• snurresprätt82

Skatteåterbäring tar kronofogden pengarna

Kan börja med att säga;

Jag har ingen skuld hos kronofogden idag (150602) Men det är på väg skulder in. Som kommer in om ca 7-14 dagar.

Återbäringen ska betalas ut 8/6-12/6

Mina frågor är:

Kan de ta min skatteåterbäring innan de har skickat ut delgivningskvitto, som jag sen ska fylla i för att det ska bli ett 'utslag'?

Tror ni att jag får behålla återbäringen detta år?

Tar de skatten innan jag fått inormationen om delgivning?

Har kollat runt på massa olika trådar och överallt står det olika svar.

Jag skulle vara tacksam om jag fick ordentliga svar.

Behöver heller ingen föreläsning om pengar.

Tänker heller inte gå in på vad för skulder det är. Det enda jag kan säga är att det inte är statliga skulder.

Mår inte bra, så trollen kan tracka.nån annan, Tack!!

Tacksam för snabba och kunniga svar????

• Svar på tråden Skatteåterbäring tar kronofogden pengarna
  • snurresprätt82
    Anonym (Troll) skrev 2015-06-02 22:17:18 följande:

Kalla mig troll bäst du vill... men är det bästa inte att bli skuldfri så fort som möjligt?

Dina frågor kan jag tyvärr inte svara på utan lämnar det till de lagkunniga som finns här, samt de WT som har full koll på (sina rättigheter men inte skyldigheter) här.

Precis det svaret jag inte ville få.. Men tack för att du tog sig tid (du verkar ha mycket tid)

Vart står det att jag INTE vill betala?

Det är klart jag vill det.. Skulle jag få pengar tillbaka så har inte du en aning om vad jag skulle göra med dessa!? Men om vi säger så här; sjukdom som är kronisk, mycket man får beskosta själv ändå.. Så, trolla vidare till nån som har psyke och ork till dina fina kommentarer. Tack på förhand!
  • snurresprätt82
    Aniiee skrev 2015-06-02 22:37:48 följande:

Nej, de tar inte skatteåterbäringen om de inte har ett beslut. Först EFTER de har ett utslag/beslut har de rätt att ta skatteåterbäringen.

Tack så jättemycket! ???? Känns så trist att ens behöva komma till KF. Men efter sjukskrivningar och separationer så får man inte ihop nåt längre.

Så dessa pengar kommer att användas till att betala av smålån samt mediciner. Alltid något????
  • snurresprätt82
    Anonym (Studenten) skrev 2015-06-02 22:42:33 följande:

Troll finns det alltid. Strunta i dessa.

Först kommer dina skulder att skickas till KF. Sen har de 3 veckor på sig att skicka ett delgivningskvitto. Detta SKA fyllas i och skickas in snarast. Vare sig du godkänner eller bestrider skulden.

När de fått tillbaka delgivningskvittot så påbörjas en 'utredning' som också tar upp till 3 veckor.

Därefter skickas det ett 'utslag' till dig.

Det är nu de kan ta din återbäring till att betala av skulderna. Antingen från återbäringen, I utmätning av egendom eller en löneutmätning.

Det står information om vad som kommer att hända härnäst.

Så, JA du kommer att få behålla din återbäring i år. Eftersom de omöjligt kommer hinna att skicka ut delgivningskvitto till dig innan den 12/6.

Någon som vill rätta mig om jag har fel??

Tack så hemskt mycket för hjälpen, det värmer i hjärtat ????
Svar på tråden Skatteåterbäring tar kronofogden pengarna