• Rouge

Får jag byta mitt efternamn till något som endast 40 personer har i Sverige?

Får jag byta mitt efternamn till något som endast 40 personer har i Sverige?

Vill ta min killes mellan namn som efternamn. Får jag det?

På skatteverkets hemsida står det att man inte får byta till ett efternamn som bär av någon annan.

Hjälp mig att förstå.

• Svar på tråden Får jag byta mitt efternamn till något som endast 40 personer har i Sverige?
  • fjanten

Gifter ni er får du ta hans efternamn

• Madmoiselle

Du får ta hans efternamn om ni gifter er men inte annars.

• fjanten

Förstår inte riktigt varför du ens skulle ta hans efternamn utan giftermål..?

• Rouge

Jag vill ha samma efternamn som mina barn. Mitt efternamn är pappas. I min familj heter vi alltid efter far så det blir fel om mina barn får samma efternamn som jag. Men jag ska skicka in om namnbyttes förfrågan. Ingen annan som valt att ha samma efternamn som sina barn utan giftemål?

• elyse

Nej, det får du inte. Du får inte byta till ett namn som någon annan har. Två generationer tillbaka, i din egen familj, går bra. Ellet genom giftermål. Eller att du hittar på ett eget.

• Shinebrightlikeadiamond
    Rouge skrev 2015-08-11 09:09:45 följande:

Jag vill ha samma efternamn som mina barn. Mitt efternamn är pappas. I min familj heter vi alltid efter far så det blir fel om mina barn får samma efternamn som jag. Men jag ska skicka in om namnbyttes förfrågan. Ingen annan som valt att ha samma efternamn som sina barn utan giftemål?

Vi hade sagt när barnen föddes att barnen endast skulle ha ETT efternamn. Men jag for väldigt illa av att inte dela efternamn med mina barn. Jag provade några år o tänkte att jag vänjer mig. De hette som sin far, tillika min sambo. efter några år valde jag  att ta ett gammal släktnamn, som var 5 generationer bak - som jag därmed är sista gen som har möjlighet att återta. Så nu har våra barn dubbla efternamn, mitt nya efternamn och deras pappas.

mitt tidigare efternamn var till hälften samma som pappans, lät inte klokt att ha dubbelt efternamn av den kombinationen.

Var lite nervös hur det skulle mottas av sambons familj. Men jobbade hårt med mitt inre, att inte bry mig om vad andra eventuellt tycker. Min sambo har ett av sveriges vanligaste efternamn så jag hade ju kunnat bytt till det, även att vi var ogifta. Men jag är väldigt nöjd såhär. Jag har blåst liv i ett utdöende efternamn, gett mina barn o kommande 4 generationer efter dem, möjlighet att föra namnet vidare. Känns som att jag har den där tillhörigheten till mina barn nu som jag saknat, när vi äntligen delar efternamn! Jag känner också en styrka av att ha tagit tag i vad jag upplevde var ett problem för mig, istället för att invänta att min sambo skulle komma fram till vad han vill (jag hade under ca 4 års tid lyft möjligheten om vi skulle gifta oss o ta ett gemensamt släktnamn från hans sida. Han har svårt att fatta beslut. Jag var trött på att vänta in honom o tog tag i saken själv!)

Svar på tråden Får jag byta mitt efternamn till något som endast 40 personer har i Sverige?