• camilla1979

Dem som startat IVF maj/juni

Hej!
    Å va skönt att finna några med samma dilemma i samma tid.
    Jag hoppar gärna in här om det är OK?
    Har en dotter på 1,5 år (November -13) som kom till vid första stimuleringen med Pergotime. Nu har vi försökt med enbart hormoner sedan i Augusti och slutligen på väg in i vår första IVF.
    Vi plockade 9st ägg i måndags och på tisdagen fick vi samtal från kliniken att samtliga befruktats. Läkaren (Jan Holte Carl fon linne kliniken) tyckte vi skulle långtidsodla när det blev så många så det blir Blastocyster för vår del också. Återföringen blir på Lördag... Såååå nervös.

Vad är oddsen egentligen ??

• camilla1979
    Cajan skrev 2015-06-04 13:16:44 följande:
    Åh roligt med någon mer som är i samma sitts, hur stora var dina äggblåsor nu jojan ? Hoppas de växer fortare än mina tröga :) Vi får också veta imorgon när och om det blir dag för äggplock! / Cajsa
    Cajan skrev 2015-06-04 13:10:05 följande:

Hej!

Jag är ny här och har noll koll på familjeliv, dock söker jag lite svar/hjälp och tänkte att detta är rätt ställe.

Vi gör vår första IVF på rmc i Malmö, jag tar Menopur och Orgalutran och är uppe i 15e dagen med sprutor, kan tillägga att jag har PCO. Varit på ultraljud 5 ggr sedan sprutstart och igår var den största äggblåsan 13 mm, dock hade jag ca 15 st runt 10- 12 mm. Nytt ultraljud imorgon fredag.

Är det någon som varit med om ngt liknande?

/ Cajsa

Cajsa.
    Låter som att du och jag har liknande process. Jag har också PCO och trösten med det är ju att vi tenderar att få många ägg vilket såklart är gynnsamt vid IVF.
    Det blev 2 UL för mig innan ÄP som skedde i Måndags. Den största blåsan var då 23mm och de fick ut 9st (alla befruktade normalt hittills) i morgon är det dags för oss att åka in och sätta tillbaka en Blastocyst, börjar bli riktigt nervöst nu då jag är van att ha koll men nu har jag inte riktigt det känner jag. Jag har också gått på Orgalutran och Menopur. (Körde du korta eller långa programmet? Blev korta för mig så ingen nässpray)Just nu äter jag Bisolvon och behandlar med vaginala tabletter "Lutinus" 3ggr/dag.

• camilla1979

Ni som misslyckats med några försök, vad har det berott på?
    Bara nyfiken och om dt inte känns OK behöver ni självklart inte svara.

Funderar på om man någonsin kommer kunna "andas ut" eller åtminstonde när den största faran är över? Är det vanligaste ex att man inte får ett + på stickan 18 dagar efter ÄP eller är det missfall innan V12, att det inte finns något embryo att återföra osv osv. Berätta hemskt gärna ni som vill

• camilla1979
    langtarefterbarn78 skrev 2015-06-05 09:38:38 följande:

Fick mens idag, så på söndag ska jag börja med Gonal F, 75 ie i åtta dgr. Sedan ultraljud nästa måndag. Skönt att snart va igång! Jag tar så låg dos nu för jag bara ska få ägglossning, inte många ägg som vid äggplock. Ska ju göra FET.

Cajan: Jag tog första menopur 112,5 men vid nästa försök blev det gonal F 225 ie.

Camilla: Grattis till lyckat äggplock, nio befruktade ägg låter ju helt perfekt! Vi har inte fått någon förklaring till våra misslyckade försök. Bara att "Ja kanske var det så att ni fick tillbaka det finaste ägget (som blev vår son) och att de andra kanske inte är av riktigt lika bra kvalitet". 

Tack för ditt svar langtarefterbarn78
    vad frustrerande att inte få veta, lyckades er förra IVF på första försöket med andra ord?
  • camilla1979
    Gweny skrev 2015-06-05 10:26:27 följande:
    Har för mig jag också var öm i magen efteråt vid vårat ET. Gick över sen. Jag tycker dagarna går såå sakta när man ruvar. Kommer gå bra ska du se!
    På tisdag är det dags för mig, vi har 5 st i frysen.

langtarefterbarn78>> hoppas ni ska lyckas nu då! skönt att läsa att ni ändå har fått ett barn tidigare så, ger lite hopp.
    Tack för ditt svar
    Detta r vårt allra första försök så ännu är alldeles för tidigt att säga om vi lyckats eller inte. Vad beträffar äggplock och befruktade ägg så har vi nog lyckats rätt bra hittills *peppar peppar* i eftermiddag visar det sig vad vi får tillbaka ? och efter det blir det väll väldigt oroliga dagar som "ruvare"
  • camilla1979
    jojan skrev 2015-06-07 22:19:55 följande:

PANIK!!! En hel del av vätskan i min ovitrelle råkade fara ut innan vi hann injicera det, det var när vi skulle skriva upp till rätt mängd. Vet inte vad som hände men helt plötsligt for det ut!! Det såg ut som att det bara var 150 kvar och jag skulle ta 250. Jag får panik och fattar inte hur jag ska kunna sova. Vill bara få tag på dom och fråga vad som händer nu. Känns som att allt är kört :(( så jävla surt!!

Nä nu måste jag försöka tänka att det inte är något jag kan göra nu, får höra imorrn vad de säger :(

Åh hoppas det inte är någon fara...
    Har du inte fått ett nr till läkarens minicall som du kan ringa även på natten om du är orolig? hoppas som sagt att allt ändå är i sin ordning, håller tummarna
  • camilla1979

Kom precis på att jag missat att uppdatera efter min återföring i Lördags. Det var eg helt odramatiskt (hade väntat mig en större procedur tror jag)
    Vi fick veta att av våra 9 befruktade ägg hade 4 st slutat att utvecklas efter 3 dagar. De fem övriga hade utvecklats till Blastocyster och av dessa 5 var 3st av ypperlig kvalite.
    Ett av de äggen var precis på väg att kläckas och vi fick se på en microskopbild att det pulserade och rörde sig där inne och embryologen berättade att det var för att det spände och släppte efter för egen kraft för att försöka ta sig ur sitt skal så det var bråttom att föra in det så att det skulle kunna fästa i livmodern.
    Sagt och gjort en blastocyst i magen och två till frysen.
    Trodde jag skulle vara lugn som vanligt men "DAMN" jag är riktigt nervös, det är ju evigheter till midsommarafton .....

• camilla1979
    jojan skrev 2015-06-08 12:28:03 följande:

Nu har jag pratat med barnmorskan, hon hade rådfrågat läkaren som tyckte att vi ska komma och göra ett försök. Vi flyttade fram äggplocket ett par timmar i förhoppning om att de skulle hinna växa till sig lite mer.

Alltså jag känner i princip ingenting efter sprutan, har inte gjort det av de andra sprutorna heller. Men nu tänker jag ju direkt att det är för att den inte har gett någon effekt. Åhhhh, vad negativ jag blev. Jag vet sen tidigare att man inte ska ta ut något innan man vet, men det är så svårt!! Man tänker fram och tillbaka, analyserar...

Skicka lite hopp till en nervös själ ;)

Kan säga att jag inte kände ett skvatt av ÄL sprutan heller och det kom ut 9st finfina ägg så det behöver inte betyda något alls!! ;)
    stå på dig nu så håller jag tummarna att det går vägen
  • camilla1979

Åh.... va sakta tiden går!!!!!! Ruvardag 4 idag. Fattar inte att jag måste stå ut till midsommarafton :(
    Vilka dagar har vi test på här i gruppen?

• camilla1979
    Tinnis skrev 2015-06-11 12:59:04 följande:

Hoppas att det är ok att jag hoppar in i tråden. Jag och min man gör vårt första IVF. I onsdags gjorde vi äggplock. 7 ägg fick de ut. Har bara en äggstock och är nöjd med det. Var är ni andra i era processer?

7 ägg var ju jättebra.
    Jag är inne på Ruvardag 6 (ska testa på midsommarafton) har fått tillbaka en femdagars "blastocyst" och två stycken frös de in. Detta är min första (och förhoppningsvis sista IVF)
    har en dotter på 1,5 år som kom till via enbart lätt hormonstimulering med Pergotime. Inte fullt så "enkelt" med 2an. Är 35år
  • camilla1979
    Tinnis skrev 2015-06-11 21:06:01 följande:
    Hoppas verkligen på positivt test för dig! Har inga barn sedan tidigare, blev gravid under 2013, men det slutade i MA. Efter det har jag fått diagnosen endometrios och en äggstock bortopererad. Med andra ord inte alls vad vi förväntade oss när vi började försöka. Jag är 33, så känner mig stressad nu. Hoppas också på en blastocyst på måndag.
    jag håller tummarna för dig och din blastocyst på måndag nu!!
  • camilla1979
    Zaza skrev 2015-06-12 10:36:02 följande:

Isåfall är jag på ruv 8, när kan man tidigast se på ett test tror ni? Har sååå ont i magen och brösten men antar att de är pga vaginatabletterna jag tar nu?!

jag är på ruvdag 7 och känner exakt samma!! Jösses vad det känns i magen till och ifrån. Känns som mensvärk fast värre. Vill så gärna testa nu men en hel vecka kvar
  • camilla1979
    Zaza skrev 2015-06-12 11:35:29 följande:

Okej tack tjejer. Jag tog ovitrelle på söndagen den 31 maj. Men väntar några dagar till. Kanske lila bra även om man inte har något tålamod. Hur kan ni vara så sansade? Jag är nervös konstant! Men nu är jag ju negativt inställd med tanke på att alla andra embryo dött. Så vi får se

och jag hade FET 1/6 dvs en dag efter dig. Även jag är suuuuper nervös men kommer vänta till midsommarafton med att testa (nästa fredag) då jag inte orkar kastas mellan hopp och förtvivlan åt något håll om testet inte är 100% tillförlitligt. Kan bli en väääääligt ledsam midsommarafton (eller en väääääldigt trevlig sådan)
  • camilla1979
    Dalkullan skrev 2015-06-14 17:49:52 följande:

Är det nån fler än jag som är väldigt trött sedan insättning? Tänker att det kan vara lutinus-tabletterna. Tar även fragmin och pravidel mot överstimulans (hormonvärdena såg bra ut men de tyckte att jag skulle ta dessa då jag fick många äggblåsor/ägg). Känns som att jag skulle kunna somna när som och på nätterna sover jag som en stock. Brukar annars sova lite halvers och aldrig under dagarna.

Jaaaa..... så himmelens trött att det inte är klokt!!! Vet inte om det är en biverkning på Lutinus men måste stödvila på eftermiddagarna vissa dagar och idag fick mannen ta dottern för jag var inte ens styrbar efter kl 17 
    *suck* vill gärna veta nu men det är 5 dagar kvar till stickan. Med dottern kom tröttheten först i V7 så (heeelt knockad då) men tror nog tyvärr att detta är lite väl tidigt för att sätta i samband.

Stort stort grattis till alla finfina pluss här inne och jag beklagar verkligen till er som inte fick det resultat ni önskade. <3
  • camilla1979
    langtarefterbarn78 skrev 2015-06-15 15:58:25 följande:
    Jodå, om fem veckor har jag semester Så blir det minus denna gång igen kan jag iallafall se fram emot lite ledighet med familjen inkl sonen.

Ha det jättebra på din resa! Kanske skönt att koppla av från FL lite också och ruva i lugn och ro Du kan ju läsa i kapp när du kommer tillbaka.

Hur går det för alla ruvare, när har ni testdag? håller tummarna för att plussen ska trilla in snart.
    Testdag på fredag (Midsommarafton) är på BIM+1 idag ... gaaaaah. Känner mig såklart sugen att testa men vågar inte
  • camilla1979
    Blomster84 skrev 2015-06-15 19:08:28 följande:
    Ja vi ska ta en ridtur på 3 timmar. Ska köra hela Island runt i 2 veckor. Fullspäckat schema varje dag. Vandringar, båtturer med val-sightseeing, besöka vattenfall, geysir, grottor, vulkaner, varma källor, åka snowmobiles på glaciärer, forsränning mm. Rubbet! Vi tänkte att det var lika bra att göra allt när vi ändå är där. Lär ju bara åka dit en gång i livet. :) lär bli en upplevelse för livet. Och vi tar med min dotter också. Hon är helt over the moon :) så går det inte vägen denna gången så lär jag ha fullt upp med att fokusera på annat. Känns faktiskt skönt även om jag är hoppfull denna gången. Eller rättare sagt, denna gången också. Kul att man aldrig slutar hoppas :)
    härligt val av resmål. Jag har bott på Island och rekomenderar det starkt. Lätt jordens trevligaste människor och landskapet är fenomenalt. Se till att besöka Bluelagoon medans du ändå är där det är en underbar upplevelse ;)
Svar på tråden Dem som startat IVF maj/juni