999 skrev 2015-08-09 18:04:45 följande:
Jag beklagar er långa och krokiga resa till ett barn. Hoppas ni får ert efterlängtade barn snart! Hur känner ni inför donation? Har det alltid varit ett självklart alternativ för er?
Min man ringde och pratade med Carlanderska häromdagen och vi förstod det som att vi antingen kunde få det bekostat av vårt landsting om inte biopsin gav något, eller bekosta mikro-tesen själva (20,000 kr) och sedan, om spermier hittas då, få spermierna skickade till vårt landsting för IVF. Om man gör både mikro-tesen och IVF så gör de färskförsök, precis som du beskriver. Men vi kan ha missförstått, ska dubbelkolla det om/när det blir aktuellt. Nu ska min man först göra biopsi. Men menar du att man får betala 52,000 kr för IVF även om inga spermier hittas? Verkar konstigt...
Det kan ju vara så att de har ändrat sina regler, det var ju ett tag sedan vi var där, sen kan jag tänka mig att det är lite olika beroende på hur situationen ser ut :) Men som de sa till oss så gör de inte ingreppet och sedan fryser ner spermierna då de oftast med microTESE inte brukar hitta såpass många som vid en normal utlösning. Med en mindre sats är ju chansen för överlevare vid upptining också mycket mindre. Inte meningen att låta negativ men så fick vi förklarat för oss :) Vi frågade Sahlgrenska innan vi gjorde TESEn angående om vi kunde få det bekostat men icke sa nicke. Vilket landsting tillhör ni? Vi fick bekosta allt själv även att de inte blev något, det är ju en liten risk så att säga. Däremot fick vi dra bort en del då vi via min sambos arbete gjorde en bruttolöneavdrag. Blev några tusenlappar färre i alla fall :)
Donation var inte alls självklart för oss men det är ju det alternativet som vi har då vi båda vill vara med om en graviditet och följa hela processen så att säga. Sedan vet vi ju inte ens om det skulle gå med en donation heller men vi håller alla tummar och tår för det. Något som man verkligen har lärt sig av den här resan är att man aldrig ska ta ut något i förskott :) Nu har det ju också gått ett tag och man har bearbetat lite så nu känns det inte så konstigt så att säga men det är ju klart att man har dissekerat, vänt och vridit på varenda fråga som har dykt upp och än är de inte slut.
Om du vill kan du läsa i min blogg,
attstickautanforramen.wordpress.com, där jag skriver en del om vår resa men också tankar inför. Den är väldigt ny så har inte skrivit så mycket ännu men det fylls på allteftersom.
Håller alla tummar för att de hittar några simmare via biopsin :) När ska ni dit?