grind skrev 2015-06-02 03:52:14 följande:
Jsg skulle tro det då man hade uppskattat kvinnors insatser för samhället mer. Om jag ser till min familj kan jag konstatera följande kvinnosyn.
morfar/farfar: bra och positiv kvinnosyn
pappa: Ok, med vissa negativa tendenser
jag: dålig med väldigt låg grad av respekt.
Om min familj är representativ låter jag dock vara osagt men tror att kvinnor bidrog på ett bättre sätt förr. Kvinnor hade också vettigare värderingar förr. De har inte klarat av sekulariseringen och dagens kvinnor har en oerhört naiv och ologisk syn som jag upplever att kvinnor i den äldre generationen inte hade. Rent allmänt har det trånga debattklimatet som jag anser att feminismen varit med att skapa extremt negativ effekt på kvinnor då de är normativa och undviker kontroversiella tankegångar. Genus och liknande trams är något som bortgångna generationer kvinnor hade skrattat åt.
Jag kan tänka mig att en orsak till att mäns syn på kvinnor blivit sämre än äldre generationers är att män idag ser mer av kvinnors verkliga väsen. Förr kunde kvinnor inte leva ut det där och då var det lättare för män att se dem för vad de försökte vara.
Idag vet män bättre och vi gillar helt enkelt inte kvinnor när de kan leva ut vad de är. Vi blir äcklade och har svårt att respektera dem.
Jag tror helt enkelt det var en brist på i information kopplat med en oförmåga för kvinnor att leva sig själva av praktiska skäl.