• Anonym (undrar)

skyldighet när barnet precis är fött?

Hej!

Orkar inte dra hela historien kring barnets far i magen men är missbrukarproblem och noll empati.

Men som ändå längtar efter barnet....

Har kommit fram till att åka in utan att höra av sig pga hans bristande intresse.

Han ville egentligen följa med men gjorde inte förra veckan när jag åkte in för ev få för tidigt.

Till saken...

Den dagen det är dags,jag åker in med min mor eller vän

Föder barnet och vad händer efter det?

Har jag någon skyldighet att ringa honom och informera att den är född?

Eller kan man överlåta det till soc som ändå ska kalla honom för att skriva på faderskapet?

Tacksam för svar om någon vet

• Svar på tråden skyldighet när barnet precis är fött?
  • got

Jag vet inte heller om du har några skyldigheter gentemot fadern men jag tänker att även om inte han är helt vettig så finns det kanske farföräldrar som längtar efter sitt barnbarn och som kan vara ett stöd för dig efter att barnet är fött. Tyckte själv att det var jätteskönt att få den hjälpen när jag fick min son (även om jag lever med mitt barns pappa).

• Anonym (nja)

Jag vet inte vad dina skyldigheter är.egentligen. Men var jag du så skulle jag skicka iväg ett sms i alla fall och sagt att h*n föddes den och den tiden, var så stor och allt gick bra. Inte för att det är din skyldighet eller hans rättighet. Bara för att det är ditt barns pappa och så länge han inte skadar barnet så tjänar alla (främst barnet) på att du inte stänger honom ute.

• Anonym (oh no)

Dina känslor har inget med saken att göra. Du är skyldig att låta barnet få en så bra relation med sin pappa som möjligt. Tror du att det är barnets bästa att kanske vänta några månader innan barnet får ligga i pappas famn?

• SupersurasunkSara

Jag är så gott som 100% säker på att du inte har någon som helst laglig skyldighet att tala om när barnet kommer, för någon.

Moraliskt och för att visa att du inte tänker förhindra umgänge OM han slutar knarka så ja, då bör du meddela att barnet har kommit. Du måste inte tala om var, eller när eller ens ta emot besök om du inte vill. Du kan också be din mamma eller en vän att meddela honom om du inte vill ta en ev storm av frågor och tjat om att få hälsa på.

Vet inte hur det ser ut med besök på ert BB, men meddela personalen att din mamma eller en vän är i pappans ställe, för det brukar bara vara pappor/mammor och syskon som får komma in på avdelningen.

• Anonym (undrar)

Ja prio ett är att han är drogfri, förlossningen har redan talat om att han inte får komma in på avdelningen om han är positiv. Såklart.

Jo som du säger så är det väl bra att visa att jag inte vill förhindra ett umgänge men det ska ske under principer så som vilja och drogfrihet.

• Anonym (undrar)
    Anonym (oh no) skrev 2015-05-30 13:14:55 följande:

Dina känslor har inget med saken att göra. Du är skyldig att låta barnet få en så bra relation med sin pappa som möjligt. Tror du att det är barnets bästa att kanske vänta några månader innan barnet får ligga i pappas famn?

Givetvis så får det ta flera månader om han inte är ren!
  • Anonym (*****)
    Anonym (undrar) skrev 2015-05-30 20:31:26 följande:

Ja prio ett är att han är drogfri, förlossningen har redan talat om att han inte får komma in på avdelningen om han är positiv. Såklart.

Jo som du säger så är det väl bra att visa att jag inte vill förhindra ett umgänge men det ska ske under principer så som vilja och drogfrihet.

Har han gått från att vara drogfri till att knarka på några månader?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (*****) skrev 2015-05-30 20:36:24 följande:

Har han gått från att vara drogfri till att knarka på några månader?

Som jag skrivit tidigare så framkom det att han aktivt röker cannabis så ja...

Samma som vem som helst skulle kunna börja med bilen drog som helst imorgon eller hur?

Alla börjar någon dag om de hamnar i missbruk.

Inte vet jag om han rökte då och då tidigare dock detta utan min vetskap
  • Anonym (undrar)

Han är inte drogfri nu vilket jag skrev att han måste bli det för att träffa sitt barn, samt att ens kunna komma till sjukhuset så är det såklart nolltolerans.

• Anonym (*****)
    Anonym (undrar) skrev 2015-05-30 20:44:35 följande:
    Som jag skrivit tidigare så framkom det att han aktivt röker cannabis så ja...

Samma som vem som helst skulle kunna börja med bilen drog som helst imorgon eller hur?

Alla börjar någon dag om de hamnar i missbruk.

Inte vet jag om han rökte då och då tidigare dock detta utan min vetskap
    Det är skillnad på att röka på och att missbruka. Men enligt dig så är man alkoholist om man dricker emellanåt också?
Svar på tråden skyldighet när barnet precis är fött?