• jojan

Dem som startat IVF maj/juni

Hej!

Jag har också påbörjat min (vår) första IVF nu  maj. Är på sprutdag 7 idag och ska göra UL imorgon, fredag. Det lät som att vi imorgon får veta när det blir äggplock, tidigast måndag.

Jag känner mig väldigt lugn än så länge... känner mig lite nervös att de inte ska få ut några ägg, men på UL igår såg allt bra ut, jag svarade på behandlingen. Känner att det bara är att hänga med och hoppas på det bästa.

Jag går i Umeå, är 31 år och har försökt skaffa barn i 3 år. Har provat pergotime men det fungerade inte.

• jojan

På tisdag blir det äggplock! UL gick bra, men jag vet faktiskt inte hur stora mina äggblåsor var, men behövde aldrig öka dosen så jag antar attdet var okej. Däremot var det bara 8 äggblåsor vid sista Ul, tyckte det kändes lite men jag vet egentligen inte..

Jag har varit så oförskämt lugn hela den här sprutperioden, och mått bra, lite illamående från och till .Jag hade förväntat mig en större påverkan på kropp och psyke . MEN nu börjar jag känna mig nervös inför äggplocket på tisdag. Men jag försöker tänka positivt, jag läser ju att många inte tycker det är så farligt men är rädd att jag ska vara en av de som tycker det är hemskt..

Jag smusslar lite om det här på jobbet så det hänger över mig, har ett fritt jobb så jag planerat själv mina dagar, men det är klart att folk undrar var jag är när man är borta så mkt, min chef frågar ingenting men nu ville han ha ett möte till veckan så det kan ju lika gärna bli när jag är borta, så då måste jag antingen berätta eller testa säga att jag tänkte vara ledig.. Egentligen är det ju lättare att bara berätta så slipper man oroa sig över det också, men allt det är ju världsliga saker, inget att gnälla över egentligen ;)

Lycka till allihopa! Jag unnar verklighet alla som kämpar att få ett plus!

• jojan

PANIK!!! En hel del av vätskan i min ovitrelle råkade fara ut innan vi hann injicera det, det var när vi skulle skriva upp till rätt mängd. Vet inte vad som hände men helt plötsligt for det ut!! Det såg ut som att det bara var 150 kvar och jag skulle ta 250. Jag får panik och fattar inte hur jag ska kunna sova. Vill bara få tag på dom och fråga vad som händer nu. Känns som att allt är kört :(( så jävla surt!!

Nä nu måste jag försöka tänka att det inte är något jag kan göra nu, får höra imorrn vad de säger :(

• jojan

Nu har jag pratat med barnmorskan, hon hade rådfrågat läkaren som tyckte att vi ska komma och göra ett försök. Vi flyttade fram äggplocket ett par timmar i förhoppning om att de skulle hinna växa till sig lite mer.

Alltså jag känner i princip ingenting efter sprutan, har inte gjort det av de andra sprutorna heller. Men nu tänker jag ju direkt att det är för att den inte har gett någon effekt. Åhhhh, vad negativ jag blev. Jag vet sen tidigare att man inte ska ta ut något innan man vet, men det är så svårt!! Man tänker fram och tillbaka, analyserar...

Skicka lite hopp till en nervös själ ;)

• jojan

Nu är äggplocket gjort, allt gick bra och de fick ut 11 ägg!! Så allt gick bra trots att jag inte fick i mig hela ovitrelle sprutan. Dom var lite oroliga innan så alla blev väldigt glada när det lyckades!! Jag är så glad och måste säga att det inte alls var särskilt farligt , och då hade de även problem på ena sidan, en till läkare fick komma in och dom fick greja på en hel del innan det var klart. Återföring på fredag!

• jojan
    Ahla skrev 2015-06-09 18:08:57 följande:

Jag kommer nog inte kunna sova inatt. Har ingen bra känsla nu.

Å nej försök att inte tänka negativt, även om jag vet att det är svårt! Det är så onödigt att gå runt och må dåligt "i förväg", men jag var ju där i söndags, tänkte verkligen att nu är det kört också visade det dig att det var helt obefogat.. Även om vi inte är i mål ännu.

All styrka till dig, tummarna hålls!
  • jojan

Hatten: jag gjorde mitt första äggplock i tisdags, jag tyckte det var lite obehagligt, men inte alls svårare än att man klarar av det. Skulle inte tveka för 5 öre att göra det igen, och då skulle jag nog inte tycka det var särskilt obehagligt heller när man vet vad som väntar :) Tyckte inte att det gjorde ont alls! Lycka till det kommer gå jättebra!

Heltid: hoppas plusset håller i sig!! :D

Vi fick ut 11 ägg, men har inte fått höra om något blev befruktat ? Vi ska tillbaka på återföring imorrn så jag antar att iaf något har klarat sig.. De sa att vi skulle få mail så snart något ägg åkte till frysen, men har inte hört något om det heller.. Tror ni det är kört med några till frysen eller kan det vara så att de inte hamnat där än??

• jojan

Nu är återföringen gjord, 7 ägg hade blivit befruktade, vi får se hur många som klarar sig till frysen :)

30 juni är det testdag. Jag ställer redan nu in mig på att inte tjuvtesta.. Men vi får väl se hur stark man är när det närmar sig ;)

35 % chans sa läkaren, hade velat att det låg på 95!! Hur ska man nånsin lyckas pricka in de procenten som lyckas?

Lycka till alla! KRAM!

• jojan
    Blomster84 skrev 2015-06-12 15:44:15 följande:

Hur länge odlade dom era embryon innan återföring?

3 dagar, nu ska de odla vidare resten till 5-6 dagar. (kanske de alltid gör?) jag kunde inte få ett 5 dagars eftersom det hade blivit på söndag.
  • jojan
    jojan skrev 2015-06-12 18:11:50 följande:

3 dagar, nu ska de odla vidare resten till 5-6 dagar. (kanske de alltid gör?) jag kunde inte få ett 5 dagars eftersom det hade blivit på söndag.

Alltså för att frysa resterande som klarar sig :)
  • jojan
    Dalkullan skrev 2015-06-14 17:49:52 följande:

Är det nån fler än jag som är väldigt trött sedan insättning? Tänker att det kan vara lutinus-tabletterna. Tar även fragmin och pravidel mot överstimulans (hormonvärdena såg bra ut men de tyckte att jag skulle ta dessa då jag fick många äggblåsor/ägg). Känns som att jag skulle kunna somna när som och på nätterna sover jag som en stock. Brukar annars sova lite halvers och aldrig under dagarna.

JAG! Känner mig jättetrött, jag har tänkt att det beror på all press innan insättning.. Har samtidigt haft mycket att göra på jobbet.. Så det kan vara förklaringen för mig, men kan ju vara något annat också :)
  • jojan
    Blomster84 skrev 2015-06-13 18:37:32 följande:

Då var jag också ruvare. Fick tillbaka en blastocyst imorse. TD den 27/6 :)

Blastocyst, är det att det är odlad 5 dgr? jag har satt in ett 3dagars i fredags och har TD 30/6.. Tänkte varför TD skiljer sig så mkt..? :) Hoppas tiden går snabbt, känns bra än så länge men är ju bara på rd 2 än ;)
  • jojan

Jag ser att många här har perioder då man mår dåligt, förstår precis.

Jag har också mått väldigt dåligt, och jag tänkte då när jag var mitt i det hur ska jag nånsin kunna bli glad igen.. Det enda som kunde göra mig glad var att bli gravid men det blev jag ju aldrig. Precis i början var jag och pratade med en kurator.. Då hade vi inte ens försökt ett år men mådde ändå piss, det hjälpte mig massor. Även om jag mått väldigt dåligt i perioder så har jag ändå kunnat tänka på vad hon sa och vilka tips hon gav. Det har inte funkat i stunden, när man mår så jäkla dåligt, men på nåt sätt lärde jag mig mer att ta tillvara på de få glada stunderna, att låta mig känna mig glad.. Och det har liksom fått mig att få fler och fler glada stunder och nu är det faktiskt mkt fler glada dagar än ledsna dagar :)

Vi har försökt i 3 år, jag har mått bra i kanske 1 år, innan det var det hemskt.. Fick panik när mina kompisar berättade om graviditeter.. Inte just när de berättade men så fort jag var själv rasade allt.. Har till och med stannat hemma från jobbet pga det.

Jag förstår att det känns svårt, hur ska man kunna känna nån lycka innan plusset på stickan? Men försök, när du känner dig lite glad att tillåta dig till det, det är du värd. Det sker inte över en natt men kanske kan det bli för er som för mig att sakta men säkert tar de glada dagarna över trots allt.

Nu vet jag inte alls hur jag kommer reagera om jag inte blir gravid nu (testdag 30e) men jag tror öde att jag kommer klara det bättre än jag hade gjort för ett år sen.

Ursäkta långt svar, hoppas nån ids läsa ;)

• jojan

Zaza: vad jobbigt :( känner igen känslan. Hoppas det ändrar sig till ett plus.

Har man samma BIM som vanligt eller skjuts mensen fram iom lutinus och hela ivf behandlingen? Jag tänkte eftersom testdag (iaf för mig) är en vecka efter bim..

Ruvardag 5 idag.. Har mycket på jobbet så det är bra att ha nåt att skingra tankarna med.

• jojan

Rd 12 idag, börjar bli otålig. Någon som ligger lika eller har testdag snart? Hur går era tankar?

• jojan
    langtarefterbarn78 skrev 2015-06-24 13:16:44 följande:

Nu är jag ruvare till en 5 dagars blastocyst! Det såg jättefint ut, sa embryologen. Nu börjar den jobbiga ruvartiden. Testdag först 7 juli.

Jojan: Åh vad spännande snart ska du väl testa? Håller tummarna för ett fint plus!

Poddan: Åh vad fint tänkt, så ska jag tänka på om blastisen jag ruvar på. Hoppas ditt minus blir ett plus!

Jaa, på tisdag ska jag testa! Är så himla pirrig och hoppfull, men ändå har man den där tanken hela tiden att varför skulle det funka nu? Vill bara att tiden ska rulla på snabbt som tusan! :)

Vad skönt att allt gick bra, nu är det bara den långa väntan! Håller alla mina tummar att du plussar den 7 juni!:) hade ju varit underbart att få börja sommaren med ett plus!! ????
  • jojan
    Nicka skrev 2015-06-24 17:27:55 följande:

Efter en attack av illamående och huvudvärk, va jag tvungen att gå å lägga mej, kissade och nu kommer de rött på pappret :( så nu kommer nog missfall/mens :( fy fan!!

Nickasworld.blogg.se

Neeej ???? Hoppas hoppas att det är en ofarlig blödning!! Kram
Svar på tråden Dem som startat IVF maj/juni