer!

Ok. Det kanske inte är något nytt egentligen men för mig var det det. Alla serber känner nog till det. :D

Samma tanke som pizzabullar, men på grekisk filodeg. Gegga ihop en blandning av 1 bytta creme fraiche, 3-4 ägg, och uppskattningsvis kanske 400 gram (??) turkisk konserverad ost eller annan fetaost-liknande ost fast ganska mild variant, som bres ut mellan filolagren lasagne-style. Rullas ihop och fryses. Sen ska man skära upp den som bullar, lägga på plåt och pensla med ägg uppvispat med lite naturell ramlösa. Det är inte särskilt jättenyttigt och låter ganska skumt men det är sjukt gott... med reservation för att jag glömt nån ingrediens där. Finns även en variant med nötfärs men den ska inte rullas.
    Det låter onekligen gott! 
  • Vlad
    Vlad skrev 2015-06-07 19:54:13 följande:
    Det låter onekligen gott! 
    Det borde funka med chèvre va?
Svar på tråden Dags att fylla frysen inför sommaren